فرمول صهیونیستی نوشتن فیلمنامه در هالیوود

فیلمسازان هالیوودی از آنجا که تحت اراده و سیطره صهیونیست‌ها اجازه حیات هنری دارند نمی‌توانند هر فیلمی که دوست دازند بسازند آنها تنها باید از یک الگو و فرمول مشخص استفاده کنند تا بتوانند اسطوره‌های صهیونیستی را بر پرده سینما جان بدهند.
کد خبر: ۷۷۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۳:۴۹ - 17August 2025

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، تولید فیلم‌های اسطوره‌ای در هالیوود جایگاه ویژهای دارد، بهگونهای که تازگی، کتابی به نام «سفر نویسنده» در آمریکا منتشر شده است که بیش از بیست میلیون نسخه‌ آن فروخته شده و خواندنش برای تمام کارگردانان و تهیه کنندگان هالیوودی ضروری است.

فرمول صهیونیستی نوشتن فیلمنامه در هالیوود

این کتاب، روش فیلم‌نامه‌نویسی با اسطوره را آموزش می‌دهد. نویسنده از سبک جوزف کمبل، اسطوره شناس ساده نویس آمریکایی، سود جسته است؛ به این معنا که می‌توان بر اساس سبک دیگر اسطوره شناسان نیز چنین آثاری را پدید آورد. گفتنی است در این کتاب، اندیشه‌ «هنر برای هنر» و «هنر برای سرگرمی» رد شده است. نویسنده درباره‌ کتابش چنین نوشته است:

در این کتاب دو سفر داریم: یکی سفرِ قهرمان ماجرا تا یافتن اکسیر حیات بخش و دیگری سفر و سلوک نویسنده‌ فیلم‎نامه که در مسیر نوشتن، پیمان سلحشوری دارد که اکسیر حقیقت را کشف کند و آن را تبلیغ کند و پاس بدارد.

البتّه قطعاً در فضای هالیوود، حقیقت به نفع سردمداران آن رقم می‌خورد و در هر صورت تمام آثار هالیوودی متّکی بر این الگو، به سمت ایده‌ها و منافعِ زرسالاران حاکم، جهت‌دار می‌شوند.

این کتاب شامل دو دفتر است:

دفتر اوّل، نقشه‌ سفر و تبیین عوامل مهم یک اسطوره که شامل این بخش‌هاست:

راهنمایی‌های عملی، صورت‌های مثالی یا کهن الگوها؛ قهرمان، مهم‌ترین بخشی است که امکان اسطوره پردازی را می‌دهد؛ استاد یا پیرِ راهنما که ممکن است زن یا مرد باشد، در موقعیّت‌های حسّاس، قهرمان را به شکلی روشن یا مبهم راهنمایی می‌کند.

در فیلم هایی، چون سه گانه‌ ارباب حلقه‌ها و هری پاتر و جنگ ستارگان، این ساختار آشکار است. نگهبان آستانه، هنگام به خطر افتادن قهرمان، به شکل‌هایی، چون سگ سه‌سر یا اژد‌ها ظاهر می‌شود و از گنج نگه داری می‌کند؛ منادی یا پیک که پیام آور است. در این حالت ممکن است دو نقش در یک نفر جمع شود. برای نمونه، منادی و متلوّن یکی شوند؛ متلوّن کسی است که شکل عوض میکند و ممکن است در اساطیر گوناگون، خیر یا شر باشد؛ سایه که قطب شرور ماجراست و حتّی ممکن است شریک قهرمان باشد. گاهی، چون فیلم سکوت برّه‌ها، استاد و سایه یکی میشوند.

در دفتر دوم، مراحل سفر بیان میشود و داستان ادامه مییابد که شامل این بخشهاست: تصویر کردن دنیای عادی؛ منادی از قهرمان دعوت میکند تا وارد ماجرا شود. گاهی قهرمان، خود را باور ندارد و این دعوت را رد میکند و در این شرایط، با راهنمایی استاد به راه میافتد؛ گذر قهرمان از نخستین آستانه؛ آزمون‌های گوناگون و معرّفی متّحدان و دشمنان یکی پس از دیگری؛ نزدیک شدن قهرمان به ژرف‌ترین غار و سخت‌ترین گذرگاه؛ آزمایش ویژه‌ی قهرمان یا خان. پس از این مرحله قهرمان به رسمیّت شناخته میشود. این آزمونهای دشوار، شبیه هفتخان رستم یا دوازده خان هرکول یا گذر سیاوش از آتش است؛ پاداش؛ بازگشت قهرمان با اکسیر تجدید حیات. اکسیر، مادّه یا نیرو یا کشفی زندگیبخش است که تنها قهرمان میتواند به آن دست یازد. در این مرحله با بیابان و خشکی یا پادشاه بیفرزندی روبهرو میشویم که با رسیدن اکسیر، شاهد زندگی دوبارهای خواهیم بود.

انتهای پیام/ 161

برچسب ها: اسطوره ، هالیوود
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار