مخالفت دولت با حذف یارانه سه دهک درآمدی از سوی مجلس

مخالفت دولت با حذف یارانه نقدی سه دهک درآمدی که در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس مصوب شده بود.
کد خبر: ۷۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶ - 12April 2016

مخالفت دولت با حذف یارانه سه دهک درآمدی از سوی مجلس

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کل کشور در این باره طی سخنانی در جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه شامل 24 میلیون نفر نیست و مجلس آمار درستی ارائه نکرد و با حذف این افراد 24 میلیون نفر از دریافت یارانه حذف نمیشوند و آنچه که مجلس از سوی نمایندگان به رسانهها منتقل کرده است آمار درستی نیست.

نوبخت افزود: بی شک آنچه که مجلس پیشنهاد داده است در جهت حل مشکل آنچه که در موضوع هدفمندی یارانهها وجود داشته بوده است و ما از مجلس بابت این حسن نیت سپاسگزاریم. اما باید عرض کنیم با توجه به این که دولت در مرحله اجرای قانون هدفمندی یارانهها قرار دارد این پیشنهاد گرچه در جهت هدایت منابع حاصل از اجرای قانون به سمت تولید و اشتغال است اما قابلیت اجرا ندارد و آماری که دولت در اختیار دارد عددی بسیار کمتر از 24 میلیون نفری است که این پیشنهاد آنها را از دریافت یارانه محروم کرده است.

نوبخت در ادامه صحبتهای خود با اشاره به آمار ارائه شده از سوی مراکز آماری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توجه دارید که همه مواردی که وزارت مرتبط با هدفمندی یارانهها در حذف یارانهها اقدام کرده و حدود سه میلیون نفر از افرادی که در راستای قانون بودجه سال 94 از دریافت یارانه محروم شدند جزو همین دهکهایی است که مجلس امروز به آنها در این پیشنهاد پرداخته و آنچه که از این مجموعه باقی میماند از آنچه که تحت عنوان تجار و صاحبان مشاغل آزاد بیان شد با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی این افراد در حدود 38 هزار و 500 نفر هستند و در خصوص پزشکان و نمایندگان مجلس فارغ از این که آیا هر کسی که پزشک باشد درآمد بالایی دارد مجموع 15 هزار و 800 نفر را در آمارهای خود داریم و با توجه به محاسبات وزارت تعاون عمده کسانی که حقوقشان بالای 35 میلیون تومان در سال است، عددی حدود 2 میلیون و 694 هزار نفر هستند و همه ایرانیان مقیم خارج چیزی حدود 23 هزار و 700 نفر هستند و همچنین همه کسانی که از روشهای دیگر درآمد آنها محاسبه شده است حدود 4 میلیون و 283 هزار نفر است و با محاسبه همه این آمار مجموعا 7 میلیون 56 هزار و 52 نفر شامل دهکهای نامبرده در پیشنهاد مجلس میشوند. لذا این که بیان میشود 24 میلیون نفر با این پیشنهاد از دریافت یارانه محروم میشوند عدد درستی نیست.

وی تاکید کرد: دولت مصمم است به افرادی که دریافت یارانه نقدی در زندگی آنها موثر است یارانه پرداخت کند و این تصمیم مجلس برای این اقشار نگرانیهایی ایجاد میکند. ضمن این که بحث دیگری که در این باره وجود دارد این است که ما با حذف این موارد پیشنهادی مجلس چه مقدار منابع مالی میتوانیم به دست بیاوریم و مصادیق پیشنهادی نمایندگان قابل اجرا است یا خیر. ضمن این که این بحث وجود دارد که این پیشنهادها مطابق با اهداف قانون است یا نه و آنچه که الان در مصوبه کمیسیون تلفیق آمده همه اهداف دولت در موضوع هدفمندی را که بر اساس قانون است پشتیبانی نمیکند و من از نمایندگان می خواهم که به این پیشنهاد رای موافق ندهند و با همهی احترام به نیت اعضای کمیسیون تلفیق در جهت اصلاح امر هدفمندی یارانهها تقاضا میکنم مخالفت مجلس با این موضوع با رای نمایندگان محقق شود.

علی لاریجانی در ادامه صحبتهای نوبخت خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که کمیسیون تلفیق داشت این بود که در دو سال گذشته اجازه دادیم دولت خانوارهایی که نیازمند نیستند را حذف کند. اما دولت این کار را انجام نداد. ضمن این که دولت هر ماه با پرداخت یارانه مشکل دارد و کمیسیون تلفیق با کارشناسان سازمان برنامه به پیشنهادی این چنین رسیدند که نوبخت در پاسخ به این صحبت رئیس مجلس گفت: دولت به مصوبه مجلس در سال گذشته در مورد حذف یارانهها عمل کرده و بر اساس آن مصوبه در سال قبل دولت بیش از سه میلیون نفر را از دریافت یارانه محروم کرد.

همچنین پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه نیز در ادامه این گفت و گوها در دفاع از پیشنهاد کمیسیون طی سخنانی گفت: دولت روز پرداخت یارانه را روز عزای خود میداند و ما با این پیشنهاد خواستیم که به دولت برای حل این مشکل کمک کنیم. و ضمن این که لازم است دولت در آمار خود بازنگری انجام دهد. و برخی ارقام ادعا شده از سوی رئیس سازمان برنامه با عدد واقعی تفاوت دارد و قطعا برای حل این مشکل لازم است نظام جامع اطلاعات اقتصادی خانوارها شکل گیرد که پیشنهادات آن نیز به دولت ارائه شده است.

پورابراهیمی در پایان تصریح کرد: آنچه که در این قانون آمده حذف سه دهک بالای جامعه و علاوه بر آن 6 گروه درآمدی است و هیچ گاه این پیشنهاد به این معنا نیست که این 6 دهک شامل 24 میلیون نفر میشود، بلکه این 6 گروه اضافه بر 3 دهک بالای جامعه از دریافت یارانه محروم خواهند شد.

نظر شما
پربیننده ها