«علیرضا چابکرو» استاد ارتباطات و رسانههای نوین در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به اهمیت انتشار موضوعات دفاع مقدس در شبکههای اجتماعی گفت: قبل از هر چیزی شبکههای اجتماعی در تئوری میتوانند تهدید و فرصت باشند. سازمانهای مرتبط با دفاع مقدس باید پیشنهاد دهنده استفاده از تکنولوژیهای جدید در این راستا باشند.
وی اظهار کرد: سازمانهای مرتبط با دفاع مقدس میتوانند با به کارگیری تکنولوژیهایی همانند «واقعیت افزوده» در مناطق جنگی دفاع مقدس و راهیاننور برای نشان دادن این مناطق بر روی سیستمهای موبایلی و تبلت اقدام کنند. نمایش و پخش فیلم و صدا از عملیاتهای مختلف ماشین زمانی را به وجود خواهد آورد که مخاطب را به عقب برمیگرداند. استفاده از چند رسانهایها در موضوع دفاع مقدس مغفول مانده است.
استاد ارتباطات و رسانههای نوین بیان کرد: سازمانهای مرتبط باید تکنولوژیهایی را مطرح کنند و امکان سنجی و نوع بهره برداری از تکنولوژی را به دستگاهها پیشنهاد دهد و اجازه دهد تا ارگانهای زیربط از آن استفاده کنند و آن را برای بهره برداری از خواستههای خود به کار گیرد.
سازمان های مرتبط با دفاع مقدس باید مفهوم شبکه را دریابند
چابکرو شناخت مفهوم شبکه را پیشنیاز به کارگیری فناوری دانست و گفت: سازمانها ابتدا باید مفهوم شبکه را دریابند چراکه ما تعریف امروز تعریف شبکه را ایجاد صفحه، گروه و کانال در اینترنت میدانند؛ این به معنی ورود به شبکه اجتماعی نیست. ما در این تعریف خیلی ناقص از شبکههای اجتماعی برای اعمال نظراتمان استفاده کردهایم.
وی خاطر نشان کرد: ما باید ابتدا مفهوم تئوریک شبکه بودن و ویژگیهای شبکهای شدن را متوجه شویم تا بدانیم چطور خودمان را توسعه دهیم و محورها را بشناسیم و حواسمان جمع شود تا از حالت شبکهای خارج نشویم.
استاد ارتباطات و رسانههای نوین با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام گفت: روایتی است که می فرماید افقهایتان را بلند بگیرید و برای رسیدن به آن قدمهای کوچک بردارید و از همین حالا شروع کنید. یعنی اینکه ما اگر میخواهیم کار بزرگی انجام دهیم فضایی را برای نسل دفاع مقدس ایجاد کنیم تا همدیگر را پیدا کنند و خاطراتشان را در آن درج کنند.
چابکرو تاکید کرد: وظیفه دستگاههای مرتبط با دفاع مقدس برای استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی هدایت است تا بتوان ایجاد شبکه کرد و اعضای آن تبادل لینک و عکس و خاطره و... داشته باشند. در این مدل، یک لشکر قدیمی را میتوان پس از سی سال در شبکههای اجتماعی دور هم گرد آورد. در شبکههای اجتماعی باید اجازه طرح انتقاد داده شود تا سوالات جواب داده شود. اینجا یک مدیریت لازم است تا آسیبها پیش بینی کند.
وی ادامه داد: در این مدل از شبکههای اجتماعی تبادل افکاری که صورت میگیرد حول مفاهیم دفاع مقدس خواهد بود. بعضی از اعضای شبکه که از افکار جدا افتاده باشند مورد حمایت و کمک قرار خواهد گرفت. برای ورود به این فضا یک گروه نرم افزاری قوی لازم است که به نیاز و پرسشهای نسل سوم پاسخ بدهد.
امروز کسانی در حال تحریف دفاع مقدس هستند
استاد ارتباطات و رسانههای نوین تصریح کرد: ایجاد حرکت در شبکههای اجتماعی نیازمند به محور است که بتواند وظیفه تولید محتوا و توسعه شبکه را انجام دهد. شبکه وقتی به بلوغ رسید میتوان برای آن خروجیهای مختلفی را برای آن در نظر گرفت.
چابکرو افزود: دفاع مقدس را شخص خاصی به وجود نیاورده است همه رزمندگان با محوریت حضرت امام خمینی(ره) در آن ایجاد نقش داشتهاند. امروز کسانی در حال تحریف آن هستند که انگار خط دهی اصلی را آنها داده بودند. تمام اتفاقات دفاع مقدس باید در زمان و مکان خودش مورد بررسی قرار بگیرد؛ یعنی با شرایط آن زمان محاسبه شود.
وی اظهار کرد: بهترین زمینه برای مطرح شدن خاطرات، سوالات و شبهها درباره مسائل دفاع مقدس در شبکههای اجتماعی است اما نیاز به پشتبان و طراح شبکه و پشتیان محتوایی دارد که بتوانند به هم کمک کنند دارد. مجموعهها در شبکههای اجتماعی باید تصدیگری را رها کنند و هدایتگر شوند. هدایتگر در محتوا، تکمیل موضوع، ایجاد سوالهای هوشمند و جمع آوری خاطرات میتواند توسعه یابد. امکان توسعه در غالب شبکههای اجتماعی به راحتی وجود دارد.
استاد ارتباطات و رسانههای نوین گفت: سازمانهای رسانهای باید نقش رسانههای نوین را در انتقال ارزشهای دفاع مقدس را هر هفته بررسی کنند. ایجاد سوال کنند تا دیگران در پاسخ سوال مشارکت داشته باشند. در رسانههای نوین باید شیوه نوشتن تغییر کند و سوالهای مختلفی مطرح شود.