مجری ساخت اولین سازه حرم امام خمینی کیست؟

وقتی خبر فوت امام خمینی (ره) را شنیدم، سیاه پوشیده و به پادگان رفتم، شهید صنیع‌خانی با دیدن من شروع به گریستن کرد و از من درخواست کرد تا به بهشت زهرا (س) بروم و کار‌های مقدماتی ساخت حرم امام راحل را آغاز کنم همه امور مربوط به رسیدگی به زائران به مدیریت سید محمد انجام می‌شد.
کد خبر: ۷۵۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۵:۰۷ - 05June 2025

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار شهید «سید محمد صنیع‌خانی» مسئول ترابری سپاه در دوران دفاع مقدس بود، آنهایی که با مفهوم جنگ آشنا هستند می‌دانند که ۹۰ درصد ماموریت‌های عملیاتی از جمله عملیات جنگی اتکا به آماد و پشتیبانی دارد و ترابری و تحرک اصلی‌ترین بخش این مهم است. این مسئولیت خطیر در دوران دفاع مقدس به این شهید گرامی واگذار شد و او به بهترین نحو از عهد آن برآمد، البته سپاه در این دوران تنها درگیر جنگ با ارتش بعث نبود، بلکه حضور شهید صنیع خانی در بحث مدیریت ارتباطات راه آهن ایران و ترکیه زمانی که پل قطور توسط عراق منهدم شده بود، یک امر غیر جنگی، اما در خدمت جنگ بود، کمک به بلا دیدگان از سیل و زلزله در کشور هم دیگر خدمت این شهید بزرگوار بود.

مجری ساخت اولین سازه حرم امام خمینی کیست؟

حساسیت‌های حفاظتی عملیات والفجر هشت و تلاش‌های شبانه روزی و با احتیاط او و همکارانش برای مقدمه‌سازی اجرای این عملیات هیچگاه از ذهن طراحان این عملیات فراموش نمی‌شود. اما یکی از ماندگار‌ترین کار‌های این شهید شیدای ولایت فقیه خدمتگذاری به امامین انقلاب است. چه در تشییع حضرت امام که با تدبیر و زحمات او همکارانش مدیریت شد، چه در ساخت حرم ایشان که برای این منظور ۴۰ روز به خانه نرفت و به علاوه خدمات ایشان در حوزه ساخت حسینه امام خمینی (ره) در مجموعه دفتر رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای مدظله العالی را نباید فراموش کرد.

او که در عملیات‌های دوران دفاع مقدس دچار عارضه مسمومیت با سلاح شیمیایی شده بود در دهه هفتاد، نیمه‌های سال ۱۳۷۴ (۱۴ شهریور) بر اثر همین موضوع به شهادت رسید، اما خدمات او هیچگاه از ذهن یاران، فرماندهان و همکارانش فراموش نخواهد شد. یکی از بخش‌های مهم زندگی او بعد از دفاع مقدس فراهم آوردن خدمت رسانی در تشییع امام خمینی (ره) و ساخت اولیه حرم ایشان، کمک به زلزله زدگان رودبار و سیستان و بلوچستان، کمک در ساخت حسینه امام خمینی در مجموعه دفتر رهبر معظم انقلاب و... بود

در آستانه سالگرد ارتحال حضرت امام به بازخوانی این خدمات شهید صنیع خانی در تشییع و ساخت حرم بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران از زبان خانواده و همرزمان او می‌پردازیم.

 مجری ساخت اولین سازه حرم امام خمینی کیست؟

برادر این شهید، مرحوم سردار «سیدعلی صنیع خانی» در این‌باره می‌گوید: «سید محمد نقش اساسی در ساخت حسینیه امام خمینی (ره) داشت، علاوه بر این او خادم آستان مقدس حضرت امام راحل هم بود و به آن افتخار می‌کرد. در ساخت حرم مطهر امام با جدیت و دلسوزی تلاش می‌کرد و یکی از رسالت‌های مهم خویش را انجام این وظیفه می‌دانست. شهید صنیع خانی در ایام سالگرد ارتحال امام با تمام وجود در حرم به کمک‌رسانی و خدمت به زائرین مشغول بود و حجت الاسلام سید حسن خمینی درباره او گفت «به راحتی و بی‌دغدغه می‌گویم که سید محمد صنیع خانی از صحابه امام بود.»

«خدیجه سادات» فرزند دوم شهید صنیع‌خانی هم در این باره می‌گوید: «پدرم از رحلت حضرت امام اندوهگین بود، اما برای انجام مراسم تشییع پیکر نیاز بود تا علاوه بر غم، رشادت خویش را بار دیگر در انقلاب انجام دهد. پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره) پدرم تا چهل روز به منزل نیامد و نسبت به آماده‌سازی حرم مطهر حضرت امام (ره) تلاش کرد. در کنار فعالیت‌های عمرانی ایستگاه‌های صلواتی در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) راه اندازی کرده و برادرنم نیز به همراه پدر در ایستگاه‌های صلواتی از زائران پذیرایی می‌کردند.»

مجری ساخت اولین سازه حرم امام خمینی کیست؟

«سید رضا» پسر کوچک شهید هم در این باره می‌گوید: «جایی به عمق شناخت شهید از مسئله ولایت می‌رسیم که بعد از رحلت حضرت امام تا ۴۰ شبانه روز اولین حرم ساده حضرت امام را ساخت و آماده مراسم اربعین ایشان کرد و در این مدت حتی یک شب به منزل نیامد و در پاسخ به سوال مرحوم حاج احمد خمینی که از پدرم قدردانی کرده و عنوان کرده بود که برای این خدمات ارزشمند خواسته‌ای هم دارید یا نه، پاسخ داده بود دوست داشتم بعد از مرگم مزارم در جوار حرم امام خمینی باشد تا زائران امام از روی قبرم عبور کنند. این مسئله درس آموز است. باید با شناخت شهید صنیع‌خانی و همه شهدا در این امور راهبردی سرلوحه کار مدیران امروز قرارگیرد.»

حاج «محمد محمودی» که سال‌ها جانشین شهید صنیع خانی بوده و در کار‌های این شهید بزرگوار شریک است درباره موضوع ساخت حرم و دیگر کار‌های مهم ترابری سپاه به فرماندهی شهید صنیع خانی حرف‌های بی‌شماری دارد، یک دهه پیش که با او ملاقات داشتم، تازه لرزش‌های دستش شروع شده بود، اما حالا علاوه بر آن روی ویلچر هم نشسته است.

او در خصوص بحث تشییع حضرت امام راحل می‌گوید: «سید محمد صنیع خانی در جلسه‌ای که برای هماهنگی تشییع پیکر حضرت امام (ره)  برگزار شده بود، طرحی پیشنهاد داد مبنی بر اینکه سقف اتوبوس را برش داده و یخچالی بر روی آن قرار دهیم تا پیکر حضرت امام (ره) را برای تشییع در آن قرار دهیم. این کار توسط ترابری در سپاه انجام شد و از همان روز، فعالیت ترابری مراسم تشییع با رهبری سید محمد شروع شد. در آن وضعیت شب تا صبح نیرو‌های واحد ترابری از پادگان‌های مختلف اقدام به جمع‌آوری کانتینر‌ها کرده و به وسیله آن محوطه را حصار کردند تا بتوان قبر را آماده سازی کرد.

پس از برگزاری مراسم تشییع پیکر حضرت امام (ره)، سید محمد با فعالیت شبانه‌روزی با پانصد نفر نیرو از واحد ترابری در محل حضور داشت و با توجه به ارادتی که به حضرت امام (ره) داشت، فعالیت خود را در ساخت حرم آغاز کرد. علاوه بر خدمات رفاهی به زائران حضرت امام خمینی (ره) ساخت و احداث حرم را هم آغاز کرد. در موسسه شهید رجایی گنبدی برای برای حرم امام ساختند و آن را با تعدادی کمرشکن با آن عظمتی که داشت تا حرم آوردند.

در مسیر چقدر پل‌های عابر پیاده یا سازه‌هایی که مانع حرکت بود برش خورد و بعد از عبور گنبد دوباره جوش دادیم، بالابردن و نصب گنبد هم خودش ماجرا داشت. تاکید شهید صنیع‌خانی این بود که مردم نباید خسارت ببینند و اذیت شوند، هرچند که خود مردم هم خیلی همکاری کردند.»

 مجری ساخت اولین سازه حرم امام خمینی کیست؟

«مسعود حاج آقا بزرگی» از دیگر دوستان و همکاران این شهید است، او در این باره می‌گوید: «به محض اطلاع از رحلت حضرت امام خمینی (ره) امکانات مورد نیاز را با سرعت تمام در محل مورد نظر مستقر و مشغول به رشادت شد، نقش وی در ساخت حرم مطهر حضرت امام از اذهان خارج نخواهد شد. ایشان یکی از اعضای ثابت در ستاد ارتحال حضرت امام بود و هر ساله اقدام به تاسیس چایخانه، جهت استقبال از زائرین می‌کرد. حرم مطهر حضرت امام مدیون تلاش‌های ایشان است.»

مهندس «علی صادقی» از دوستان و نیرو‌های شهید صنیع‌خانی در ترابری سپاه هم در این باره می‌گوید: «سید محمد برای ترابری سپاه زحمات زیادی کشید چیزی که مدیریت او را حائز اهمیت می‌کرد چینش صحیح نیرو‌ها در قسمت‌های مختلف در ترابری بود. این کار از اهمیت بالایی برخوردار بود که شهید صنیع‌خانی با موفقیت آن را انجام داد این نشان از مدیریت و هنر او داشت. سید محمد بسیاری از ایام، شب‌ها در پادگان حضور داشت و از نزدیک فعالیت‌ها را کنترل می‌کرد. وقتی خبر فوت امام خمینی (ره) را شنیدم، سیاه پوشیده و به پادگان رفتم، شهید صنیع‌خانی با دیدن من شروع به گریستن کرد و از من درخواست کرد تا به بهشت زهرا (س) بروم و کار‌های مقدماتی ساخت حرم امام راحل را آغاز کنم. البته خود ابن موضوع ماجراهای زیادی داشت از جمله تعیین زمین و خرید آن و... همه امور مربوط به رسیدگی به زائران به مدیریت سید محمد انجام می‌شد.

در جابه جایی گنبد حرم حضرت امام خمینی (ره) با سختی‌های زیادی رو به رو شدیم، به دستور ایشان روی تریلی کانتینری گذاشته شد و گنبد را بر روی آن قرار داده و آن را از خیابان رجائی به سمت بهشت زهرا (س) منتقل کردیم و همه موانع مسیر را برداشته و دوباره بعد از عبور برپا کردیم. خیلی تاکید داشت که نباید مردم از این کار ما ناراحت شوند یا خسارت ببینند.»

انتهای پیام/ 119

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار