به گزارش خبرنگار جامعه دفاعپرس، «محمد کاظمیفرد» رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه امروز (چهارشنبه) در مراسم معرفی سامانه ثناد که در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، با بیان اینکه این سامانهها در راستای تحلیل دادههای قوه قضائیه است، گفت: یکی از اولویتهای ما گسترش فناوری و تضمین آسان بهرهگیری مردم به خدمات قضایی است.

کاظمیفرد با بیان اینکه در سال گذشته ۸۵ درصد جلسه رسیدگی پرونده زندانیان به صورت الکترونیک برگزار شد، گفت: تنها ۱۵ درصد از زندانیان در سال گذشته جهت رسیدگی به پرونده آنها از زمدان به دادگاهها منتقل شدند؛ همچنین در سال گذشته ۲۱۵ هزار جلسه قضایی با حضور مردم برگزار شده است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره سامانه هوشمند استعلامات مالی گفت: در گذشته برای شناسایی اموال مجرمین ۴۰۰ روز زمان میبرد، اما امروز قاضی با فشردن یک دکمه اطلاعاتی از جمله حساب بانکی، طلا، بورس، خانه و... دسترسی پیدا میکند و از ۴۰۰ روز به چهار دقیقه رسیده است.
وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته با این سامانه به یک میلیون ۶۰۰ هزار پرونده رسیدگی شد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: ارجاع هوشمند پروندهها به کارشناسان نیز یکی از چالشهای مهم دستگاه قضا بود؛ بهگونهای که در گذشته گاهی ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرونده به یک کارشناس ارجاع میشد. این عدد در سال ۱۴۰۰ صفر درصد بود، اما امروز ۵۰ درصد از ارجاعات بهصورت هوشمند انجام میشود و امکان دریافت نظر از قاضی و اصحاب پرونده نیز در سامانه فراهم شده است.
کاظمیفرد در بخش دیگری از سخنانش به سامانه پایش قضایی اشاره کرد و گفت: این سامانه ۱۴ سال داده قضایی را در خود دارد و مهمترین شاخص آن، نمایش لحظهای ورودی و خروجی پروندهها به تفکیک استان و مرجع قضایی تا سطح شعبه است. تغییرات دادهها پیامهای مهمی برای سیاستگذاری دارد؛ بهطور مثال، ورودی پنج استان در سال ۱۴۰۳ متفاوت بوده که قابل تحلیل است تا مشخص شود چه عواملی بر این تغییرات اثر گذاشته است.
وی ادامه داد: ورودی پروندهها با جمعیت، نرخ جرایم، عناوین اتهامی و نوع خواستهها ارتباط مستقیم دارد و رفتار استانها در بازههای زمانی مختلف متفاوت است. از این طریق میتوان بازخورد تصمیمات حاکمیتی را نیز رصد کرد.
کاظمیفرد تأکید کرد: تمامی چرخه پرونده از مرحله ورود، اتهام و خواسته تا تصمیمات قضایی در دادسرا، دادگاه بدوی، تجدیدنظر و نوع محکومیت در بازه ۱۴ ساله بهطور کامل در این سامانه موجود است. ما آمادگی داریم این دادهها را بهعنوان اولین محصول دادهمحور دستگاه قضا، در اختیار پژوهشگران، دانشجویان و اساتید دانشگاهها قرار دهیم تا در تحقیقات، پایاننامهها و رسالهها مورد استفاده قرار گیرد؛ اقدامی که میتواند به احصای دلایل، تحلیل علل و پیشگیری از وقوع جرایم کمک کند.
وی مهمترین محصول فناورانه دستگاه قضا را دادنامه عنوان کرد و گفت: سامانه «انتشار آراء قضایی» برای نخستینبار امکان دسترسی دانشگاهها به ۱۰ میلیون و ۲۱۸ هزار رأی گمنامسازیشده را فراهم کرده است. این آراء محصول سالهای مختلف است و پیشتر نیز در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار گرفته تا از آن در طراحی دستیار هوشمند قضایی و سامانههای هوش مصنوعی استفاده کنند؛ ابزاری که میتواند امکان پیشبینی، مشاوره و ارائه پیشنویس دادخواست را برای مردم فراهم کند.
به گفته کاظمیفرد، در این سامانه امکان جستوجوی خلاصه و متن کامل دادنامهها وجود دارد و موضوعات مورد نظر پژوهشگران و حقوقدانان بهصورت دقیق قابل استخراج است. این سامانه بهزودی در جشنواره شفافیت سازمان بازرسی کل کشور بهعنوان یکی از محصولات فاخر جمهوری اسلامی ایران معرفی خواهد شد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه گفت: در راستای تحقق شعار دسترسی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی، هماکنون ۹۶ درصد ابلاغها بهصورت الکترونیک انجام میشود و حتی شهروندان خارج از کشور نیز میتوانند برای دریافت شناسه ثنا اقدام کنند؛ بهطوری که ۳۰ درصد ثبتنامهای ثنا بهصورت کاملاً الکترونیک انجام شده است.
وی با اشاره به صدور سه میلیون و ۲۰۰ هزار گواهی سوءپیشینه بهصورت الکترونیک گفت: دو میلیون و ۸۰۰ هزار قرارداد الکترونیک وکالت و یکمیلیون و ۶۳۶ هزار استعلام اعتبار معاملاتی صادر شده است؛ آماری که نقش مهمی در شفافیت معاملات و تسهیل خدمات قضایی دارد. همچنین ۴۰ درصد درخواستهای قوه قضاییه بهصورت غیرحضوری انجام میشود.
کاظمیفرد درباره پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی نیز گفت: تمامی خدمات اشخاص حقیقی ازجمله ابلاغ الکترونیک، اطلاعرسانی پرونده، اظهارنامه و لایحه از طریق این پنجره ارائه میشود و تاکنون ۵۰ درصد از عناوین لایحه بهصورت خودکاربری شدهاند.
وی افزود: برای کاربران حرفهای از جمله وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاهها، تمامی خدمات قضایی بهصورت صددرصد غیرحضوری ارائه میشود. امروز نیز دستگاه قضا گام تازهای برداشته است و آمادهایم خودکاربری را برای اساتید و فارغالتحصیلان رشته حقوق فراهم کنیم تا تنها با ارسال کد ملی بتوانند همانند وکلا از خدمات غیرحضوری استفاده کنند.
کاظمیفرد در پایان تأکید کرد: تمامی این اقدامات در راستای تحقق عدالت هوشمند و خدمترسانی مؤثرتر به مردم است تا مشکلات حقوقی و قضایی آنان در کوتاهترین زمان و با بیشترین شفافیت حل و فصل شود.
انتهای پیام/241