به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، مسعود اطیابی، کارگردان شناختهشده سینمای ایران، در کارگاه آموزشی «از ایده تا تولید سینمای کمدی» که در ادامه برنامههای آموزشی جشنواره برگزار شد، اظهار داشت: سینما تنها هنر نیست؛ بخشی از صنعت، فعالیت اجتماعی و حتی نوعی کار درمانی نیز محسوب میشود. سینما میتواند در زندگی افراد تأثیرگذار باشد و همزمان وسیلهای برای آموزش و آگاهی بخشی جامعه باشد.
این کارگردان سینما تأکید کرد: شناخت جهانبینی و هدف هر فیلمساز، نخستین و مهمترین گام در مسیر حرفهای فیلمسازی است. جهانبینی شما نسبت به انسانها، جامعه و مسائل پیرامون، مسیر کاری و انتخاب موضوع فیلم را شکل میدهد. باید بدانید از سینما چه میخواهید و قصد دارید چه پیامی را منتقل کنید.
وی درباره اهمیت مطالعه و شناخت گفت: شناخت عمیق و مطالعه گسترده باعث ارزشمند شدن کار و افزایش تأثیرگذاری آن بر مخاطب میشود. هرچه شناخت شما نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و انسانی بالاتر باشد، توانایی ارائه یک اثر قوی و اثرگذار بیشتر میشود.
اطیبابی در ادامه، به ضرورت رعایت اخلاق حرفهای در مسیر فیلمسازی پرداخت و خاطرنشان کرد: فیلم برای دیگران ساخته میشود، بنابراین اخلاق، صبوری، حسن خلق و توجه به ذائقه مخاطب بسیار اهمیت دارد. فیلمساز باید انتقادپذیر باشد و از بازخوردها به عنوان ابزاری برای ارتقای کیفیت کارهای آینده بهره گیرد. بیاخلاقی میتواند به آثار شما لطمه بزند، بنابراین همواره با متانت و احترام با تیم و مخاطب برخورد کنید.
کارگردان فیلمهای «تگزاس» و «هتل» سپس به اهمیت یادگیری و بهکارگیری تکنیکهای روز در فیلمسازی اشاره کرد و گفت: نسل جوان فیلمساز امروز تکنیکها و ابزارهایی در اختیار دارد که ما نسلهای گذشته از آن محروم بودیم. شما باید از تجربه نترسید، محدودیتها را به فرصت تبدیل کنید و با خلاقیت و جسارت به خلق آثار جدید بپردازید. حتی در شرایط محدود و با امکانات کم نیز میتوان اثر برجسته خلق کرد.
کارگردان «دایناسور» درباره مسیر کارگردانی توضیح داد: کارگردانی با ایده آغاز میشود. ایده باید توانایی تبدیل شدن به یک داستان و فیلم را داشته باشد. سپس ژانر انتخاب میشود که قالب ارائه ایده و ساختار آن را مشخص میکند. شناخت دقیق قواعد ژانر و تکنیکهای مرتبط با آن، در کنار توانایی خلاقیت و گاه عبور از قواعد، لازمه ساخت یک اثر موفق است.
وی درباره چیدمان و سازماندهی پروژه افزود: تمام اجزای کار باید با توجه به موضوع، محتوا و ژانر، بهصورت هماهنگ و منطقی کنار هم قرار گیرند. شناخت تواناییهای تیم و جایگذاری درست افراد در موقعیتهای مناسب، کلید اجرای صحیح پروژه است. باید بدانید چه کسی میتواند ایده شما را به بهترین شکل تبدیل به سناریو کند و چه کسی مسئولیت اجرا را به نحو احسن انجام میدهد.
اطیابی در بخش دیگری به مدیریت و هدایت تیم پرداخت و گفت: کارگردانی تنها محدود به چیدن قاب و دستور دادن به بازیگران نیست. شما باید توانایی اداره و هماهنگی تیمی بزرگ ۶۰ تا ۷۰ نفره را داشته باشید و تمام اجزا را به سمت هدف واحد هدایت کنید. توانایی مدیریت و رهبری تیم، کلید موفقیت در تولید فیلم است.
این کارگردان همچنین به اهمیت عرضه و دیده شدن اثر اشاره کرد و بیان کرد: اگر فیلم بسازید ولی نتوانید آن را به مخاطب عرضه کنید، مسیر را به درستی نپیمودهاید. عرضه و معرفی اثر به هنر و خلاقیت نیاز دارد و فیلم باید دیده شود تا اثرگذاری خود را نشان دهد.
کارگردان «دینامیت» در پایان سخنان خود به جوانان توصیه کرد: در ابتدای مسیر ممکن است با فیلمهای ضعیف مواجه شوید و کارهای شما ضعفهایی داشته باشد. از شکست و نقد نترسید، بلکه از آنها برای ارتقای کیفیت آثار آینده استفاده کنید. همیشه به یاد داشته باشید که شما برای مخاطب فیلم میسازید و سلیقه مخاطب را در اولویت قرار دهید.
در پایان کارگاه، زمان ویژهای به پرسشهای حاضران درباره فضای سینما و مسیر فیلمسازی اختصاص یافت و مسعود اطیابی با حوصله و دقت به سوالات جوانان پاسخ داد و تجربیات عملی خود را به اشتراک گذاشت.
نخستین جشنواره ملی فیلمهای کمدی سینمای ایران از ۲۱ تا۲۴ مهرماه با نمایش فیلمهای کوتاه، داستانی و پویانمایی و اکران همزمان آثار کمدی در شهرستانها و روستاهای تابعه استان زنجان به دبیری ساسان قجر برگزار شد و فرصتی برای آموزش، آشنایی و ارتقای توانایی فیلمسازان جوان فراهم آورد.
انتهای پیام/ 121