چیستی و چرایی تابلوی عصر عاشورا

استاد فرشچیان با به کار بردن کلمه «خودش آمد» طرح عصر عاشورا را موجودی زنده قلمداد می‌کند که حق انتخاب و گزینش دارد. موجودی زنده که دقیقا می‌داند کی و کجا و در چه مدت زمانی روی بوم کدام نقاش بنشیند.
کد خبر: ۷۷۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۲ - 26August 2025

گروه فرهنگ دفا‌پرس- اکبر صفرزاده؛ استاد فرشچیان در مورد چگونگی خلق تابلوی عصر عاشورا چنین می‌گوید: روز عاشورا رفتم توی اتاق کارم، وضو گرفتم و نشستم پشت میز کارم که همیشه روبه قبله است، اینکه می‌گویم رو به قبله حقیقت دارد، چون من اصلا اهل تظاهر نیستم، آدم اگر یک حقیقتی در وجودش باشد بیشتر تاثیرگذار است، دعا خواندم و بعد نشستم طراحی کردن، اصلا هم فکر نکرده بودم که باید چه بکشم، یک دفعه طرح خودش آمد و نشست روی تابلو، خودش آمد.

چیستی، چگونگی و چرایی تابلوی عصرعاشورا

استاد فرشچیان با به کار بردن کلمه «خودش آمد» طرح عصر عاشورا را موجودی زنده قلمداد می‌کند که حق انتخاب و گزینش دارد. موجودی زنده که دقیقا می‌داند کی و کجا و در چه مدت زمانی روی بوم کدام نقاش بنشیند. استاد فرشچیان خودش را واسطه به وجود آمدن اثر هنری می‌داند نه خالق آن.

اگر قائل به این نظریه باشیم که برخی طرح‌ها و آثار هنری حق انتخاب و گزینش دارند باید این سوال اساسی و کلیدی را مطرح کنیم که چرا این طرح رفت روی تابلوی استاد فرشچیان و روی تابلوی نقاش دیگری نرفت. چرا یک هنرمند می‌تواند به ملکوت وصل شود و دیگری نمی‌تواند؟ 

برای پاسخ دادن به این سوال باید پرسید خداوند کدام یک از بندگانش را بیشتر دوست دارد؟ 

خداوند در سوره آل عمران آیه ۷۶ به صراحت بیان می‌کند: إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ/ خداوند پرهیزکاران را دوست دارد. آیهٔ ۱۷۷ سورهٔ بقره در مورد پرهیزکاران چنین می‌گوید: اینها کسانی هستند که راست می‌گویند و گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است و اینها هستند پرهیزکاران. در قرآن، تقوا مؤلفهٔ بسیار مهمی از ایمان است و اهل تقوا اهل بهشت توصیف شده‌اند. 

اصل کلمهٔ تقوا از «وقایة» است به معنی پوشش و حفاظت از آزار و ضرر. برخی فلاسفه اسلامی باتقواترین انسان‌ها را کم خطاترین آنها می‌دانند. این فلاسفه معتقدند آنهایی که در گفتار، کردار و رفتار خود کمترین اشتباه و گناه را دارند با تقواترین هستند. ۱۱۶ آیه از قرآن در باب فواید تقوا و پرهیزگاری است.

سوره آل‌عمران آیه ۱۵-۱۷ در مورد پاداش پرهیزکاران چنین می‌گوید:. آیا شما را از چیزى آگاه کنم که از این (سرمایه‌هاى مادى)، بهتر است؟ براى کسانى که پرهیزگارى پیشه کرده‌اند، و از این سرمایه‌ها، در راه مشروع استفاده مى‌کنند، در نزد پروردگارشان، باغهایى بهشتى است که نهر‌ها از پاى درختانش مى‌گذرد؛ جاودانه در آن خواهند بود؛ و همسرانى پاکیزه، و خشنودى خداوند (نصیب آنهاست)؛ و خدا به اعمال بندگان (با ایمان)، بیناست. آنها که در مسیر اطاعت و ترک گناه، استقامت مى‌ورزند؛ راستگو هستند؛ در برابر خدا خضوع، و در راه او انفاق مى‌کنند؛ و در سحرگاهان از خداوند، آمرزش مى‌طلبند.

دومین گروهی که خداوند تاکید کرده است که دوستدار آنها است صابرین هستند. سوره آل عمران آیه ۱۴۶ چنین می‌گوید: وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ / خداوند صابران را دوست دارد. در قرآن واژه «صبر» در حدود ۷۰ مورد به طور مستقیم ذکر شده است که بیش از ۱۰ مورد آن به طور خاص به پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد.

سوره انسان آیه ۱۲-۲۱ در مورد پاداش پرهیزکاران چنین می‌گوید:؛ و در برابر صبرشان، بهشت و لباسهاى حریر بهشتى را به آنها پاداش مى‌دهد. در آنجا بر تختهاى زیبا تکیه کرده‌اند، نه آفتاب سوزان را در آن جا مى‌بینند و نه سرما را؛ و در حالى است که سایه‌هاى آن درختان بهشتى بر آنها فرو افتاده و چیدن میوه‌هایش بسیار آسان است؛ و در گرداگرد آنها ظرفهایى سیمین و قدحهایى بلورین مى‌گردانند، پر از بهترین غذا‌ها و نوشیدنی‌ها ظرفهاى بلورینى از نقره (شفاف)، که آنها را به اندازه مناسب آماده کرده‌اند؛ و در آن جا از جامهایى سیراب مى‌شوند لبریز از شراب طهورى که آمیخته با زنجبیل است، از چشمه‌اى در آنجا که نامش سلسبیل است؛ و بر گردشان براى پذیرایی نوجوانانى جاودانى مى‌گردند که هرگاه آنها را ببینى گمان مى‌کنى مروارید پراکنده‌اند؛ و هنگامى که آن جا را ببینى نعمت و ملک عظیمى را مى‌بینى! بر اندام آنها (بهشتیان) لباسهایى است از حریر نازک سبز رنگ، و از دیباى ضخیم، و با دستبندهایى از نقره آراسته شده‌اند، و پروردگارشان شراب طهور به آنان مى‌نوشاند.

انتهخای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها