به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، از باورهای زیر بنایی فرهنگ مهدوی اعتقاد به پیروزی نهایی صالحان و مستضعفان است. در این نگرش، وعده الهی را محقق میداند. در جنگ همیشگی حقّ و باطل، حق پیروز خواهد شد و شیطان سرانجام به دست ولی عصر (عج) به بند گرفته خواهد شد و زمین از لوث پلیدیها پاک و مسخّر وارثان حقیقی آن خواهد شد. در این نگرش، مستضعفان کسانی هستند که توسط مستکبران به استضعاف کشیده شدهاند. امّا به زودی، به خواست خداوند و یاری منجی آخرالزمان، به خاطر شایستگیها و لیاقتها، به جایگاه حقیقی خویش نائل آمده و حکومت زمین را بدست خواهند آورد.
سنّت الهی بر این امر تعلّق گرفته تا مجموعهای از شرایط مهیا نشود، ظهور محقّّق نخواهد شد و تحقّق این شرایط منوط به تلاش پیگیر تمامی حقّ جویان و مهدی باوران است. در فرهنگ مهدوی، عصر غیبت یک عصر تأثیر گذار در تحقّّق و تسهیل ظهور منجی، به حساب میآید، به گونهای که آن را عصر پیدایش زمینههای تحقّّق ظهور میدانند. دوره غیبت به لحاظ تکوینی، مقطع طولانی رشد و تکامل عقلانی انسان است و به لحاظ تشریعی مرحله حصول آگاهیهای لازم و دگردیسی «انسان سفی» به «انسان فقیه» یعنی؛ شناسائی و شناخت تجربی-عینی ریشه ها، نمود ها، پایگاهها و خواستگاههای زر و زور و تزویر، مرزبندیهای انسانی و ضد انسانی و نظامهای ارزشی، افول جاذبههای دروغین، احساس فقر مطلق معنوی، تجربه کردن فلسفههای سیاسی و رژیمهای حکومتی و ایدئولوژیهای گوناگون انسانی درک ضرورت رهبری معصوم و اندیشیدن به جامعه ایده آل و مدینه فاضله، کسب آمادگیهای لازم برای قبول فطری-علمی-عقلی یک تحول بنیادی، در عرصه رهبری عقیدتی سیاسی جهان است.
میتوان فلسفه غیبت امام زمان (عج) را در این نکته پیدا کرد که بشر باید به چنان رشدی دست یابد که تحمّل و استعداد دریافت هدایت کامل تری از امام عصر (عج) را بدست آورد. زمان طولانی انتظار، استعدادهای بشری را به گونهای کامل میکند که زمینه پذیرش حکومت عادلانه و عالمانه ایشان فراهم میکند و عقدههای فرو خورده بشر در طول تاریخ، به واسطه حقّ کشی ها، کینه توزی ها، فساد و ظلم و تباهیها او را در چنان تشنگی فرو غلطاند، که در سایه رهبری ابرمرد تاریخ، به حقّ خواهی و حقّ طلبی بر خیزد.
این دوره، با عنوان دوره انتظار فرج معروف است. عصری که در آن حضور امام شاید به ظاهر مشاهده نشود، اما به واقع احساس میشود و خود، سرچشمه بسیاری از حرکتها و قیامها است. در واقع فصل ممیز منجی گرایی در فرهنگ شیعه و دیگر مذاهب و فرق و مکاتب نیز همین نگرش است. آن گونه که در روایات و احادیث اشاره شده است؛ مهدی (عج) ظهور نخواهد کرد، مگر آن که هر یک از خیر و شر به نهایت کار خود رسیده باشند و قیام مهدی آخرین حلقه از حلقات مبارزه حق و باطل است.
منبع: جهانی شدن و فرهنگ مهدوی/ زینب متقی زاده
انتهای پیام/ 161