آیت‌الله سیفی: خطبه حضرت زهرا (س) منشور جاوید تشیع است

تولیت حوزه علمیه حضرت حجت (عج) تهران و استاد فقه و اخلاق با بیان اینکه خطبه حضرت زهرا (س) منشور جاوید تشیع است، گفت: در بخش‌هایی از این خطبه حضرت به توحید، نبوت و فلسفه احکام پرداخته است. 
کد خبر: ۷۹۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۱ - 24November 2025

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، آیت‌الله سیفی آملی تولیت حوزه علمیه حضرت حجت (عج) تهران و استاد فقه و اخلاق در آیین رونمایی از شبستان و ضریح آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) که امروز (دوشنبه) همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار شد، با اشاره به جایگاه خطبه نورانی حضرت زهرا (س)، این خطبه را منشور جاوید تشیع دانست.

آیت‌الله سیفی: خطبه حضرت زهرا (س) منشور جاوید تشیع است

تولیت حوزه علمیه حضرت حجت (عج) تهران و استاد فقه و اخلاق تصریح کرد: خطبه فاطمیه را می‌توان به شش بخش تقسیم کرد؛ بخش نخست درباره توحید، بخش دوم درباره نبوت و بخش سوم درباره فلسفه احکام است. در بخش سوم، حضرت پس از تبیین ایمان، به صوم و صلات اشاره می‌فرمایند. هرچند آغاز خطبه از همین محور شروع می‌شود، اما سراسر خطبه منشوری است که اصول دائمی مکتب ولایت را بیان می‌کند؛ خطبه‌ای که در مسجد مدینه و در حضور مردم، نظام اعتقادی و اجتماعی اسلام را تبیین فرمود.

وی گفت: مرحوم سید رضی ـ رضوان‌الله تعالی علیه ـ که این میراث عظیم را گردآوری کرده، خطبه را در سه بخش نقل می‌کند: بخش اول خطبه، بخش دوم نامه‌ها و بخش سوم کلمات قصار. در همین بخش نخست، حضرت زهرا (س) «نظام» را معنا می‌فرمایند؛ همان تعبیری که از امام رضا (ع) نیز نقل شده است: «الإمام دینٌ و نظامُ المسلمین و صلاحُ الدنیا و الکلمةُ المجمّعة.

آیت‌الله سیفی خاطرنشان کرد: صدیقه طاهره (س) در خطبه فرمود: «و طاعتُنا نظامٌ للملّة»؛ یعنی اطاعت از ما اهل‌بیت، رشته‌ای است که جامعه را به هم پیوند می‌دهد. اگر به تصویر دانه‌های تسبیح نگاه کنید، آن چیزی که دانه‌ها را در کنار هم نگه می‌دارد رشته‌ای است که همه را به هم وصل کرده است. رمز ماندگاری امت در طول تاریخ نیز همین رشته بوده است: امامت و ولایت.

این استاد اخلاق عنوان کرد: اگر این نخ گسسته شود، مردم، رعیت و امت پراکنده می‌شوند و هرکسی در پی امیال و خواسته‌های خود می‌رود؛ و این حقیقتی است که حضرت زهرا (س) در مسجدالنبی هشدار دادند. فرمودند آنچه جامعه را کنار هم می‌نشاند، اطاعت از خاندان رسول خدا و تمسک به عترت طاهره است. در بیان دیگر، حضرت فرمودند: «ما اهل‌بیت، علم و امام این امتیم.» اگر مردم بخواهند از تفرقه و گمراهی در امان بمانند، باید در مسیر امامت و ولایت حرکت کنند؛ و در عصر غیبت کبری نیز ولایت فقیه ادامه همان امامت است.

وی تاکید کرد: از همین روست که امام رضا (ع) می‌فرماید: «إنّ الإمامةَ أساسُ الإسلام النّامی»؛ امامت ریشه و ستون اسلام ناب است. همچنان‌که امیرالمؤمنین (ع) فرمود: ریشه فتنه‌ها و مفاسد اجتماعی، پیروی از هوای نفس است. مولانا نیز همین حقیقت را یادآور شده است: پاک کن زنگِ خودی از خویشتن/تا ببینی جلوه‌ی یارِ ذوالمنن/هر که در این راه گرفتار خود است/دائم او دور از دیدار خود است/ تا تو پیدایی، نهان است او ز تو/تو نهان شو تا که پیدایت شود او. 

ایت‌الله سیفی گفت: بنابراین، ریشه محنت‌ها، هوا‌های نفسانی است و ریشه پاکی، هدایت و وحدت، امامت و ولایت الهی. سخن درباره این موضوع بسیار است و فرصت اندک؛ شرح این مطالب مجالی دیگر می‌طلبد.

سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور رهبر معظم انقلاب، رضا مسرور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محسن هاشمی رفسنجانی، سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار