احیای سنت‌ پرده‌خوانی در آموزش ضروری است

یک نویسنده و کارگردان تئاتر با تاکید بر احیای سنت‌ پرده‌خوانی در آموزش، گفت: این نظام آموزشی، دانش‌آموزان را به ربات‌هایی افسرده و بیمار تبدیل کرده است.
کد خبر: ۷۸۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۴ - 21October 2025

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، عباس جهانگیریان، نویسنده و کارگردان تئاتر، در مراسم رونمایی از «کارت نمایش» که امروز (سه‌شنبه) در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری در سخنانی با اشاره به جایگاه هنرمندان و نویسندگان در کشور‌های مختلف جهان، اظهار داشت: در بسیاری از کشورها تصاویر نویسندگان و هنرمندان روی اسکناس‌های کشورها چاپ می‌شود و جایگاه ویژه‌ای دارد.

احیای سنت‌ پرده‌خوانی در آموزش ضروری است

نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه در گذشته مجموعه‌ای برای بزرگان چاپ شد که نمونه‌هایی از آن برای آیت‎‌الله بهجت و دیگر شخصیت‌ها چاپ شد اما استمرار پیدا نکرد، گفت: جالی خالی معرفی شخصیت‌های مختلف فرهنگی و هنری در ایران حس می‌شود؛ در این زمینه جای نویسندگان کودک و نوجوان مانند صمد بهرنگی، هوشنگ مرادی کرمانی و مهدی آذر یزدی و دیگر شخصیت‌ها که منشأ تأثیرگذاری عمیقی بوده، خالی است.

وی افزود: باید از نویسندگان بومی مانند هوشنگ مرادی کرمانی حمایت و معرفی شود و پیشنهاد کرد که معرفی هنرمندان و نویسندگان هر استان به صدا و سیمای همان استان سپرده شود تا ارتباط بیشتری با مردم برقرار شود.

جهانگیریان بر لزوم ایجاد تعامل تنگاتنگ بین کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: به جای اینکه کانون صرفاً یک نهاد آموزشی منفعل باشد، باید در زنگ کتاب و برنامه‌های درسی حضور فعال داشته باشد تا بتوان تحولی واقعی در آموزش ایجاد کرد.

این نویسنده با اشاره به روند سریع تغییرات جهان، تأکید کرد: نظام آموزشی فعلی توانایی تربیت انسان آینده را ندارد؛ شخصیت انسان تا سن شش سالگی شکل می‌گیرد و پس از آن تأثیرپذیری کاهش می‌یابد، بنابراین آموزش باید از طریق قصه و نمایش در مدارس جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. آموزش مستقیم بسیاری از مفاهیم سریع فراموش می‌شود، اما یادگیری از طریق قصه و تصویر در ذهن کودکان ماندگار است.

وی به خاطرات خود از دوران مدرسه اشاره کرد و گفت: کتاب‌های داستانی با رنگ، بو و عاطفه در یادگیری کودکان بسیار مؤثر بودند، اما امروز کتاب‌ها فاقد چنین ویژگی‌هایی هستند.

جهانگیریان خواستار سپردن مسئولیت آموزش به کانون پرورش فکری شد و اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش یک، دو یا سه سال به کانون واگذار شود، شاهد تحولات بزرگی خواهیم بود. او همچنین به وضعیت کتابخانه‌های مدارس ایران اشاره کرد و گفت که تنها یک یا دو درصد کتابخانه‌ها پاسخگوی نیاز‌های کودکان و نوجوانان هستند.

وی با انتقاد از نظام آموزش و پرورش که بیش از حد مبتنی بر نظام کنکور است، گفت: این نظام آموزشی، دانش‌آموزان را به ربات‌هایی افسرده و بیمار تبدیل کرده است.

جهانگیریان ضمن اشاره به یک خاطره از دوره ابتدایی، تأکید کرد: رقابت ناسالم و حسادت میان دانش‌آموزان در مدارس ایجاد می‌شود و این موضوع باید در طراحی نظام آموزشی جدید مدنظر قرار گیرد.

این مدرس با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها به فرزندان خود گفته‌اند کتاب نخوانند، پرسید که ما چه نوع انسانی می‌خواهیم، تربیت کنیم؟ انسانی که بدون مطالعه و شناخت وارد جامعه شود یا انسانی آگاه و فعال؟

جهانگیریان از فعالیت‌های اخیر کانون پرورش فکری در تولید کتاب‌های متنوع و مرتبط با نمایش ابراز خوشحالی کرد و خواستار تسریع روند تولید و انتشار این کتاب‌ها شد.

وی به اهمیت بازگرداندن سنت‌های فرهنگی مانند پرده‌خوانی در آموزش اشاره کرد و افزود: کتاب‌های داستانی باید به صورت نمایشی، رنگی و همراه با عروسک و پکیج‌های جذاب منتشر شوند تا ارتباط بهتری با کودکان برقرار کنند.

جهانگیریان در پایان تأکید کرد که باید بخشی از انتشارات کانون به آثار نوجوانان اختصاص داده شود و از آموزش و پرورش خواست تا همکاری خود را با کانون افزایش دهد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار