هاآرتص:

اسرائیل باید برای خلع سلاح حزب‌الله با اعراب خلیج فارس همکاری کند

هاآرتص ضمن ادعای اینکه رژیم صهیونیستی می‌تواند از راه‌ ارتباط گرفتن با گروه‌های مختلف لبنانی بر حزب‌الله فشار آورد، نوشته است که تل‌آویو و کشورهای عربی باید راهبردی مشترک برای خلع سلاح حزب‌الله در پیش گیرند.
کد خبر: ۷۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ - 30March 2016

اسرائیل باید برای خلع سلاح حزب‌الله با اعراب خلیج فارس همکاری کند

به گزارش گروه بین المل دفاع پرس؛ روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقالهای مفصل به بررسی اقدامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس علیه حزبالله لبنان پرداخت و ضمن ادعای اینکه تلآویو میتواند از راه ارتباط گرفتن با گروههای مختلف لبنانی بر حزبالله فشار آورد، نوشته است که اسرائیل میتواند به جای جنگ مستقیم «راهبردی هوشمندانه» در پیش بگیرد و با نزدیکی به کشورهای عربی حزبالله را منزوی کند. 

در ابتدای این مقاله با اشاره به اقدام خصمانه عربستان سعودی علیه لبنان در لغو قرارداد حمایت تسلیحاتی از نیروهای امنیتی این کشور، آمده است: «شایعاتی مبنی بر احتمال آغاز جنگ از سوی اسراییل علیه حزبالله در آینده نزدیک وجود دارد.»

هاآرتص با بیان اشاره به اقدام اتحادیه عرب و شورای همکاری در تروریستی اعلام کردن حزبالله، نوشته است که «منابع عربی معتقدند که جو حاکم میتواند پوششی برای این رژیم ایجاد کند تا اقدامات پیش دستانهای را برای پایان دادن به تهدید حزبالله، علیه این گروه انجام دهد.»

هاآرتص با بیان اینکه نمیتوان توجیهات اسرائیل برای انجام حمله پیشدستانه را نادید گرفت، در توضیح دلیل تلآویو نوشته است: «تخصص جنگی که سربازان حزبالله در سوریه آموختهاند از آنها یک نیروی کارکشته با ظرفیتهای تهاجمی جدید ساخته است.»

این روزنامه با برشمردن توانمندیهای حزبالله از جمله دارای بودن 150 هزار موشک و توان غافلگیری، به موضعگیریهای سید حسن نصرالله دبیر کل حزبالله علیه اسرائیل، اشاره کرده و نوشته است که به همین جهت تلآویو استدلالهایی قدرتمند برای انجام حملات پیشدستانه علیه حزبالله دارد. 

با این حال هاآرتص تأکید کرده است که در حال حاضر صبر بهترین راهبرد برای اسرائیل است، چراکه هرگونه حمله پیشدستانهای، نهایتا به نفع حزبالله خواهد شد چراکه این گروه را در موضع دفاع از لبنان قرار میدهد. 

«نیکلاس سیدل» نویسنده این یادداشت در ادامه جامعه لبنان را جامعه متکثر خوانده و نوشته است که تلآویو میتواند از این ماهیت به نفع خود استفاده کند. وی میافزاید: «تلاش برای تغییر رفتار لبنان و حزبالله و کمک به جهان عرب برای منزوی و خلع سلاح کردن این گروه نیازمند همکاری، هرچند در خفا، بین اسرائیل و دولتهای میانهرو عربی است. کارزار سنگین اتحادیه عرب برای مشروعیتزدایی از حزبالله به عنوان یک عنصر منفی باید با مشوقهای مثبت اسرائیل، از جمله از طریق دست دوستی دراز کردن به سمت بازیگران میانهروتر درون یا نزدیک به دولت لبنان، تکمیل شود.»

هاآرتص در پایان نوشته است که تلآویو باید در راهبردی هماهنگ با کشورهای عربی به سمت خلع سلاح حزبالله حرکت کند. نویسنده تصرف مزارع شبعا توسط اسرائیل را «بهانهای» برای مسلح بودن حزبالله خوانده و نوشته است که اسرائیل باید طرح بازگرداندن این اراضی به لبنان را مطرح کند تا استدلال حزبالله برای داشتن توان تسلیحاتی را تضعیف کند. تلاش برای حل مناقشه گازی میان تلآویو و بیروت هم از دیگر پیشنهادات این روزنامه اسرائیلی ست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار