حضور ایران در اجلاس سیکا

پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه "سیکا" با شرکت 26 کشور از جمله ایران به میزبانی کشور چین برگزار می‌شود .
کد خبر: ۷۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱ - 23April 2016

حضور ایران در اجلاس سیکا

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ این نشست طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری ( 8 و 9 اردیبهشت) در چین برگزار میشود و ایران نیز به عنوان یکی ازاعضا درآن شرکت میکند.

بر اساس این گزارش نمایندهای از ایران در این اجلاس حضور خواهد داشت ولی هنوز مشخص نیست که آیا ظریف شرکت خواهد کرد یا مقام دیگری از وزارت خارجه.

آخرین بار علی اکبر صالحی وزیرخارجه وقت کشورمان در شهریورماه 1391در چهارمین اجلاس وزرای خارجه درآستانه قزاقستان شرکت کرد.

اجلاس سیکا (تعامل و اقدامات اعتمادساز آسیا) درواقع یک همایش سیاسی و امنیتی بلندپایه برای مسئولان رده بالای دیپلماسی کشورها محسوب می شود که این بار میزبانی اجلاس وزیران آن بر عهده شهر پکن گذاشته شده است.

نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایده ایجاد این سازمان را مطرح کرد .

جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند اعضای اصلی سازمان سیکا را تشکیل داده و کشورهای استرالیا، ویتنام، اندونزی، لبنان، مالزی، آمریکا، اوکراین، ژاپن، سنگاپور،عربستان سعودی وسریلانکا نیز به عنوان اعضای ناظر در آن محسوب می شوند.

در حال حاضر این سازمان 22 عضو دارد و در برگیرنده 12 عضو ناظر مشتمل بر سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

«سیکا» با 8/38 میلیون متر مربع یعنی 89 درصد از خاک قاره کهن را در بر می گیرد. این موضوع در مورد، قلمرویی که از آن تحت عنوان اوراسیا نام برده می شود به حدود 72 درصد می رسد. در همین گستره و طول و عرض جغرافیایی ، حدود 3 میلیارد نفر زندگی میکنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار