ضرورت تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در حوزه‌های علمیه

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه اندیشه‌ها و نظریه امام راحل باید در حوزه‌های علمیه و برای مردم به‌طور بایسته تبیین شود و در دانشگاه‌ها، مجامع عمومی و جهانی و محافل علمی مورد عرضه قرار گیرد، گفت: نظریه امام خمینی (ره) در بالاترین سطح از پویایی و کارآمدی قرار دارد و می‌تواند آرمان‌های اصیل بشری را تحقق بخشد.
کد خبر: ۷۷۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷ - 09September 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، جمعی از مدیران سطح یک حوزه علمیه خراسان با آیت‌الله «محمدجواد فاضل‌لنکرانی» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با هدف گسترش تعاملات علمی بین مرکز فقهی دیدار کردند.

ابعاد اندیشه‌ها و نظریات امام راحل (ره) در حوزه‌های علمیه تبیین شود

در جریان این دیدار، مدیران مدارس علمیه در خصوص دغدغه‌های مدارس و آینده طلاب به بحث و تبادل نظر پرداختند و در ادامه، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) نکاتی را ارائه داد. 

آیت‌الله فاضل لنکرانی در این دیدار، ضمن گرامیداشت ایام فرخنده و اعیاد مبارک ماه ربیع‌الاول، اظهار داشت: امروز دیگر کسی نمی‌تواند به تنهایی و صرفاً با اتکا به اندیشه‌ها و سلیقه‌های فردی، هرچند نیکو و برجسته، به نتایج مطلوب دست یابد و بی‌گمان، همدلی و تعاون رمز اصلی توفیق در مسیر پیش‌رو است. 

وی با اشاره به ضرورت تلاش در راستای تحقق حوزه‌ای تراز در همجواری حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیه‌السلام)، عنوان کرد: حوزه تراز باید جایگاه پرورش فقهای برجسته، صد‌ها مجتهد و مفسر ممتاز و استاد اخلاق باشد.

اندیشه و نگرش اساتید و مدیران، خط سیر علمی، اخلاقی و سیاسی طلاب را شکل می‌دهد 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) با بیان اینکه اندیشه و نگرش استاد و مدیر، در حقیقت خط سیر علمی، اخلاقی و حتی سیاسی طلبه را شکل می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر مدیری جامع‌نگر باشد و به مسائل با دیدی فراگیر بنگرد، طلبه نیز در همان مسیر قرار خواهد گرفت و به اندیشه‌ای وسیع‌تر سوق می‌یابد و از آن‌سو اگر مدیر محدود و سطحی‌نگر باشد، طبعاً تربیت‌شدگان او نیز در همان چارچوب محدود باقی خواهند ماند. 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اگر مدیری مدرسه‌ای علمیه تأسیس می‌کرد، مؤمنین امکاناتی در اختیار او می‌نهادند و او با همان شرایط، طلاب را تربیت می‌نمود، تصریح کرد: نگاه غالب این بود که طلبه بتواند قرآن و سنت را در حد اجتهاد مورد نظر مدیر بفهمد و بر ادبیات عرب و متون فقهی و اصولی مسلط شود. بر این اساس، نهایت آنکه از میان صد طلبه، یک نفر به مرتبه اجتهاد و صاحب‌نظری برسد و دیگران به‌عنوان استاد یا مبلغ در جامعه فعالیت کنند. این شیوه و تفکر رایج آن روز بود و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

انقلاب اسلامی ظرفیت‌های دین در عرصه‌های مختلف را متجلی کرد 

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی، به برکت این تحول عظیم و وجود بنیان‌گذار کبیر انقلاب، امام خمینی (ره)، نگاه به دین اساساً دگرگون شد و آشکار گردید که دین چه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عظیمی در عرصه‌های مختلف دارد و چگونه می‌تواند در تمامی شئون زندگی انسان‌ها منشأ تغییر، تحول و پیشرفت باشد. 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) افزود: امام خمینی (ره) نشان داد که دین تنها در محدوده احکام فردی خلاصه نمی‌شود، بلکه دارای احکام اجتماعی بسیار گسترده‌تری است که حتی فراتر از این، اساساً برای هدایت جامعه در تمام ابعاد آن آمده تا بتواند حکومت تشکیل دهد و حیات اجتماعی انسان را سامان بخشد. 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به عبارت «الاسلام هو الحکومة و الاحکام مطلوبات بالعرض» در کتاب «البیع»، آن را عصاره و روح اندیشه امام و حاکی از نگاه عمیق و دقیق ایشان به اسلام، حکومت و دین دانست و خاطرنشان کرد: امروز که بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد، بیش از پیش درمی‌یابیم که اگر در جهان و در مذاهب دیگر، شخصیتی همانند امام خمینی ظهور کرده بود، بی‌تردید تا امروز زوایای اندیشه او را به دقت تشریح می‌کردند. 

وی تصریح کرد: می‌بایست اندیشه و نظریه امام راحل در حوزه‌های علمیه و برای مردم به‌طور بایسته تبیین شود و در دانشگاه‌ها، مجامع عمومی و جهانی و محافل علمی عرضه گردد. نظریه امام خمینی (ره) در بالاترین سطح از پویایی و کارآمدی قرار دارد و می‌تواند همه آرمان‌های اصیل بشری را تحقق بخشد. 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) ادامه داد: اگر مدیر یا استاد، دارای «جامع‌نگری» باشد، مسیر تربیت طلاب نیز جامع خواهد شد. جامعیت به معنای تربیت طلاب با همه ابعاد علمی، اخلاقی و معیشتی است و امروز نیز باید الگو‌هایی همچون سلف صالح حوزه که محور جامعه بودند، تربیت شوند؛ شخصیت‌هایی همچون مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی، مرحوم آقای مروارید، شیخ مجتبی قزوینی و پیش از آنان مرحوم آیت‌الله‌العظمی میلانی. 

آیت‌الله فاصل لنکرانی با اشاره به ضرورت برگزاری نشست‌های منظم و مستمر با محوریت تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره)، خاطرنشان کرد: در این مسیر، از آغاز سال تحصیلی، نیاز‌های خاص طلاب و خلأ‌ها را بشناسید و از اساتید بخواهید بر اندیشه‌های امام راحلکار کنند و آن را به نسل امروز طلاب معرفی کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بهترین جانشین و شایسته‌ترین فرد در جایگاه پس از امام بوده‌اند و با همان تدبیر و قوت کشتی انقلاب را هدایت می‌کنند، عنوان داشت: ایشان همواره تلاش دارند تا در محافل و مجامع علمی، بُعدی از ابعاد شخصیت و اندیشه امام (ره) را برای مردم تبیین کنند و چه زیبا و ژرف نیز آن را می‌شکافند. 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) در ادامه، جامع‌نگری را به معنای لحاظ کردن هم‌زمان ساحت‌های علمی، اخلاقی و معیشتی در سرلوحه برنامه‌ها و فعالیت‌ها دانست و با بیان اینکه طلبه جامع در روزگار ما کسی است که بتواند نگاه امام خمینی (ره) را به‌درستی درک کند، گفت: باید نیاز‌ها و خلأ‌ها سنجیده شده و برای هر بُعد، تدبیر شایسته و کارآمد اندیشیده شود. این، راه پرورش نسلی است که عالم، مهذب و در کفایت معیشت و تدبیر امور سرافرازند.

فهم فقه معاصر وابسته به باور به مکتب امام خمینی (ره) 

آیت‌الله فاصل لنکرانی گفت: در حوزه‌های ما چند سالی است بحث «فقه معاصر» مطرح شده و این تعبیر از دیرباز در حوزه‌های قم، مشهد و نجف رایج بوده است، اما بسیاری «فقه معاصر» را مترادف با «فقه مسائل مستحدثه» گرفته‌اند؛ در صورتی که فقه مسائل مستحدثه حوزه‌ای مشخص دارد که به فقه پول، ارز‌های دیجیتال، یا مباحثی مانند تلقیح مصنوعی و ده‌ها نمونه دیگر مربوط می‌شود، اما فقه معاصر را نباید با این مباحث خلط کرد. 

وی افزود: فقه معاصر، آن‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تاریخی‌شان به مناسبت یکصدمین سال تأسیس حوزه به‌روشنی تبیین فرمودند، معنایی بسیار عمیق، راهبردی و گسترده دارد. فقه معاصر بدون فهم و باور به مکتب امام خمینی (ره) و فقه ایشان اساساً بی‌معناست و اگر کسی معتقد باشد که فقه صرفاً فردی است یا بگوید فقه ما هیچ نسبتی با حکومت ندارد، چنین فردی نمی‌تواند سخن از فقه معاصر بر زبان آورد. 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) با بیان اینکه امروزه فقه معاصر بار سنگین و معنای وسیعی دارد و به معنای تبیین سیاست‌های اداره جامعه، ارتباط با بیگانگان، چگونگی مواجهه با دشمن و پیش‌بینی و شناخت آسیب‌های اجتماعی پیش از وقوع آنهاست، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در بیانیه و منشور امام خمینی (ره) آمده بود، حوزه باید بتواند حوادث را پیش‌بینی کرده و پیشاپیش برای علاج آنها چاره‌اندیشی کند. 

همت مدیران مدارس بر پرورش طلاب شایسته و توانمند باشد 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه ما ناگزیر از ترسیم چشم‌اندازی روشن برای حوزه‌های علمیه در خراسان و قم هستیم، بیان داشت: در افق ۲۰ سال آینده، باید فقیهانی تربیت شوند که نه در حاشیه، بلکه در میدان حضور فعال داشته باشند؛ فقیهانی که در متن جامعه و نظام قرار گرفته و با اندیشه خود، حقیقت دین را پاسداری کنند تا در عرصه اجتماع و نظام اسلامی تحقق یابد. امروز مدیریت حوزه‌ها در دست شخصیت‌های برجسته‌ای همچون شماست. 

وی با بیان اینکه اساتید و مدیران مدارس توانمند، با تجربه و ویژگی‌های ممتاز خویش توانایی انجام کار‌های بزرگ را دارند و می‌توانند طلابی شایسته و توانمند پرورش دهند، به سخن پیامبر اکرم (صلى‌الله‌علیه‌وآله) خطاب به امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) اشاره کرد که فرمودند: «اگر فردی به دست تو هدایت شود، بهتر است از آنچه خورشید بر آن می‌تابد.» 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) در پایان مقصود از این هدایت را هدایت به اسلام دانست و گفت: شما امروز در مدارس علمیه و مراکز و مجامع علمی خود، در حال ساختن نیرو‌هایی هستید که برای دفاع از اسلام و صیانت از دین آماده می‌شوند و این اهمیت والایی دارد که باید در این راستا همت و عزم جدی داشته و با همه توان بکوشید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار