مرتضی صفایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دفاع مقدس:

نامگذاری معابر به نام شهدا دژی مستحکم در برابر جنگ نرم است

معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید تهران بزرگ گفت: نامگذاری معابر، خیابان‌ها، میادین و کوچه‌ها به نام شهدا دژی مستحکم و مقاوم در برابر جنگ نرم و توطئه دشمنان است.
کد خبر: ۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۱ - 11December 2013

نامگذاری معابر به نام شهدا دژی مستحکم در برابر جنگ نرم است

مرتضی صفایی معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید تهران بزرگ در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده و با هدف جمع آوری و ماندگاری خاطرات و آثار شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس، مصاحبه تصویری با والدین شهدا از سال ۹۲ آغاز شده است.


وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت ماندگاری وصایا و خاطرات شهدا، معاونت پژوهشی بنیاد شهید در حوزه جمع آوری آثار شهدا اعم از دست نوشتهها، نامهها و اثرهایی که شهدا از خود باقی گذاشتند به ویژه در زمینه وصایای شهدا اقدامات گستردهای را شروع کرده است.


وی افزود: بازگو کردن خاطرات و وصیت نامه شهدا گامی موثر در آشنایی و ایجاد ارتباط نسل امروز و نسلهای آینده با دوران جنگ است و میتوانند با الگو قرار دادن شهیدان و به کار گرفتن وصیت نامه آنان در زندگی فردی و اجتماعی خود، به کمال و سعادت برسند.
 

 معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید تهران بزرگ اظهار کرد: در دوره دفاع مقدس جوانان ونوجوانان بسیاری در میدان نبرد با دشمن غاصب و ستمگر حاضر شدند و دنیا برای آنها اهمیت و معنایی نداشت.


وی ادامه داد: میدان رزم به فرزندان این سرزمین درس ایثارگری، مقاومت و حماسه آموخت و اگر امروز کشورمان به پیشرفتهای گستردهای در تمامی زمینهها دست یافته است همه را مرهون و مدیون خون شهدا هستیم.
 

صفایی اذعان داشت: ابرقدرتهای جهان با حمایت و همراهی صدام قصد داشتند تا به نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه بزنند اما از وجود مردان و جوانان شیردل و شجاع غافل بودند و امید و نقشههایشان نقش بر آب شد.


معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید تهران بزرگ تاکید کرد: یکی از فعالیتها و اقدامات معاونت پژوهشی جمع آوری وصایای شهدا است و با این هدف تاکنون وصیت نامه و خاطرات شهدا در طول سالها جمع آوری شده و از آنها بهره برداری میشود.


وی در پاسخ به این سوال که چرا میادین و معابر بزرگراههایی که وسعت زیادی دارند به نام شهدای شاخص نامگذاری شده است، خاطر نشان کرد: در زمینه نامگذاری میادین، معابر و کوچهها هرگز به این شکل نبوده که فقط نام شهدای شاخص در این اماکن گذاشته شود چرا که شهیدان همه از ارزش و مقام بالایی برخوردار هستند.


معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید تهران بزرگ گفت: با توجه به اینکه نام شهدا برای همیشه در تاریخ کشور و سراسر جهان، باقی و جاودانه خواهد ماند، شورای نامگذاری در تمام مناطق شهرداری تهران بزرگ با هدف نامگذاری کوچهها و معابر به نام شهدا تشکیل شده و فعال هستند.


این مقام مسئول در بنیاد شهید ادامه داد: نماینده بنیاد شهید که معاونین فرهنگی پژوهشی مناطق تهران بزرگ هستند با درایت روسای مناطق به عضویت شورای نامگذاری درآمدند و با بررسی و اقدامات این شورا، تمام کوچهها، معابر و خیابانها همه جا و اماکن به نام شهدا مزین میشود.


وی ادامه داد: در صورتی که نام یکی از شهدا فراموش شود با درخواست والدین و خانواده شهید موضوع بررسی شده و در منطقه و حوزهای که ساکن هستند قطعا یکی از معابر به نام آن شهید مزین خواهد شد.
معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید تهران بزرگ اذعان داشت: نامگذاری معابر، خیابانها و میادین در ترویج فرهنگ ایثارو شهادت نقش موثری دارد. با توجه به اینکه دشمنان جنگ نرم را راه اندازی کردند نام شهدا توطئههای آنها را خنثی میکند.
 

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد با بررسی از خانواده شهیدان، به مطالب جدید و تازه تری از شهدا دست پیدا میکنیم، اظهار کرد: رزومه، خاطره و وصیت نامه شهدا به هر میزانی که بررسی میشود به مطالب نو و جدیدتری دست مییابیم.
 

صفایی با اشاره به اینکه نام شهدا و مرور و مطالعه خاطرات و زندگی نامه آنها زندگی ما موثر خواهد بود، اضافه کرد: پژوهشهایی که در راستای شهدای صورت میگیرد، رسانهای میشود تا مردم نسبت به اطلاعاتی جدید از شهیدان آگاه شوند.
 

وی اذعان داشت: کار و رسالت بنیاد شهید در حقیقت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است ماموریت بنیاد شهید و امور ایثارگران بنابر فرمایش امام راحل در حقیقت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.


معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید تهران بزرگ در پایان گفت: ماموریت ترویج فرهنگ ایثار وشهادت در معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد شهید وجود دارد و ما هم به عنوان خادم الشهدا هستیم. چرا که خدمت در راه شهدا به شناخت و رسیدن به کمال و معنویت بسیار موثر است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار