علیرضا زاکانی

امروز با توافقنامه‌ای مواجهیم که نه فتح‌الفتوح است و نه زهر هلاهل و جام زهر

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: از منظر نظام سلطه، انقلاب اسلامی منشأ دگرگونی در جهان محسوب می‌شود و از‌این‌رو دشمنان با اصل انقلاب مخالفند.
کد خبر: ۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲ - 12December 2013

امروز با توافقنامه‌ای مواجهیم که نه فتح‌الفتوح است و نه زهر هلاهل و جام زهر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب عصر دیروز در همایش دانشجویان بسیجی دانشگاه علمی کاربردی استان تهران با بیان اینکه «ما در یکی از حساسترین برهههای تاریخی قرار گرفتهایم»، گفت: فهم درست شرایط موجود و حرکت در مسیر فرصتهای جدید برای انقلاب چیزی است که از بنده و شما انتظار میرود.

وی ادامه داد: امروز با توافقنامهای مواجه هستیم که نه فتحالفتوح است و نه زهر هلاهل و جام زهر که حکایت از شکست باشد. مهم این است که ما از چه موضع و منظری با این موضوع برخورد میکنیم.

نماینده مردم تهران بااذعان به اینکه امروز باید همه نقش خود را بهخوبی ایفا کنند اظهار داشت: امروز رویاروی حق و باطل در چارچوب انقلاب اسلامی و نظام سلطه تجلی کرده است و از منظر نظام سلطه، انقلاب اسلامی منشأ دگرگونی در جهان محسوب میشود. ازاینرو با اصل انقلاب و دستاوردهای آن مخالفند.

علیرضا زاکانی با بیان اینکه ایران مقابل سلطه ایستاده و از کانون مقاومت هم حمایت میکند، گفت: آنها ما را حامی تروریسم میدانند در حالی که رژیم اشغالگر قدس، فلسطین را اشغال کرده است و مانع ثبات در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: پس از امضای توافقنامه ژنو، تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال شد که نشان داد آنها فقط بهدنبال بهانهجویی هستند. البته ما با شناخت دقیق مقابل نظام سلطه گامهای خود را برمیداریم.

زاکانی با بیان این مطلب که آنها بمب هستهای تولید و مصرف میکنند، اظهار داشت: آنان از نقض حقوق بشر در ایران سخن میگویند در حالی که عملکرد آنان را در سوریه، پاکستان و عراق دیدیم. ضمن اینکه ما هزینههای سنگینی برای تروریسم پرداخت کردهایم. از دید آنان ما حق حیات و حق بهرهمندی از منابع خود را نداریم.

وی اضافه کرد: بوش پدر از نظم نوین جهانی سخن گفت، اما ناکام ماند، بوش پسر در تشکیل خاورمیانه بزرگ ناکام ماند، به جنوب لبنان حمله کردند که حمله آنها نیز به لبنان ناکام ماند. در سال ۸۷ به غزه حمله کردند و در جنگ ۲۲روزه هم باز ناکام شدند. در سال ۹۱ نیز با اراده حماس جنگ خاتمه پیدا کرد، چرا که ایران با مقاومت و حماس است. بنابراین اراده ایران معادلات را برهم میزند.

نماینده مردم تهران گفت: امروز از اکتشاف تا بهرهبرداری و غنیسازی و تولید سانتریفیوژها در داخل کشور انجام میشود. ما به ۹۷ درصد خودکفایی در زمینه هستهای رسیدهایم. مولیبدن را تحریم کردند، اما توانستیم مولیبدن را در داخل کشور تولید کنیم، بدانید برای آنها آلودگی محیط زیست، خطرات راکتور و جان مردم اصلاً مهم نیست. امروز دانشمندان ما با تقوا و دانش خود خواب را از چشم آنها گرفتهاند.

زاکانی ادامه داد: اوباما با چهره مسالمتآمیز خود ایران را تهدید به بمباران اتمی میکند، این موضوع نشان میدهد که هیچ فرقی بین دموکراتها و جمهوریخواهها وجود ندارد و ما نباید بند ناف مملکت را به آنها پیوند بزنیم. ضمن اینکه سعی آنها در وابسته کردن ما نیز ناکام ماند.

زاکانی بااشاره به اینکه باید برای این توافقنامه حداقل و حداکثری قائل شویم، گفت: آنان تمام تلاش خود را میکنند تا ما در کف نیاز آنها محدود شویم. در حالی که باید سقف خواستههای خود را در زمینه هستهای مورد تأکید قرار دهیم، ضمن اینکه بمب هستهای خط قرمز ما است و خط قرمز غرب نیست. غرب نشان داده که فقط بهدنبال خواسته نامشروع خود است.

وی با بیان اینکه ما امروز ۱۸هزار سانتریفیوژ داریم گفت: امروز شرایطی را طی کردیم که قابل تصور برای آنها نبود. چرا که از موضع قدرت وارد شدیم و این موضع باعث شد که در مذاکرات با ما معامله کنند. اول گفته بودند فردو را تعطیل کنیم، اما در مذاکرات آلماآتی گفتند: فردو را تعطیل نکنید، غنیسازی را کاهش دهید، که ایران پیشنهاد آنها را نپذیرفت و گفت: پیشنهاد شما حکایت از ترس است. ایران در مذاکرات به طرف مقابل گفته بود خواسته ما لغو تحریم بانکهاست که در آلماآتی۲، انگلیس با این موضوع مخالفت کرد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه بعد از انتخابات ریاست جمهوری تیمی جدید وارد عرصه شد و ما حصل ورود این تیم، توافقنامه ژنو شد، اظهار داشت: در داخل کشور ما با ۲ گروه روبهرو هستیم. گروه اول کسانی هستند که میگویند نظام موجود در جهان غیرقابل برهم زدن است و آمریکا دهکده جهانی را بهعهده گرفته است. ازاینرو باید با او بست و در دل نظام سلطه فعالیت مناسب خود را ادامه داد. در برنامه چهارم بهصراحت آمده بود که این موضوع را بپذیریم. «اما گروه دوم، که اندیشه امام، رهبری و انقلاب اسلامی را دنبال میکنند شعار لاالهالاالله، اللهاکبر و نه شرقی و نه غربی را مطرح میکنند و بر این نکته تأکید دارند که باید روی پای خود بایستیم.

زاکانی تأکید کرد: آقایان معتقد بودند در ۱۰۰ روز با لبخند و دیپلماسی قوی میتوان مشکلات بین ایران و غرب را حل کرد، اما امروز چنین اعتقادی ندارند. چرا که طرف مقابل حاضر نیست کوتاه بیاید. امروز اگر ما در زمینه هستهای کوتاه بیاییم، آنها مواردی همچون موشکهای دوربرد و بحث حقوق بشر را مطرح میکنند. زاکانی در ادامه سخنانش با بیان اینکه توافق ژنو در دل خود فرصتها و تهدیدهایی را دارد، گفت: ما باید فرصتها و تهدیدها را درست بشناسیم و من امروز میخواهم به بخشی از این فرصتها اشاره کنم.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه توافق ژنو در دل خود فرصتها و تهدیدهایی را دارد خاطر نشان کرد: اولین فرصت ایجاد شده، شکست پروژه ایرانهراسی در جهان است. اسرائیل، آمریکا و عربستان از توافق ژنو ناراحت هستنند، زیرا به دنبال اجماع جهانی علیه ایران بودند، که این اجماع صورت نگرفت. بنابراین اسرائیل میخواهد فیلم بازی کند تا از این طریق بتواند امتیاز بیشتری از ما بگیرد. بهقول سیدحسن نصرالله جهان از دوقطبی شدن عبور کرده و به چندقطبی شدن رسیده است که ایران یکی از این قطبها است و امیدواریم منشأ امیدی برای جریانهای اسلامی باشد.

نماینده مردم تهران در تشریح سومین فرصت ایجاد شده گفت: گروه اول که به آن اشاره کردم با طرف غربی محک میخورد که این خود فرصتی جدی برای بصیرتافزایی است. باید بدانیم دشمن، دشمن باقی میماند. البته ما امیدواریم غرب همراهی کند تا تحریمها برداشته شود.

زاکانی چهارمین فرصت پس از توافق ژنو را ایجاد آرامش نسبی بهخصوص در عرصه اقتصاد، برشمرد و تأکید کرد: ما باید گام بعدی را، توجه جدی به اقتصاد مقاومتی قرار دهیم و نباید در دام جدید دشمن بیفتیم.

نماینده مردم تهران گفت: پنجمین فرصت توجه درست به جایگاه فناوری در کشور است. باید توجه داشته باشیم سوخت فسیلی تمام خواهد شد و باید به فناوری هستهای روی بیاوریم. اگر بنا باشد فردا در حوزه انرژی محتاج آنها باشیم، چگونه برخورد میکنند؟ چرا درست صحبت نمیکنیم؟ چرا نمیگوییم زندگی مردم وابسته به انرژی هستهای است؟ فناوری هستهای فقط مختص به حوزه انرژی هستهای نیست؟ بلکه مربوط به حوزه پزشکی و هوا و فضا نیز میشود.

وی ادامه داد: باید شکستن زنجیره تحریم و ارتباط با سایر کشورها در دستور کار قرار بگیرد. اصل حق فناوری هستهای مورد انسجام ملت بوده، بنابراین نباید با تفرقه مطالب را مطرح کنیم. این موضوع متعلق به ملت و منافع انقلاب است و ربطی به گروه خاصی ندارد.

زاکانی با بیان» البته باید به برخی از نبایدها اشاره کنیم «تصریح کرد: نباید در داخل دوقطبی راه بیندازیم، نباید تفسیر خود را از زبان بیگانگان بگوییم، باید تفسیر خود را از منافع ملی داشته باشیم. معتقدیم تیم فعلی باید خود را تقویت کند و مطالبات خود را در سطح بالاتری دنبال کند. سطح ملت در سطوح نزولی نیست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار