حضور ظریف در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در استانبول

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که شب گذشته به استانبول سفر کرده است، امروز در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی شرکت خواهد کرد.
کد خبر: ۷۷۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹ - 12April 2016

حضور ظریف در اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در استانبول

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی روز سهشنبه و چهارشنبه 24 و 25 فروردینماه در استانبول برگزار میشود و سپس در روز 26 و 27 فروردینماه اجلاس سران کنفرانس اسلامی برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش روز یکشنبه و دوشنبه نیز نشستهای مقدماتی این اجلاس برگزار شد که به نمایندگی از ایران سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه در این نشست حضور پیدا کرد.

هنوز خبر نهایی و تایید شدهای از سفر روحانی به استانبول جهت شرکت در این اجلاس اعلام نشده گرچه روز گذشته برخی از مقامات ترکیهای خبر داده بودند که احتمالا روحانی برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به استانبول سفر میکند.

نشستهای مقدماتی نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به بررسی اسناد پایانی کنفرانس سران و برنامههای دیدار وزرای خارجه پرداخت .

نشست سران در روزهای پنجشنبه و جمعه با شعار "وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح" برگزار میشود.

در دستورکار نشست سران، مساله فلسطین، نزاع عربی و اسرائیلی، مبارزه با تروریسم، خشونت و اسلام هراسی، وضعیت انسانی در جهان اسلام و برنامههای کاری سازمان همکاری اسلامی تا سال 2025 قرار دارد.

پیش بینی میشود که رهبران کشورهای اسلامی در پایان این کنفرانس "بیانیه استانبول" را صادر کنند.

آخرین دوره کنفرانس سران اسلامی در قاهره در سال 2013 برگزار شد.

با توجه به تحولات اخیر در ترکیه و نیز مناقشات و تنشها میان کشورهای منطقه در سوریه و همچنین تلاشهای مذبوحانه عربستان علیه ایران در آستانه برگزاری نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول، ایران طی هفتههای اخیر همواره بر بیطرفی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به ویژه عربستان و نیز رعایت مواضع منصفانه و بیطرفانه تأکید کرده است. در عین حال ایران به عنوان یکی از مهمترین کشورهای جهان اسلام همواره به شرکت و حضور فعالانه در مباحث مربوط به مسائل منطقه و جهان اسلام علاقهمند بوده است.

در نشست کارشناسی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که با حضور دبیرکل این سازمان چندی پیش در جده برگزار شد، پیشنویس بیانیه پایانی اجلاس سران تهیه شد اما به دلیل کارشکنی عربستان در صدور ویزا برای هیات ایرانی، کشورمان در این جلسه غایب بود.

جمهوری اسلامی ایران برای خارج کردن بندهای ناجوانمردانهی پیشنویس بیانیهی پایانی اجلاس سران رایزنیها و تلاشهای خود را طی هفتههای گذشته به ویژه در چارچوب سفر قائم مقام وزارت خارجه به چند کشور منطقهای از جمله افغانستان و ترکمنستان انجام داده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار