بسیج؛ مهمترین ابزار تحقق ظهور در عصر جدید

هر مدیر و حاکمی جهت تحقق برنامه‌ها و اهداف خود نیازمند ابزاری است که این ابزار می‌تواند همه موضوعات را شامل شود، در مکتب تشیع مردم مهمترین ابزار امام برای نیل به اهداف و برنامه‌ها است و ابتکار امام برای تشکیل بسیج توجه به همین مهم بود.
کد خبر: ۷۹۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۴ - 26November 2025

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ علیرضا جلالیان؛ اگرچه پس از ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و تهدیدات آمریکا مبنی بر حمله نظامی به ایران برای آزادسازی گروگان‌های لانه جاسوسی این کشور در ایران، حضرت امام خمینی رحمه‌الله فرمان تشکیل بسیج را حدود ۲۰ روز بعد صادر فرمودند و با تکیه بر اینکه کشور بیست میلیون جوان دارد، اما همه را در امر دفاع شریک دانستند؛ البته بسیج طی این ۴۶ سال در هر امری که وارد شد، به سبب اینکه ساختار لازم برای مشارکت دادن آحاد مردم را در آن امر داشت، همواره موفق عمل کرد.

بسیج؛ مهمترین ابزار تحقق ظهور در عصر جدید

باید از زاویه دیگر هم این تدبیر حضرت امام و موضوع بسیج را بررسی کرد؛ هر مدیر و حاکمی برای رسیدن به اهداف خود علاوه بر برنامه نیازمند ابزار نیل به آن برنامه است. البته این ابزار طیف مختلفی از موضوعات را شامل می‌شود که بیان مصادیق آن خارج از این مجال است. با همین مقدمه و دانستن اینکه از مهمترین و اصلی‌ترین اصول غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف عدم همراهی مردم با امام معصوم بود، مردم را اصلی‌ترین ابزار ولی الهی برای تحقق اهداف حاکمیت توحیدی می‌دانیم.

حضرت زهرا سلام الله علیها می‌فرمایند مثل امام مثل کعبه است و مردم باید به دنبال امام بروند. قیام فاطمی حضرت هم مبتنی بر لزوم «علی با مردم» بود و تمام تلاش آن حضرت با وجود مجروحیت و آسیب دیدگی جدی ایشان همراه سازی مردم و اصحاب با امیر المومنین بود. ۲۵ سال خانه نشینی حضرت امیر، قیام حسینی و واقعه عاشورا و همه وقایع دوران امامت تا غیبت همه نشان از یک موضوع مهم دارد که در همان مفهوم «علی با مردم» خلاصه می‌شود. از این جهت به جهت تربیت نسل‌ها در اثر فهم معضلات عدم حضور امام معصوم، غیبت امام صورت گرفت.

عدم موفقیت ائمه بعد از امیرالمومنین علیه السلام هم همین عدم فهم و همراهی مردم با ولی الهی برای تشکیل حکومت بود. فلذا تاخیر در شکل دادن به آرمان همه انبیاء و ائمه به سبب تربیت محیطی مردم با غیبت شکل گرفت. البته در مسیر غیبت امر امام به زعمای فقیه واگذار شد تا آنان زمینه ساز مشارکت دادن مردم با روشنگری و تربیت نیرو‌های مومن شوند. حدود هزار سال غیبت امام زمان چه در شکل غیبت صغری و چه غیبت کبری به طول انجامید تا حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه به عنوان زعیم شیعه در اولین سند مبارزاتی خود را با آیه «قیام لله» آغاز کند.

پیروزی انقلاب اسلامی اولین دستاورد بیداری مردم در نهضت ظهور بود که توانست پس از هزار چند سال از ماجرای صلح امام حسن مجتبی علیه السلام دوباره یک ولی الهی و حاکم توحیدی را در رأس یک حکمت بگمارد، البته این بار نه نبی یا امام، بلکه یک فقیه و به تعبیر دقیق آن حاکمیت ولی فقیه شکل گرفت. در شکل‌گیری این حاکمیت سه عنصر اصول دین، رهبری و مردم به صورت موفق در کنار هم قرار گرفتند. یعنی امام خمینی رحمه‌الله علیه توانست فقدان حضور میدانی مردم را در عدم شکل گیری حاکمیت دینی از صلح امام حسن علیه السلام تا آن زمان به حضور فعال و در صحنه مردم تبدیل کند.

اما حضرت امام به همان مسئله بسنده نکردند و بعد از استقرار حاکمیت اقدام به نهاد سازی فرمودند، نهاد سازی که نشان از درک عمیق ایشان از سازماندهی و پر رنگ کردن نقش مردم می‌داد. کمیته انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، بسیج مستضعفین، بنیاد مسکن و... همه نمونه‌های مهمی از این نهاد سازی و ساختارمند کردن حضور مردم و نقش دادن به مردم بود. ایشان ضمن حفظ کلیت ساختار حاکمیتی کشور و تعدیل بخش‌هایی از آن با این نهاد‌ها به مردم نقش اصلی را دادند.

هرچند در تداوم مسیر برخی گرایش‌های سیاسی در کشور و نیز برخی نگرش‌ها موجب شد تا تعدادی از نهاد‌های مردمی منحل و در ساختار‌های دیوان‌سالارانه موجود قبلی تلفیق شوند، اما در این میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بازوی مردمی آن یعنی بسیج مستضعفین از پای نایستاد، حتی اگر درست نگاه کنیم با حذف سایر نهاد‌های تاسیسی حضرت امام همچون کمیته و جهادسازندگی، این نقش به بسیج واگذار شد.

امروز بسیج تحت اشراف و فرماندهی امام خامنه‌ای مد ظله العالی به عنوان تنها ولی الهی که سابقه ۳۵ سال حاکمیت را دارد، نشان داد که مردم مهمترین ابزار یک حاکم توحیدی جهت نیل به اهداف متعالی هستند. بسیج امروز بزرگترین شبکه اجتماعی حقیقی دنیا است که ثقل اصلی آن مبتنی بر مساجد در محلات شکل گرفته است. تربیت غیر رسمی نیروی تراز انقلاب اسلامی در آن همراستا با آموزش و پرورش انجام می‌شود. فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مجموعه‌های بسیج همراستا با سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی صورت می‌گیرد.

در بعد امنیتی بسیج گسترده‌ترین شبکه اطلاعات مردمی را شکل داده و در بعد دفاعی یکان‌های کردم پایه بسیج در زمین و دریا با سازماندهی و سازمان رزم و همچنین آموزش و مهارت آموزی یکی از قدرتمندترین تشکیلات دفاعی مردمی در سطح دنیا را تشکیل داده‌اند. گروه‌های جهادی در بسیج موثرترین تشکل‌های مردمی در سازندگی و محرومیت‌زدایی هستند. در مدیریت بحران‌ها و سوانح بهترین ساختار سازماندهی مردم برای عملیات‌های امداد بسیج است، حتی گاهی باید گفت هلال احمر هم با اتصال به بسیج و بکارگیری بسیجیان موفق بوده است. در عرصه سیاسی بسیج ماموریت روشنگری را به عهده گرفته است. 

از نگاه دیگر هم باید گفت رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد و معیشت مردمی سازی این عرصه را مطرح می‌کنند. یعنی در مکتب توحید به جای توجه به دو کلان گرایش امانیستی؛ لیبرالیسم و سوسیالیسم که هر یک تعهد و اصالت را به بازار یا دولت می‌دهند و هر دو، دو سوی نگاه غیر توحیدی به معیشت و تدبیر معاش در حکومت هستند، اصالت با خداست و تمرکز بر مردمی سازی. چنان‌که بسیج با ظرفیت اصناف و بازاریان و فعالان اقتصادی توانسته بسیاری از امور معیشتی مردم را در بحران‌ها و بخصوص در جنگ ۱۲ روزه اخیر با همین ظرفیت مردمی مدیریت کند.

انقلاب اسلامی ایران به عنوان طلیعه دار تحویل پرچم حاکمیت توحیدی به حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، ذیل قدم پنجم فرآیندی خود که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شده، باید به قدم‌های سوم و چهارم دست یابد، که تحقق دولت اسلامی قطعا با دادن نقش اصلی به مردم ضمن تثبیت مفاهیم توحیدی در حاکمیت ممکن است و در قدم چهارم که جامعه اسلامی مطرح است باز نیازمند اقدام مردم پایه هستیم.

اقدام مردم پایه یعنی ابزارسازی و پر کردن دست امام جامعه برای در کردن دست حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و تحقق آرمان ظهور؛ بسیج به عنوان ابتکار حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه در ۴۶ سال حیات خود اثبات کرد که بهترین بستر برای این منظور است.

انتهای پیام/ 119

نظر شما
پربیننده ها