روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای هسته‌ای:

فرصتِ برجام "ابدی نیست"/ نمی‌توانیم صد در صد به دیگران اعتماد کنیم

رئیس جمهور گفت: ما نمی‌توانیم صد در صد به دیگران اعتماد کنیم و نمی توانیم صد در صد به کسی بدبین باشیم. در مذاکرات اخیر، نه بنای ما اعتماد ۱۰۰درصدی بود و نه آنها بنای اعتماد ۱۰۰درصدی داشتند.
کد خبر: ۷۶۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲ - 07April 2016

فرصتِ برجام

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز طی سخنانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای هستهای گفت: امسال، سالی است که حق ملت ایران در زمینه فناوری هسته ای از سوی جهانیان و سازمان های بینالمللی به رسمیت شناخته شده است. امسال، 20 فروردینی هست که جهان به صلح آمیز بودن برنامه هستهای ایران اذعان و اعتراف کرده است.

وی با بیان اینکه دنیا همکاری را با ایران در زمینه فناوری هستهای آغاز کرده است، افزود: سال 94، سالی تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود. سالی بود که ما به جهانیان اعلام کردیم به قدرت نرم بیش از قدرت سخت باید توجه داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: افراط، همه جا برای ما مضر است، به ویژه در فکر کردن و افراط بزرگترین خطر را برای یک جریان میآفریند. در فکر افراطی، هیچ گاه نباید با آژانس بینالمللی و سازمان ملل همکاری کرد. حتی فکر افراطی به ما میگوید به هیچ کس اعتماد نکنید، فکر افراطی به ما میگوید به همسایگان و دوستان هم اعتماد نکنید اما اندیشه اعتدالی به ما می گوید رویکرد ما، رویکرد معتدلی باشد. هم باید با دنیا حرف بزنیم و هم باید برای خوداتکایی تلاش کرده و به فناوری خودمان تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فناوری با دنیا تعامل کنیم.

روحانی: ممکن است یک نوجوان بگوید من نیاز به مدرسه و معلم و استاد ندارم، خود کفایی و خود اتکایی، خودم مینشینم و فکر میکنم، این همان تفکر نادرست افراطی است. ما، هم باید خودمان تلاش کنیم و هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و با دیگران در حال تعامل باشیم.

وی خاطر نشان کرد: اساس پیشرفت یک ملت، اعتدال است. با اعتدال از طریقی کوتاهتر به مقصد میرسیم. اعتدال معنایش آن است که رویکردمان به جهان و کشورهای دیگر رویکرد میانهای باشد. ما نمیتوانیم صد درصد به دیگری اعتماد کنیم و نمیتوانیم صد درصد به کسی بدبین باشیم. در مذاکرات اخیر، نه بنای ما اعتماد 100درصدی بود و نه آنها بنای اعتماد صد درصدی داشتند.

رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: کار دولت تدبیر و امید در طول این دو نیم سال بر این مبنا بوده که ایران هراسی را به شکست برساند و دنیا به ایران اعتماد کند. نباید امروز سخن ما، کلام ما، دوباره آن ایران هراسی شکست خورده و از بین رفته را زنده کند. ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم، ما نسبت به هیچ کشوری، نه تهدید میکنیم و نه برنامه فشار و تهدید داریم؛ ما نه به کشوری تجاوز کرده و نه کشوری را تهدید کردهایم و فقط از خودمان دفاع کردیم، آنگاه که به ما تجاوز شد.

روحانی با بیان اینکه ما باید صاحب قدرت باشیم و هر کشوری در مقابل تهدیدات احتمالی، قدرت خود را میسازد و تقویت میکند، تاکید کرد: ما میدانیم که گاهی قدرت نرم موثر است، گاهی قدرت سخت اما ما معتقد به یک قدرت هوشمندانه هستیم. قبول داریم که روزگار، روزگار همه چیز است اما در عین حال برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و برای هیچ کشوری برنامه ریزی نکرده و نخواهیم کرد. امنیت منطقه و همسایگان را امنیت خودمان میدانیم. اگر همسایه ما امنیت نداشت، مرزهای ما هم امنیت ندارد.

وی خاطر نشان کرد: هر گونه قدرت نظامی و سلاح ما، در کشورمان برای ایجاد امنیت در کشور ما و در منطقه است. همهی کشورهای همسایه ما باید به این نکته توجه کنند که ایران برنامهاش حمایت از همسایگان و کشورهای اسلامی است و اگر کشوری فکر میکند که ایران برای او تهدید است، در محاسبه خود اشتباه کرده است. ایران علیه هیچ کشوری جنگی را آغاز نکرده و نخواهد کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در کشور ما در طول 2 قرن گذشته، هیچ گاه ایران به کشوری تجاوز نکرده و نخواهد کرد البته ایران کشوری است که از حقوق خود به خوبی دفاع می کند، آنجا که لازم باشد، با نرم افزار و سخت افزار از خودش دفاع می کند. به گزارش تسنیم، روحانی ادامه داد: تکیه مردم به قدرت حق و قدرت نرم ما بود، البته از ابزار سخت هم در برابر تهاجم دشمن استفاده کردیم.

روحانی اضافه کرد: سال 94، سال نمایش قدرت نرم ایران بود و ما به همه فناوریها و همه هنرمندیهای هنرمندان خودمان افتخار می کنیم، چه این هنرمندی در میدان فناوری هستهای باشد چه این هنرمندی در میدان دیپلماسی کشور باشد و ما به هر دوی این قدرتها افتخار می کنیم.

وی افزود: اگر دانشمندان هستهای ما به خاطر خدمات شان در علم و فناوری محبوب مردم هستند، همه دیپلماتهای کشور هم به خاطر دفاع درست از حقوق کشور، محبوب ملت هستند. دکتر محمد جواد ظریف، مخترعی نبوده که چیزی را اختراع کند اما هنرمندی بوده که در پای میز مذاکره با همکارانش از حقوق ملت به بهترین وجه دفاع کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: ملت ما به همه افتخارات خودش افتخار میکند، اگر کسی بگوید بو علی سینا افتخار است و حافظ افتخار نیست، خطا کرده است. هم بوعلی، هم حافظ و هم همهی بزرگان افتخار هستند.

روحانی در ادامه سخنانش گفت: ملت ایران، دولتی را روی کار آورد که رویکردش نسبت به جهان، تعامل سازنده بود و اگر این رویکرد نبود، ما به برجامی نمیرسیدیم، ملت ما به دولتی رای داد که این دولت تفکرش در مذاکرات، برد - برد بود و این پایههای موفقیت ما است، اگر ما به فکر برد - باخت بودیم نه سال 94، بلکه 90 سال دیگر هم به موفقیت نمیرسیدیم.

وی خاطر نشان کرد: ملت ایران، قدم اول را برداشت و رهبری مقتدر و فرهیخته که همه جا راهنمای ما بود، او در خرداد 92 بود که همه ما را هدایت کرد و آرای مردم را حق الناس خواند و در مذاکرات هم او ما را حمایت و هدایت کرد و ما تدبیر و امید را از او آموختیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز، روز استفاده از فرصت به وجود آمده است، سال 94 فرصت سازی بود و همه دست به دست هم دادیم و یک فرصتی را ساختیم. فرصتی که برجام به وجود آورده، دائمی و ابدی نیست، همان طور که ابر بالای سر ما دائم نمی ماند و عبور میکند و همه فرصت ها اینچنین است. به گزارش تسنیم، روحانی گفت: برجام امروز یک فرصت بزرگ برای ملت ما در زمینه جذب فناوری، مسائل اقتصادی، تعامل با جهان، جذب سرمایه گذاری و در زمینه وحدت و اتحاد بیشتر در درون کشور به وجود آورده و اگر خدایی ناکرده عده معدودی موفق شوند و نگذارند ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم، این فرصت باز نمیگردد و ما امروز باید همهی هنرمندی خودمان را به کار ببندیم و از فرصت به وجود آمده برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم. فرصت بعد از برجام برای فناوری هستهای هم فرصت است.

روحانی خاطر نشان کرد: ما امروز فرصتی پیدا کردیم که در زمینه فناوری هسته ای بتوانیم از فناوری های روز کشورهای دیگر هم استفاده کنیم و آن فناوریها را جذب کنیم. اگر کسی فکر میکند علم مرز دارد، اگر کسی فکر میکند فناوری مرز دارد، اشتباه میکند حتی در دنیای امروز کسی اگر فکر میکند اقتصاد و سیاست مرز دارد، اشتباه میکند ما باید از ارتباط درست با همه جهان استفاده کرده و بهره بگیریم و بهره بدهیم نه اینکه ترس و رعب بیفشانیم و ترس و رعب درو کنیم. درشت گویی و حرفهای بی پایه زدن که هنر نیست.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: امروز، فرصت بسیار خوبی برجام برای ملت ما به وجود آورده است. امروز رهبری، رهبر انقلاب و هدایتهای معظم له فرصت خوبی برای ما به وجود آورده است. امروز در کشور ما وحدت و انسجام ملی فرصت خوبی به وجود آورده است. از فرصتها به خوبی استفاده کنیم. مردم ایران، همهی ما برادر هستیم و همه در کنار هم قرار داریم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار