دبیرخانه شهرهای زیارتی، محور انسجام و هم‌افزایی مدیریت شهری در حوزه زیارت

معاون زیارت و گردشگری شهرداری مشهد از تلاش برای احیای «کارگروه ملی زیارت» در سطح کشور خبر داد و گفت: به‌واسطه فعالیت دبیرخانه، کارگروه ملی زیارت دوباره فعال شده و قرار است بسته‌ای از برنامه‌های شهر‌های زیارتی به این کارگروه ارائه شود.
کد خبر: ۷۸۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۸ - 18October 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «سید جلیل بامشکی» معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در جلسه تحلیل راهبردی سیاست‌های کلان توسعه شهر‌های زیارتی اظهار داشت: هدف اصلی این دبیرخانه «ارتقای فرهنگ زیارت و میزبانی»، «تسهیل تعامل میان دستگاه‌های مرتبط با امر زیارت» و «ایجاد گفتمان مشترک میان شهرهای زیارتی ایران اسلامی» است.

دبیرخانه شهرهای زیارتی، محور انسجام و هم‌افزایی مدیریت شهری در حوزه زیارت

وی افزود: دبیرخانه شهرهای زیارتی کشور با ابتکار معاونت زیارت و گردشگری شهرداری مشهد، در سال ۱۴۰۱ و هم‌زمان با دهه ولایت امام رضا (علیه‌السلام) در شهر مقدس مشهد آغاز به کار کرد. 

بامشکی تاکید کرد: این دبیرخانه با حضور نمایندگان شهرهای قم، شیراز، طبس و ری و با همراهی آستان قدس رضوی تشکیل شد و مأموریت آن ایجاد هماهنگی و انسجام میان شهرهای زیارتی کشور عنوان شده است.

وی تصریح کرد: دبیرخانه شهرهای زیارتی نقش تسهیلگر و هماهنگ‌کننده دارد؛ چراکه زائر بخش عمده‌ای از زمان حضور خود را در فضاهای شهری می‌گذراند و از خدمات شهری نظیر حمل‌ونقل، اسکان، راهنمایی و خدمات رفاهی استفاده می‌کند. بنابراین، شهرداری‌ها باید نقش فعالی در بهبود تجربه زیارت ایفا کنند.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: شهرهایی که در مسیر زیارت قرار دارند، حتی اگر امامزاده شاخصی نداشته باشند، می‌توانند در فعالیت‌های دبیرخانه حضور داشته باشند، چراکه زائر از خدمات آن‌ها بهره‌مند می‌شود.

بامشکی گفت: در حال حاضر نشست‌های فصلی دبیرخانه در شهرهای مختلف برگزار شده است؛ از جمله قم، شیراز، طبس و اکنون مشهد که همزمان با دوره تخصصی «الگوی حکمرانی شهری زیارت‌محور» برگزار شد. در این نشست‌ها، پیش‌نویس «سند راهبردی یکپارچه شهرهای زیارتی» تدوین و مقرر شده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مشترک این دبیرخانه، «جشنواره ملی سقاخانه» است که دو سال پیاپی برگزار شده و در آن ایده‌های نو در حوزه خدمات به زائران، طراحی المان‌های شهری با محوریت زیارت و کسب‌وکارهای مرتبط با زائران ارائه شده است.

بامشکی تصریح کرد: در کنار جشنواره سقاخانه، چندین مسابقه کتاب‌خوانی، تولید محصولات فرهنگی و انتشار کتاب "تجربه‌های میزبانی از زائران" انجام شده تا ضمن ترویج فرهنگ زیارت، زمینه ارتقای رفتار شهروندی در قبال زائران فراهم شود.

وی گفت: پروژه ایستگاه استقبال از زائر در ورودی شهر مشهد از مسیر نیشابور با زیربنای شش هزار مترمربع و پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی از طرح‌های شاخص ماست که امیدواریم پیش از دهه پایانی صفر به بهره‌برداری برسد، پروژه‌هایی نظیر «پایگاه‌های راهنمای زائر» و «المان‌های شهری با موضوع تعمیق فرهنگ زیارت» در حال اجرا است.این طرح‌ها در راستای ارتقای کیفیت حضور زائران و زیباسازی محیط‌های شهری اجرا می‌شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: مطالعات مسئله‌شناسی انجام‌شده در حوزه زیارت، ۸ تا ۹ چالش اصلی را در زمینه خدمات‌رسانی به زائران مشخص کرده است که از جمله می‌توان به «نقص در هماهنگی بین دستگاه‌های متولی، ضعف فرهنگی در میان برخی شهروندان نسبت به زائران» و «کمبود برخی زیرساخت‌های خدماتی» اشاره کرد.

وی با تاکید براینکه برای رفع این چالش‌ها، برنامه‌هایی در قالب ستاد خدمات سفر مشهد، دبیرخانه شهرهای زیارتی و همچنین طرح‌های فرهنگی ویژه کسبه و شهروندان اطراف حرم در نظر گرفته‌ایم تا فرهنگ میزبانی تقویت شود افزود: نگاه ما این نیست که مشهد صرفاً کمک‌کننده باشد. ما همه در یک مسیر و یک کشتی هستیم. اگر در یک شهر ضعف وجود داشته باشد، اثرش به سایر شهرهای زیارتی هم منتقل می‌شود. زائر برای ما زائر است، فرقی ندارد مقصد کدام شهر باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار