جذب ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل توسط آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل را جذب کردیم گفت: اقدام مهم دیگر ما طرح حمایت از آموزش مستمر یادگیرندگان بود که در ۱۲۳ هزار کلاس درس انجام شد و دانش آموزانی که در دروس فارسی ریاضی و علوم نیازمند کمک بودند مورد توجه بیشتر قرار گرفتند.
کد خبر: ۷۷۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۰ - 14September 2025

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، «رضوان حکیم‌زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی اظهار داشت: ارتقای کیفیت آموزشی و توسعه فرصت‌های متنوع آموزشی از جمله اهداف و برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی است. برای اینکه بتوانیم امکان اجرای برنامه‌ها را داشته باشیم لازم است برنامه به صورتی مشارکتی طراحی و اجرا شود. از سال گذشته طراحی برنامه‌های خود را با استان‌ها ارسال کردیم تا آنها بتوانند برنامه‌ها را بررسی و در خصوص آن نظر دهند.

جذب ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل توسط آموزش و پرورش

وی در خصوص توانمندسازی معلمان گفت: تحول در نظام آموزشی از اولویت‌های دولت چهاردهم است. اجرای ۱۴۰۰ پروژه نوسازی مدارس در کنار صد‌ها پروژه بهسازی و آماده سازی فضا‌های آموزشی بر مسئله بهبود فضای فیزیکی توجه دارد، اما برنامه اصلی دولت و نظام تعلیم و تربیت اصلاح شیوه‌های تدریس است. استفاده مفید از کلاس درس و زمان مدرسه نیازمند آموزش به معلمان است لذا طرح توانمندسازی معلمان اجرایی شد.

حکیم‌زاده افزود: اقدام دیگر معاونت آموزش ابتدایی اجرای برنامه‌های تحولی به کمک طراحی یک سناریو و ساخت فیلم توسط معلمان در کلاس درس است. از تعهدات دولت ارائه آموزش‌های گروهی است تا یک جشنواره با هدف ارسال همین آثار معلمان را محوریت آموزش‌های گروهی راه‌اندازی شد و ۹۶ هزار معلم هم در آن شرکت کردند. تعداد آثار منتخب استانی ۳۰ هزار اثر بوده و بالغ بر ۳۰۰ اثر هم به عنوان اثر منتخب نهایی شناخته شدند و ۹۹ معلم برگزیده کشوری در کلاس چند پایه داشتیم.

وی با بیان اینکه اداره کلاس چند پایه نیازمند گفتمان سازی، جریان سازی و تقدیر از معلمان فعال و نمونه در این عرصه است؛ گفت: تغییر شیوه‌های یادگیری و توانمندسازی، علاوه بر تقدیر‌های حضوری، با کمک شبکه‌های اجتماعی یادگیری هم تداوم دارد. حدود ۳۳۴ هزار معلم ابتدایی در سامانه‌ای که طراحی شده، فرم‌های نظرسنجی و نظردهی را تکمیل کردند و ۸۷ هزار معلم و کادر آموزشی هم در ۲۳ هزار مرکز آموزشی اجتماعات یادگیری را شکل دادند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه بیش از ۵۲ هزار اثر از شیوه‌ها و تجربیات معلمان در این سامانه یادگیری بارگذاری شده عنوان کرد: توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی از جمله آثار این سامانه یادگیری معلمان هم صادر خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در تلاشیم تا عملکرد معلمان ابتدایی بهبود یابد گفت: ۲۳ صدم درصد نرخ عملکردی معلمان و ۱۴ درصد نرخ تکرار پایه بهبود یافته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل را جذب کردیم گفت: اقدام مهم دیگر ما طرح حمایت از آموزش مستمر یادگیرندگان بود که در ۱۲۳ هزار کلاس درس انجام شد و دانش آموزانی که در دروس فارسی ریاضی و علوم نیازمند کمک بودند مورد توجه بیشتر قرار گرفتند. در پایان این طرح شاهد کاهش ۴۹ درصدی کودکان نیازمند به کمک‌های ویژه بودیم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه برای توسعه فرصت‌های یادگیری ۳ اقدام را در نظر داریم متذکر شد: جستجوگران ایده‌های برتر یا همان طرح جامع محل محور اولین قدم کودکان، کنجکاو و جستجوگر تربیت شوند و با مفاهیم ابتدایی روش تحقیق آشنا شوند که در این طرح ۴ میلیون دانش آموز حضور داشتند. طرح دوم ما طرح عید هنر و داستان است که در ایام عید نوروز داشتیم و خواهیم داشت که به جای پیک نوروزی از دانش آموزان خواستیم داستانی را روایت کنند. بنویسند و یا داستانی را بخوانند که تقریباً تمام دانش آموزان ابتدایی به نوعی در این طرح شرکت داشتند.

وی طرح سوم توسعه فرصت‌های یادگیری را طرح کاهش آسیب‌های فناورانه دیجیتال عنوان کرد و متذکر شد: طرح دیگر ما برنامه کاهش آسیب‌های فناورانه دیجیتال است که با توجه به گسترش فضای دیجیتال و هوش مصنوعی، یک میلیون و چهارصد هزار نفر از دانش‌آموزان تحت پوشش قرار گرفتند.

انتهای پیام/ 261

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار