به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، آیین رونمایی از «فونت سنوار، فونت مقاومت» همزمان با سالگرد شهادت یحیی سنوار، با طراحی حسین چمنخواه، هنرمند طراح گرافیک، و مدیریت هنری مسعود نجابتی، مدیر کانون هنر شیعی در حوزه هنری برگزار شد.
مسعود نجابتی، مدیر کانون هنر شیعی، در سخنان کوتاهی اظهار داشت: خاطرم هست روزی توفیق دیدار با شهید حاج رمضان را پیدا کردیم که البته پس از شهادتشان، مردم ایران ایشان را بیشتر شناختند. ایشان ضمن تقدیر از کارهای ما در زمینه پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی، گفتند کاش میشد سمفونی فلسطین ساخته شود. این نگاه و فکر فرمانده میدانی برای من جالب بود و ایده فونت یحیی سنوار از همینجا در ذهن ما شکل گرفت؛ اینکه ماندگارترین کار گرافیکی چه میتواند باشد.
وی فونت و قلم را ماندگارترین اثر گرافیکی دانست و افزود: انتخاب فونت برای پرداختن به مقاومت دلایل مختلفی داشت، ولی نکته اصلی ماندگاری آن بود. فونت هویت و تشخص دارد و اسمگذاری میشود؛ درست مثل شخصیتهای تاریخی، هنرمندان، ورزشکاران و مشاهیر که به نامشان فونت طراحی شده است.
نجابتی ادامه داد: در قلمهای فارسی، مانند قلم میرعماد و میرزا، نام دو استاد خوشنویسی دیده میشود، اما متأسفانه ما در سالهای اخیر در این زمینه کوتاهی کردهایم و حتی فونتی برای بزرگان و شخصیتهای شاخص خود طراحی نکردهایم. شخصیتهایی مانند امام خمینی، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید سید حسن نصرالله و هنرمندان انقلابی سزاوار هستند که فونتی به نام آنها ساخته شود. جای خالی این موضوع به شدت حس میشود و انتظار میرود سازمانها و نهادهای فرهنگی در این زمینه پیشقدم شوند.
وی تصریح کرد: فونت روحالله میتواند هویت هنر انقلاب باشد. اگر بخواهیم یکی از لوازم بصری انقلاب اسلامی را فونت و قلم بدانیم، ورود به این عرصه اهمیت و ضرورت فراوانی دارد. گرچه در سالهای اخیر گرافیک بیشتر واکنش سریع بوده، اما ما همواره با حوادث روبهرو هستیم و در چنین شرایطی به دنبال کارهای ماندگار، تأثیرگذار و کنشگر هستیم. سازمانها میتوانند زمینه را برای سفارشهای اینچنینی فراهم کنند تا این حرفه تقویت شود.
نجابتی افزود: فونت مانند مواد اولیه است و برخلاف پوستر که اطلاعرسانی و روایت دارد، ما ماده خام تولید میکنیم که محدود به جبهه مقاومت نیست و به سبد محصولات فرهنگی کشور افزوده میشود و به فرهنگ مملکت کمک میکند.
وی در پایان گفت: روحیه و شخصیت فونت سنوار قابلیت استفاده در جهان اسلام را دارد و این مسئله میتواند قلم را به شکل گستردهتری معرفی کند. این ایده هفت ماه پیش مطرح شد و حسین چمنخواه آمادگی خود را برای پیشبرد پروژه اعلام کرد. این گام نخست است و میخواهیم اثبات کنیم در این عرصه توانمندیم. این حرکت تنها ادای دین به سنوار نیست بلکه فراتر از آن است؛ در شرایطی که نام این عزیزان، علاوه بر شخصیتشان، در فضای مجازی ترور میشود و پیامرسانهای خارجی اجازه نشر اسامیشان را نمیدهند و سریع سانسور میشوند، این اقدام حرکتی ماندگار برای ثبت نامها در تاریخ هنر و فضای مجازی است. ما در زمینه فونتها کمبود داریم که باید آن را جبران کنیم.
چهرهپرداز: توان طراحی فونت برای بزرگان ایران را داریم
اسدالله چهرهپرداز با اشاره به اینکه طراحی فونت موضوعی بسیار خاص و مغفول در تاریخ گرافیک بوده است، اظهار داشت: نوشتار همراه با تصویر در هنرهای تجسمی حرکت میکند و خود حروف میتوانند لحن و روایتگر باشند.
وی دو دسته فونتها را عام و دارای لحن معرفی کرد و گفت: فونت سنوار دارای لحن است و هنر مقاومت را به خوبی با ذرات قلم روایت میکند. حروف محدودیتهایی نسبت به فرمهای نقاشی دارند و نمیتوان همه کمالات را در آنها جای داد. اما فونتهایی که دارای لحن هستند در جامعه گرافیک هنرهای تجسمی ما کمتر دیده میشوند و طراحان گرافیک در این حوزه کم کار بودهاند.
کوروش پارسانژاد: فونت سنوار لهجهای خاص دارد
کوروش پارسانژاد، هنرمند گرافیک، با تأکید بر اینکه در دهه گذشته فقر فونت در گرافیک دیده میشد، گفت: فونت سنوار بیش از یک لهجه شخصیت دارد و حس خوشنویسی ایرانی را به مخاطب منتقل میکند.
حسین چمنخواه: درآمد فروش فونت وقف تهیه غذا برای کودکان غزه میشود
در بخش پایانی مراسم، حسین چمنخواه درباره فونت یحیی سنوار گفت: پس از اتفاقات هفتم اکتبر و جنایات و نسلکشیهایی که علیه کودکان و مردم غزه رخ داد، به دنبال کاری جریانساز بودیم. پیشنهاد این پروژه از طرف مسعود نجابتی مطرح شد که نقش راهگشایی در کار داشت.
وی افزود: شهادت یحیی سنوار یک شهادت قهرمانگونه بود و تلاش کردیم این ویژگی را در فونت سنوار بازتاب دهیم. هدف ما این است که پس از اتمام کامل کار، درآمد حاصل از فروش فونت را وقف تهیه غذا برای کودکان و مردم غزه کنیم.
انتهای پیام/ 121