به گزارش خبرنگار دفاعپرس از کرمان، مهندس «محمدرضا باهنر»،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدا، به معرفی خانواده خود پرداخت و گفت: مرحوم ابوی به آقا شیخ اصغر معروف بودند. ما ۹ خواهر و برادر بودیم که شهید باهنر فرزند دوم و من فرزند هشتم بودم.
برادر شهید باهنر با اشاره به دوران کودکی شهید، اظهار داشت: شهید باهنر متولد ۱۳۱۲ بودند و در همسایگی ما، پشت منزل حضرت آیتالله حقیقی زندگی میکردیم. پدرم، شهید باهنر را در سن ۶ سالگی نزد آیتالله حقیقی بردند و ایشان وارد حوزه علمیه معصومیه کرمان شدند؛ مدرسهای که نخستین حوزه علمیه شهر و استان کرمان بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شهید باهنر تا حدود ۱۶ یا ۱۷ سالگی در آنجا درس مشق و طلبگی و دروس کلاسیک را با هم میخواندند و سپس به قم عزیمت کردند.
مهندس باهنر با تأکید بر نقش پیشگامانه شهید باهنر و همنسلانش در تحولات فرهنگی و فکری، عنوان کرد: نسل شهید باهنر، همزمان با برخی بزرگان و شهدای انقلاب، شاید نخستین گروهی بود که خاکریز فاصله بین حوزه و دانشگاه را برداشتند. پیش از آن، بسیاری از دانشگاهیان دل خوشی از حوزه نداشتند. اما شهیدان مظلوم آیتالله بهشتی، شهید مفتح، شهید مطهری و شهید باهنر از نخستین طلبههایی بودند که پس از آغاز درس خارج، در تهران به دانشگاه رفتند و دروس دانشگاهی را آغاز کردند.
مکتب تشیع؛ پرچمدار تفکر نوین فرهنگی
وی به یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی شهید باهنر در آن دوران اشاره کرد و بیان داشت: “در همان زمان، مجله «مکتب تشیع» را راهاندازی کردند. نشریهای که امروز شاید کمتر شناخته شده باشد، اما اگر در اینترنت جستجو کنید، هنوز آثار آن موجود است. در آن زمان حتی برخی علما با دیدن روزنامه مخالفت میکردند، اما آنان «مکتب تشیع» را پایهگذاری کردند و هدفشان پرورش فکری و فرهنگی بود.”
سربازان من در گهوارهها هستند و تربیت نسل انقلابی
برادر شهید باهنر به خاطرهای از امام راحل (ره) در سال ۱۳۴۲ اشاره کرد و گفت: زمانی که امام راحل را در قم دستگیر کردند و مأموران ساواک به تهران میبردند، یکی از مأموران از امام پرسید: «تو که میخواهی حکومت اسلامی تشکیل بدهی، سربازانت کجا هستند؟» امام فرمودند: «سربازان من در گهوارهها هستند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این جمله الهامبخش نسل شهید باهنر، شهید بهشتی، آقای گلزاده غفوری و سید رضا برقعی شد؛ کسانی که در نظام آموزشی نفوذ کردند و کتابهای تعلیمات دینی مدارس را تدوین نمودند. بسیاری از انقلابیون معتقدند همین کتابها دانشآموزان انقلابی را تربیت کردند.
وی با ذکر مثالی از نبوغ شهید باهنر در نگارش کتابهای درسی، اظهار داشت: سال ۵۶، شهید باهنر کتابی نوشت که ممیزی شد؛ پنجششم مطالب آن حذف گردید، چرا که علیه شاه بود. در آن کتاب، هرجا از یزید سخن میرفت، در مقابل نام امام حسین (ع) از امام خمینی یاد شده بود.
باهنر با اشاره به پیوند ناگسستنی شهید باهنر و شهید رجایی، ابراز کرد: پس از شهادت شهیدان باهنر و رجایی، حضرت امام (ره) فرمودند: «این دو عزیز از سال ۳۲ تا ۶۰، ۳۰ سال با یکدیگر کار آموزشی و پژوهشی کردند.
وی ادامه داد: کتابهای درسی به قلم مشترک شهید باهنر، سید رضا برقعی و آقای گلزاده نگاشته میشد. علاقه شهید باهنر به فعالیتهای فرهنگی سبب شد دفتر نشر فرهنگ اسلامی را راهاندازی کند؛ نهادی که هنوز در خیابان فردوسی تهران فعال است و از نخستین ناشران کتابهای مذهبی و انقلابی بود.
برادر شهید باهنر تأکید کرد: مدرسه رفاه نیز سالها به همت شهید رجایی، مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی و دیگران اداره میشد. همه این بزرگان معتقد بودند ریشه انقلاب در کار فرهنگی درازمدت و مستمر است و باید نسلی انقلابی تربیت شود.
گلایه از مغفول ماندن موزه شهید باهنر و درخواست همکاری نهادها
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به هزینههای صرف شده برای موزه شهید باهنر، با گلایه اظهار داشت: برای موزه شهید باهنر هزینههای مادی و معنوی بسیاری شده، اما از این ظرفیت بهدرستی استفاده نمیشود. متأسفانه مجموعه تقریباً تعطیل است.
وی با درخواست همکاری از نهادهای مربوطه، تأکید کرد: خواهش من این است که وزارت میراث فرهنگی، سازمان کتابخانههای عمومی و نهادهای مرتبط، کار فرهنگی پایدار و مستمر در این مکان راه بیندازند.
باهنر در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: زنده نگهداشتن یاد شهدا، سرمایه انقلاب است. انقلاب با همین خاطرهها و آرمانها حفظ میشود. باید به این مهم پرداخته شود که پایهگذاران انقلاب چه کسانی بودند، چه زحماتی کشیدند و دغدغههایشان چه بود؟
وی بار دیگر از سپاه، اداره ارشاد، کتابخانههای عمومی و سازمان میراث فرهنگی خواست که در این زمینه همکاری کنند و افزود: انتشار آثار شهدا و شهید باهنر بسیار مؤثر خواهد بود.
انتهای پیام/