به گزارش خبرنگار جامعه دفاعپرس، «علیرضا کاظمی» وزیر آموزش و پرورش امروز سهشنبه در جلسه صحن علنی مجلس اظهار داشت: شکاف برنامه درسی با نیازهای زمانه یکی از دلایل افت است؛ برنامه درسی کنونی مبتنی بر محفوظات دور از نیازهای واقعی بازار کار و مهارتهای زندگی در قرن ۲۱ است که این امر منجر به کاهش انگیزه درونی دانش آموزان میشود.
وی افزود: حجم بالای کتابهای درسی و سایه سنگین کنکور در دوره دوم متوسطه و همینطور پوشش کم تربیت دوران پیش دبستانی ۱ و ۲ از دیگر عوامل افت است. همچنین ما تقریباً در اکثر مناطق محروم و کم برخوردار از داشتن پیش دبستانی و پوشش آن محروم هستیم
کاظمی عنوان کرد: تعطیلی ۲۴ روز مفید یعنی یک ماه کامل به دلیل آلودگی هوا و ناترازی انرژی در سال ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ که خارج از اختیارات آموزش و پرورش بوده است و برگزاری آزمون سراسری در دو نوبت که نوبت اول آن در اردیبهشت ماه برگزار شد، باعث عدم تمرکز جدی دانش آموزان پایه دوازدهم بر مطالب و مفاهیم کتابهای درسی شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دلایل افت تحصیلی به عوامل آموزشی و مدرسهای برمیگردد که بیشترین نقش تعیین کننده و مهم را دارا هستند. همچنین دانش آموزان به دلیل فقر امکانات و تجهیزات مدارس به ویژه در حاشیه شهرها و مناطق محروم از آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانههای غنی و نبود فناوریهای به روز بیبهره هستند و تراکم بالای دانش آموزان در کلاسهای درس، روشهای تدریس منسوخ و ضعف در جذب و نگهداری معلمان به انگیزه و منابع مالی و انسانی تاثیرگذار است.
وی گفت: در طی ۱۰ سال گذشته تقریبا بودجه آموزش به میزان ۱۰ درصد از بودجه عمومی کشور ثابت بوده و سهم آن از تولید ناخالص داخلی تنها دو و ۹۳ درصد بوده و این در حالیست که میانگین جهانی آن بین ۴ تا ۵ است.
کاظمی خاطرنشان کرد: در خصوص نیروی انسانی نیز از سال ۱۳۸۸ تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نیرو خارج از آزمونهای استخدامی و همینطور دانشگاه فرهنگیان از طرق مختلف وارد بدنه آموزش و پرورش شدند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر عوامل فردی و روانشناختی دانشآموزان در افت تحصیلی آنها ابراز داشت: بحران هویت و آینده نگری، مشکلات سلامت روان و ضعف مهارتهای فراشناختی و همینطور بخشی نیز به عوامل خانوادگی و اجتماعی مانند شرایط کلان اجتماعی و اقتصادی کشور، فقر اقتصادی، بیکاری فارغ التحصیلان و کاهش انگیزه تحصیلی، کاهش سرمایه فرهنگی خانواده و آسیبهای مرتبط با فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی است.
کاظمی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در جهت ارتقای کیفیت آموزشی، تصریح کرد: کیفیت آموزش یک فرآیند بلندمدت و تدریجی است و نتیجه عملکرد چند ماهه یک وزیر یا دولت نیست. همچنین ارتقای کیفیت آموزشی را در دو سطح، نگاه بلندمدت و اقدامات کوتاهمدت دنبال کردهایم.
وی ابراز داشت: درباره اقدامات بلندمدت میتوان به تحول بنیادین در برنامه درسی اشاره کرد؛ توانستهایم در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ برنامه درسی پایه اول ابتدایی و کتابهای پایه اول ابتدایی را تدوین کنیم و به صورت آزمایشی در ۸ مدرسه در کشور اجرا کنیم که اجرای سراسری در تمام مدارس طی سه سال آینده برنامه ما است.
کاظمی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار نظام آموزشی کشور، عنوان کرد: ساختار معیوب فعلی باعث شده انبوهی از فارغالتحصیلان کممهارت و بیکار داشته باشیم. نظام آموزشی ما نیازمند تحول، یکپارچهسازی و استعدادیابی منطبق با نیازهای واقعی جامعه است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات کوتاهمدت این وزارتخانه، اضافه کرد: آموزش و پرورش امروز اولویت اول دولت است. توسعه عدالت آموزشی و محرومیتزدایی را به عنوان اقدام کوتاه مدت دنبال کرده و توانستهایم بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ پروژه ساخت و توسعه فضای آموزشی را دنبال کنیم و بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه طی یک سال گذشته آماده افتتاح کنیم. استانداردسازی تجهیزات مدارس هم در دستورکار است.
وی با اشاره به تمرکز بر کیفیت آموزشی، متذکر شد: توانمندسازی معلمان برای ما در اولویت است؛ آموزش بیش از ۸۰ درصد معلمان در حوزه مهارتهای عمومی و روشهای نوین تدریس، استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در آموزش معلمان و دانشآموزان و ایجاد شبکه اجتماعی یادگیری برای معلمان و استانداردسازی فضاهای آموزشی در دستورکار آموزش و پرورش قرار دارد.
انتهای پیام/ 261