عبداللهی عنوان کرد

تاکید تهران و کابل بر مبارزه جدی با مواد مخدر و تروریسم

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به سفر اخیر خود به افغانستان و دیدار با مقامات این کشور از تاکید مقامات تهران-کابل بر مبارزه جدی با مواد مخدر، تروریسم و کنترل بیشتر مرزها بر جلوگیری از تردد قاچاقچیان خبر داد.
کد خبر: ۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲ - 14December 2013

تاکید تهران و کابل بر مبارزه جدی با مواد مخدر و تروریسم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "علی عبداللهی" معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به دستاوردهای سفر خود به افغانستان اظهار داشت: ما در سال 86 موافقتنامه امنیتی را با پاکستان امضا کردیم که یکی از مفاد این موافقتنامه، تشکیل کمیته امنیتی سالانه در افغانستان و ایران بود.

وی افزود: در این راستا این کمیته سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و امسال نیز دومین جلسه کمیته امنیتی در افغانستان برگزار شد.

معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد: اجرای مفاد توافقنامه امنیتی ایران و افغانستان، هدف اصلی تشکیل این کمیته بود که برای اجرای آن صورت جلسهای را هم با دولت افغانستان در خصوص کنترل بیشتر مرزها، جلوگیری از تردد قاچاقچیان و مواد مخدر، مراقبت از مرز، فعال شدن بازارچههای مرزی، تقویت ملاقات کمیساریای عالی مرزبانان دو کشور، جلسات مشترک استانداران مرزی با یکدیگر، تبادل اطلاعات در خصوص مواد مخدر و تروریسم امضا کردیم.
 
وی در خصوص میزان اتباع غیرقانونی افغانستان در کشور اظهار داشت: ما ملاقاتی را با وزیر مهاجرت افغانستان داشتیم و تلاش کردیم که حضور مهاجرین افغانی با دادن ویزای اقامت، تمدید روادید و گذرنامه افغانی به صورت قانونی درآوریم، بنابراین سفارتخانههای دو کشور ابتدا به اتباع افغان گذرنامه دادهاند و بعد از آن روادید اقامت داده شد که هم اکنون در حال تمدید است.
 
معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد: سال 89 ، یک میلیون و 420 هزار نفر از اتباع افغان برای گرفتن گذرنامه ثبت نام کردهاند که تا امروز 700 هزار ویزای اقامت در کشور برای آنها صادر شده و بقیه در دست اقدام است.
وی ادامه داد: در کشور دو گروه افغانی وجود دارد؛ یک گروه افغانیهایی که در قالب پناهندگان هستند که تعداد آنها یک میلیون نفر است و گروه بعدی غیرمجازین افغانی هستند که 50 درصد آنها تاکنون ساماندهی شده و برای آنها برابر ضوابط مجوز صادر شده است.
 
عبداللهی خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود 700هزار نفر از غیرمجازین افغانی باقی ماندهاند و اتباع سایر کشورها نیز 30 تا 32 هزار نفر هستند که حضور آنها نیز با مجوز است.
نظر شما
پربیننده ها