به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، کتاب «روابط عمومی و هوش مصنوعی» تازهترین اثر «دیوید فیلیپس» استاد رشته روابط عمومی و عضو ارشد مؤسسه خبره روابط عمومی در لندن، وارد بازار کتاب ایران شد و انتشارات جوینده نیز این کتاب را با ترجمه مسعود میرزایی استاد علوم ارتباطات و روابط عمومی و سوگل رزاقی کارشناس ارشد روابط عمومی، در اختیار علاقهمندان فارسی زبان قرار داده است.
نسخه انگلیسی این کتاب که در سال ۲۰۲۵ و توسط انتشارات «تیلور اَند فرانسیس» منتشر شد بهدلیل رویکرد کاربردی به موضوع هوشمندسازی روابط عمومی و استفاده مناسب از بسترهای هوش مصنوعی در این حوزه، مورد استقبال منتقدان و کارگزاران روابط عمومی قرار گرفت.
«ریچارد بیلی» از نویسندگان و سردبیران نشریه آکادمی روابط عمومی در لندن پس از انتشار اثر جدید دیوید فیلیپس نوشت: این کتاب، ثمرهی ذهن جستوجوگری است که در پی یافتن پاسخهایی برای پرسشهای مهم درباره تأثیرات نوآوریهای پرشتابِ فناوری بر حوزه روابط عمومی است، حوزهای که اغلب در برابر تغییر مقاومت میکند.
«این یکی از جامعترین منابع در حوزه کاربرد هوش مصنوعی و فناوریهای نوین در روابط عمومی است که بهمنظور آشنایی متخصصان، دانشجویان و علاقهمندان این حوزه با تحولات نوین فناورانه نگاشته شده است. این کتاب با نگاهی عمیق و کاربردی به چگونگی تلفیق هوش مصنوعی با فعالیتهای روابط عمومی، افقهای جدیدی را پیش روی فعالان این عرصه قرار میدهد.»
دیوید فیلیپس با بیش از دو دهه تجربه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی دیجیتال، در این اثر تلاش کرده است تا پیچیدگیهای هوش مصنوعی را به زبانی ساده و کاربردی برای متخصصان روابط عمومی توضیح دهد. او با ارائه مثالهای متعدد از سازمانهای پیشرو در این زمینه، الگویی عملی برای پیادهسازی فناوریهای هوشمند در فرآیندهای روابط عمومی معرفی میکند.
وی در فصل پنجم کتاب مینویسد: هوش مصنوعی صرفاً یک واژهی پرطمطراق نیست؛ بلکه یک تغییر پارادایم است که از مرزهای شناخت انسانی فراتر میرود. هوش مصنوعی در هستهی مرکزی خود، در پی شبیهسازی هوش انسانی در ماشینها است و آنها را قادر میسازد تا بهصورت خودکار، یاد بگیرند، استدلال کنند و تصمیم بگیرند. در حوزهی روابط عمومی و امور شرکتی، درک ماهیت هوش مصنوعی، از اهمیت بهسزایی برخوردار است (ص ۴۴).
کتاب روابط عمومی و هوش مصنوعی در ۲۹ فصل سازماندهی شده است که از مبانی هوش مصنوعی آغاز شده و تا کاربردهای پیشرفتهی آن در حوزههای مختلف روابط عمومی ادامه مییابد. محتوای اصلی کتاب شامل موضوعاتی، چون تحلیل دادههای رسانههای اجتماعی با کمک هوش مصنوعی، شخصیسازی محتوا برای مخاطبان مختلف، پیشبینی بحرانهای ارتباطی، اتوماسیون فرآیندهای روزمره روابط عمومی، بهینهسازی کمپینهای ارتباطی با کمک یادگیری ماشین، و همچنین ملاحظات اخلاقی و حریم خصوصی در استفاده از این فناوریها است.
نویسنده به دغدغهها و نگرانیهایی که گسترش سریع هوش مصنوعی در جوامع مختلف بهدنبال داشته بیتوجه نبوده و در صفحه ۴۸ کتاب تاکید میکند: البته که هر نیروی عظیمی، مسئولیت خطیری را نیز با خود به همراه دارد. سازمانها، باید ملاحظات اخلاقی هوش مصنوعی را مدنظر قرار داده و شفافیت و عدالت را در تصمیمات مبتنی بر هوش مصنوعی خود، تضمین کنند... ادغام هوش مصنوعی در روابط عمومی و امور شرکتی، ملاحظات اخلاقی خاص خود را به همراه دارد. تصمیمات مبتنی بر هوش مصنوعی، باید شفاف و عادلانه بوده و اطمینان حاصل شود که سازمانها، اعتماد و اعتبار خود را حفظ میکنند.
کتاب روابط عمومی و هوش مصنوعی در قطع رقعی و در ۲۹۴ صفحه در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
انتهای پیام/ 261