پیشرفت ۳۱ کیلومتری محور شادمهر کاشمر

در نشست فرماندار کاشمر با معاون وزیر راه و شهرسازی، آخرین وضعیت پروژه دو بانده شدن محور شادمهر کاشمر و سایر طرح‌های راه‌سازی جنوب خراسان رضوی بررسی شد.
کد خبر: ۷۸۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۸ - 20October 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «سید عبدالله ارجائی» معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در نشست مشترک با «محمد قربانی» فرماندار کاشمر جهت بررسی آخرین وضعیت پروژه دو بانده شدن محور شادمهر کاشمر اظهارداشت: بر اساس سیاست‌های محوری وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید، عدالت در دسترسی در تمامی بخش‌ها از جمله راه، مسکن و زیرساخت، محور اصلی برنامه‌هاست.

پیشرفت ۳۱ کیلومتری محور شادمهر ـ کاشمر

وی افزود: در حوزه راه، سه شاخص در اولویت قرار دارد؛ میزان تردد، نقاط حادثه‌خیز و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها. این شاخص‌ها مبنای توزیع اعتبارات در سال گذشته و سال پیش‌رو خواهند بود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: جهش اعتبارات در این پروژه بر اساس همین شاخص‌ها صورت گرفته و منطقه مستحق این افزایش بوده است. 

ارجائی با اشاره به نقش مؤثر هماهنگی میان وزارتخانه، اداره‌کل و نماینده شهرستان گفت: این هم‌افزایی موجب شتاب در اجرای پروژه و آماده‌سازی آن برای افتتاح شده است.

وی در پایان تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری واقعی است و اثر مستقیم بر رشد اقتصادی دارد. وزارت راه و شهرسازی با تکیه بر رویکرد عدالت‌محور، تلاش دارد توسعه متوازن در سراسر کشور محقق شود.

سپس قربانی در سخنانی با اشاره به اهمیت این محور ارتباطی شهرستان کاشمر تصریح کرد: در دو دهه اخیر تصادفات متعددی در این مسیر رخ داده که از جمله آن، سانحه منجر به درگذشت پویان، تنها متخصص مغز و اعصاب منطقه بود.

وی افزود: در سال گذشته روند اجرای پروژه با تلاش مجموعه راه و شهرسازی استان و شهرستان به شکل چشمگیری سرعت گرفت و این محور برای حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت منطقه اهمیت حیاتی دارد.

فرماندار کاشمر در ادامه با اشاره به اجرای ۸۰ درصد طرح مطالعاتی راه‌آهن سبزوار به کاشمر، خواستار تأمین اعتبار لازم برای اتمام طرح مطالعاتی این پروژه شد.

همچنین «وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در جریان ارائه گزارش پروژه‌های راه‌سازی استان ابرازداشت: در خراسان رضوی چهار پایانه مرزی و سه کریدور اصلی کشور وجود دارد که این کریدور‌ها استان را به چابهار، بندرعباس و مرکز کشور متصل کرده و در نهایت به شهر مشهد منتهی می‌شوند.

وی با اشاره به تأکید مقام عالی وزارت بر توسعه راه‌های منتهی به مرز‌ها با هدف افزایش ترانزیت کشور ادامه داد: در هر چهار پایانه مرزی استان، طرح‌ها و پروژه‌هایی در حال اجراست و این موضوع از اولویت‌های مهم توسعه‌ای خراسان رضوی محسوب می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: محور مشهد قوچان با حدود ۱۱۹ هزار تردد در روز یکی از پرترافیک‌ترین محور‌های کشور است. از میان حدود ۳۰ میلیون زائر مشهد، ۹۰ درصد از طریق جاده وارد استان می‌شوند و این آمار اهمیت ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای را نشان می‌دهد.

داعی با اشاره به وضعیت بزرگراه‌های استان گفت: مجموع طول شبکه بزرگراهی خراسان رضوی دو هزار و ۴۸۴ کیلومتر است که از این میزان، هزار و ۱۹۱ کیلومتر زیر بار ترافیک قرار دارد، ۴۲۶ کیلومتر در دست اجراست و عملیات اجرایی ۸۶۷ کیلومتر هنوز نشده است.

وی افزود: در حوزه آزادراهی نیز ۱۹ طرح در استان تعریف شده که ۹ طرح توسط اداره‌کل راه و شهرسازی و ۱۰ طرح دیگر توسط شرکت ساخت در حال اجراست.

داعی در ادامه از رشد چشمگیر اعتبارات پروژه‌های راهی استان خبر داد و گفت: اعتبار پروژه‌های راهی خراسان رضوی در پیوست بودجه سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۹ میلیارد ریال بود که با پیگیری‌های انجام‌شده و حمایت معاونت برنامه‌ریزی و نمایندگان استان، این رقم در سال جاری به ۲۳ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار