نگاهی به اهداف و محورهای شبکه رادیویی قرآن

با توجه به هفتاد و ششمین سالروز آغاز به کار رادیو در ایران و بحث تخصصی شدن شبکه‌های رادیویی به سراغ رادیو قرآن رفتیم و اهداف و محروهای این شبکه رادیویی را تشریح کردیم.
کد خبر: ۷۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ - 23April 2016

نگاهی به اهداف و محورهای شبکه رادیویی قرآن

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، رادیو در سپهر رسانهای، به سبب سهولت دسترسی و ذات تخیلپردازی و اثرگذاری بر روح و روان، از دیرباز موردپسند و نیاز انسان بوده است. با توجه به طیف گسترده مخاطب و تنوع سلیقه در دریافت پیام، شبکههای عمومی بسیار موفق عمل نموده است. لیکن وجوب تمرکز محتوایی بر حوزههای خاص وکارکرد رسانه وویژگی مخاطبان خاص، ایجاد شبکههای اختصاصی و تخصصی را در رسانه ضروری کرده است.

طیف وسیع و ناهمگن مخاطب رادیو که در معرض توزیع تودهای و پراکندگی پیام قراردارد امکان عمق بخشی و غنای محتوا به ویژه در حوزههای تخصصی محتوا را غیر ممکن میسازد. نیاز فطری عامه مردم به دین و دریافت آموزههای قرآنی از یک سو و پاسخ به نیاز مخاطبان خاص و تنوع و تکثر حوزههای قرآنی از سوی دیگر ایجاد یک یا چند شبکه تخصصی قرآنی را ضروری میکند.

رادیو قرآن، به عنوان اولین رسانه شنیداری قرآنی فارسی زبان، میکوشد تا با هدف آشناکردن مخاطبان با کلام الهی و تبیین، ترویج و تقویت باورهای قرآنی در جهت تثبیت و تجسم عملی قرآن در زندگی مخاطبان گام بردارد. تولید برنامههای تخصصی در حوزه تلاوت، آموزش، تفسیر، علوم و معارف قرآنی به منظور پاسخگویی به نیاز طیف گسترده مخاطب هدف «جامعه قرآنی» است.

بنابراین مخاطب رادیو قرآن از حیث محتوای فطری، عمومی و از جهت تولید برنامههای حرفهای یک شبکه تخصصی محسوب میشود. استفاده از ظرفیت کارشناسان درجه یک و تولید برنامه در شاخههای گوناگون قرآنی، از مبتدی تا تخصصی از ویژگیهای برنامه سازی در رادیو قرآن است.

رویکرد شبکه در سال 1395
رادیو قرآن در سال 1395 به منظور اجرای ماموریت خاص خود و با توجه به شعار شبکه «فرصتی برای انس بیشتر با قرآن» با همه ظرفیت جهت تحقق جامعه قرآنی محور تلاش میکند. محورهای 4 گانه محتوایی برنامههای رادیو قرآن در سال 1395: «تقویت اندیشههای قرآنی»، «ترویج گفتار و رفتار قرآنی»، «رشد علوم قرآنی» و «سبک زندگی قرآنی» است.

نظر به ضرورت برنامه ریزی همه جانبه برای طیفی از مخاطبان رادیو قرآن به صورت مشخص نقطه گذاری شده و با تمرکز بر آن برنامههای ویژه برای پاسخ به نیازهای این دسته از مخاطبان از ابتدای سال 1395 طراحی شده است. برنامه سازی برای مخاطب نوجوان با توجه به اهمیت و ویژگیهای خاص شخصیتی آنها بعنوان جامعه هدف در کنار سایر مخاطبان مد نظر است.

تولید برنامه در دو حوزه
برای مخاطب نوجوان: به منظور پاسخ به نیاز نوجوان و ارتقای توانمندیهای او برای بهره مندشدن از قرآن با تولید برنامههای آموزشی، تفسیری، علوم و معارف قرآنی، معرفی کتب، نرم افزار، پاسخ به سوالات و شبهات نوجوان.

درباره نوجوان: (ارتقای سطح شناخت خانوادهها از نیازها و سلیقههای نوجوان) واکاوی شخصیت، ویژگیها و نیازهای نوجوانان.

منبع:تسنیم

نظر شما
پربیننده ها