به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، حجت الاسلاموالمسلمین «خانعلی ابراهیمی» مدیر سیاسی اجتماعی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان در رزمایش بزرگ مبلّغان محرم که با حضور پرشور روحانیون، اساتید و فعالان تبلیغی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت هم افزایی میان تبلیغ دینی و نیازهای روز جامعه، اظهار داشت: مبلّغ باید در تبلیغ خود حتماً پیوست اجتماعی داشته باشد، چراکه تبلیغ بدون توجه به مسائل اجتماعی صرفاً یک بیان تکراری است و نمیتواند اثرگذار باشد.
وی افزود: پیوست اجتماعی یعنی مبلّغ نسبت به محیط پیرامونی، دغدغههای مردم، و تحولات جامعه، نگاه مسئولانه و راهبردی داشته باشد. اگر قرار است تبلیغ نقش آفرین باشد، باید همزمان با انتقال معارف دینی، بخشی از راه حل مسائل اجتماعی نیز باشد.
سرپرست مدیریت اعزام و ساماندهی مبلغان، ضمن تشریح اهمیت رسالت تبلیغی در ماه محرم، شعار امسال تبلیغی حوزه علمیه را «نهضت تبیین» عنوان کرد و با اشاره به اهمیت ایام محرم در برقراری ارتباط مؤثر با مردم، تصریح کرد: تبلیغ محرم نباید تنها به منبر و سخنرانی محدود شود؛ بلکه این ماه فرصتی برای حضور میان مردم و ارائه راهکارهای اجتماعی متناسب با فرهنگ دینی است.
حجتالاسلام ابراهیمی با تأکید بر حساسیت شرایط فرهنگی و اجتماعی امروز کشور، ابراز داشت: جنگ امروز، جنگ رسانهای است. دشمن در حال ناامیدسازی نسل جوان است و وظیفه ما است که با قدرت تبیینی خود، حقایق را برای آنان شفاف سازی کنیم و امید را به دل هایشان بازگردانیم.
نقش مبلغان در جهاد تبیین و امیدآفرینی اجتماعی
وی با اشاره به رسالت سنگین روحانیت در ایام محرم افزود: تبیین مسائل روز، نیاز به درک عمیق زمانه و ارتباط واقعی با نسل جوان دارد. ما باید صدای امید باشیم؛ در کنار آنان بایستیم، دغدغه هایشان را بشنویم و با زبان محبت و منطق، آنها را به مسیر حقیقت رهنمون کنیم.
مدیر سیاسی اجتماعی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان همچنین از مبلغان خواست تا در خط مقدم این جهاد فرهنگی، با شناخت کامل از نیازهای جامعه، با بصیرت و آرامش، پیام اهل بیت علیهم السلام را به شیوهای اثرگذار منتقل کنند.
سرپرست مدیریت اعزام و ساماندهی مبلغان، به تبیین چهار رکن اساسی و به نوعی «چهار سلاح موثر» در عرصه تبلیغ دینی پرداخت و با تأکید بر اهمیت «محتوا» بهعنوان اولین ابزار اثرگذار یک مبلغ، خاطرنشان کرد: ستاد محتوایی حوزه علمیه با تدارک بستههای محتوایی متنوع، پشتیبان فکری مبلغان خواهد بود؛ اما این محتوا باید به روز، پویا و متناسب با زمان، مکان و مخاطب توسط خود مبلغان ارتقاء پیدا کند؛ بر همین اساس شرایط تبلیغی متفاوت، جلسات محتوایی ویژهای نیز برای مبلغان برگزار خواهد شد.
وی دومین سلاح تبلیغ، را «اخلاق و رفتار مبلغ» خواند و بیان داشت: اگر گفتار ما رهآورد اخلاقی نداشته باشد، نفوذی در دلها نخواهد کرد. مردم اول چهره ما را میبینند، بعد سخنانمان را میشنوند، بنابراین تبلیغ موفق، از دروازهی رفتار میگذرد.
مدیر سیاسی اجتماعی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان سومین سلاح تبلیغی را «در کنار مردم بودن» عنوان کرد و گفت: مبلغ باید خودش را از مردم بداند و در غم و شادی آنان شریک باشد، چراکه مبلغان باید با درد جامعه آشنا باشند، با زبان مردم سخن بگویند و با حضور میدانی خود، پیام دین را از نزدیک به دلها برسانند.
مدیر سیاسی اجتماعی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان، بر ضرورت پیوست اجتماعی در تبلیغ تاکید ویژه داشت و آن را یکی از ارکان تحول آفرین در تبلیغ دینی خواند و افزود: امروز تبلیغ صرفاً بیان احکام و روایات نیست؛ چراکه باید نسبت به مسائل اجتماعی، دغدغه مندی، تحلیل و راهکار داشت.
انتهای پیام/