راه مصونیت در جنگ ترکیبی دشمن، ارتقای سواد رسانه‌ای و بازگشت به هویت اسلامی‌ ‌ایرانی است

مدرس آموزش تحکیم بنیان خانواده، بازتولید محتوای اصیل فرهنگی را مهم‌ترین وظیفه فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشور دانست و گفت: در شرایطی که نفوذ رسانه‌ای و شناختی جامعه را هدف گرفته، تنها راه مصونیت در برابر جنگ ترکیبی تقویت سواد رسانه‌ای و بازگشت آگاهانه به هویت اسلامی‌ ‌ایرانی است. 
کد خبر: ۷۹۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۴ - 26November 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمدصادق ایزدخواه» مشاور و مدرس آموزش تحکیم بنیان خانواده در نشست «نفوذ رسانهای در سبک زندگی خانواده؛ راهبردهای مصون‌سازی در جنگ سایبری» از سلسله نشست‌های آموزش تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها و استراتژی‌های جنگ سایبری ضمن تبیین ابعاد جنگ شناختی و رسانه‌ای اظهارداشت: جنگ امروز، جنگی تمام‌عیار و ترکیبی است که دشمن پس از ناکامی در جنگ سخت، نرم و شناختی، اکنون همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد، فرهنگ و خانواده را به میدان تقابل تبدیل کرده است.

راه مصونیت در جنگ ترکیبی دشمن، ارتقای سواد رسانه‌ای و بازگشت به هویت اسلامی‌ ‌ایرانی است

وی با بیان اینکه دشمن امروز درصدد تأثیرگذاری بر باورها و ارزش‌های جامعه ایرانی بوده و جنگ شناختی زمانی شکل می‌گیرد که سیستم تفکر جامعه را به‌صورت غیرمستقیم تغییر داد و هدایت کرد، افزود: ارزش‌ها به تدریج دستکاری می‌شود؛ به‌گونه‌ای که تغییرات فرهنگی بدون آنکه احساس شود در رفتار و پوشش جامعه نفوذ کند.

مشاور تحکیم بنیان خانواده با اشاره به نقش رسانه‌ها در این فرآیند خاطرنشان کرد: رسانه مهم‌ترین ابزار نفوذ در سبک زندگی بوده و دشمن از چهار مسیر شناختی، عاطفی، الگوسازی و فرهنگی به دنبال تغییر ارزش‌های خانواده ایرانی است. همچنان که تغییر پوشش زنان طی سال‌های پس از انقلاب با فعالیت مستمر فرهنگی و رسانه‌ای رقم خورده است.

حجت‌الاسلام ایزدخواه در ادامه با اشاره به نفوذ احساسی و عاطفی رسانه‌ها تصریح کرد: فضای مجازی به پناهگاه عاطفی جوانان تبدیل شده و آنان کمبود محبت را با ارتباط‌های مجازی جبران می‌کنند و گاه دچار آسیب‌های جدی اخلاقی و روانی می‌شوند.

وی الگوسازی کاذب رسانه‌ای را از خطرات مهم جنگ رسانه‌ای دانست و با اشاره به تأثیر سلبریتی‌های خارجی در ذهن نوجوانان ابراز داشت: جامعه باید در معرفی الگوهای اصیل خود بیشتر بکوشد و تفکر انتقادی، سواد رسانه‌ای و بازتعریف الگوهای فرهنگی بومی در خانواده‌ها تقویت شود تا بتوان در برابر این جنگ چندوجهی ایستادگی کرد.

مشاور تحکیم بنیان خانواده با اشاره به ضرورت بازتعریف مفهومی «سبک زندگی ایرانی اسلامی» ایام شهادت حضرت زهرا (س) را فرصتی مغتنم برای تفکر در وضعیت فرهنگی و رسانه‌ای جامعه دانست که آنان باید با ایمان، آگاهی و راهبرد صحیح، بنیان خانواده ایرانی را در مواجهه با تهدیدات حفظ کنند زیرا دشمنان در تلاش‌اند این مفهوم بنیادین از جامعه سلب شود.

حجت‌الاسلام ایزدخواه خطاب به مبلغان و فعالان فرهنگی تأکید کرد: همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس عملیات موفق منوط به شناسایی دقیق دشمن بود، امروز نیز در جنگ شناختی باید ابتدا جبهه مقابل را بشناسیم و برای مصون‌سازی اقدام کنیم.

وی با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی بیان داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، جهان بین دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود، اما امام خمینی (ره) با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» معادلات بین‌المللی را تغییر داد و از همان مقطع دشمن دریافت که با پدیده‌ای فراتر از سیاست و ایدئولوژی متداول مواجه است.

مشاور تحکیم بنیان خانواده نخستین تلاش دشمنان را تحمیل جنگ نظامی دانست و خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی، بیش از ۳۰ کشور به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم علیه ایران صف‌آرایی کردند، اما مقاومت مردم و رشادت شهدا، معادله را تغییر داد.

حجت‌الاسلام ایزدخواه با بیان اینکه دشمنان پس از شکست در عرصه نظامی، به عرصه فرهنگی و رسانه‌ای روی آوردند تا مفاهیم مقدسی مانند عشق، خانواده و اقتدار والدین را تحریف کنند، گفت: در فیلم‌ها و سریال‌های خارجی و حتی برخی تولیدات داخلی، پدر و مادر ایرانی به‌عنوان شخصیت‌هایی کم‌اثر و بی‌اقتدار نشان داده می‌شوند.

وی هدف اصلی دشمن را مبتنی بر جنگ شناختی و تغییر باورهای دینی دانست و ایجاد شبهات بی‌اساس درباره دین، تمسخر مناسک مذهبی و القای احساس عقب‌ماندگی فرهنگی را بعنوان بخش‌هائی از عملیات شناختی برشمرد.

مشاور تحکیم بنیان خانواده با بیان اینکه رسانه با نفوذ شناختی، ارزش‌ها را تغییر می‌دهد و جامعه را تحریک می‌کند تا نوعی نارضایتی عاطفی و اجتماعی در میان مردم شکل گیرد، افزود: در برابر این هجمه‌ها، تنها بصیرت، سواد رسانه‌ای و بازگشت به هویت اسلامی ایرانی می‌تواند مصونیت ایجاد کند و در همین راستا آگاهی‌بخشی، گفت‌وگوی فعال با نسل جوان و بازتولید محتوای اصیل فرهنگی باید به‌عنوان اولویت اصلی فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار