فرصت‌سازی برای استعدادهای جوان در مرکز جوان سیمرغ/ ۷ سریال و مینی‌سریال در حال تولید است

رئیس خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ سیما با تاکید براینکه مرکز جوان سیمرغ به استعدادهای جوان فرصت می‌دهد، گفت: در جریان دوره فیلمنامه‌نویسی آرمان ۲۹۸ طرح فیلمنامه از ۲۷ استان به خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ سیما ارسال شد و اینها وارد چرخه خانه تولیدات جوان می‌شوند.
کد خبر: ۷۹۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۳ - 02December 2025

اسماعیل بهمن‌آبادی، رئیس خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ سیما، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ رویکردش توانمندسازی و عملیاتی کردن استعداد‌های جوانی است که تمرکزشان برای تولید در تلویزیون است، اظهار داشت: ما مراکز زیادی داریم؛ مراکز دولتی، حاکمیتی و خصوصی که خودتان الی‌ماشاءالله زیاد هستند؛ از سازمان‌هایی مثل زیرمجموعه‌های حوزه هنری، سازمان اوج، مجموعه سینمای جوان، مجموعه فارابی که اینها استعداد‌های جوان را توانمند می‌کنند و استعدادهایشان را بالفعل می‌کنند، اما عمدتاً در راستای سینما. خب در بهترین حالت ما در کل کشور چند درصد مخاطب سینما داریم؟ ولی همین‌طور که عرض کردم، حداقل ۱۴ تا ۱۵ دستگاه در کشور وجود دارد که وظیفه و مأموریتشان این است که بودجه بگذارند تا یک نفر یا دو نفر هر سال وارد فضای حرفه‌ای سینما شوند.

مرکز جوان سیمرغ به استعدادهای جوان فرصت می‌دهد

رئیس خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ سیما افزود: اما این موضوع در تلویزیون مغفول بود تا زمانی که آقای فروغی آمدند و این حرکت را در دوران حضورشان در بسیج آغاز کردند. بعد از آن نیز آقای دکتر جبلی به آن وجاهت سازمانی و بودجه اختصاص دادند. ببینید، در همین امسال — که البته سال گذشته — شش تله‌فیلم توسط این بچه‌ها به اضافه یک مینی‌سریال تولید شد و امسال ۷ سریال و مینی‌سریال در حال تولید دارند.

وی عنوان کرد: برخی مطرح می‌کنند که به بچه‌های حرفه‌ای‌تر کار بدهید، اما نکته اینجاست که ما با گستره بزرگی از مخاطب طرفیم. هیچ‌یک از نهاد‌هایی که نام بردم مأموریت‌شان این نیست که کسی را رشد بدهند و پرورش و توانمندسازی کنند تا این فرد به تلویزیون وصل شود و بتواند در قامت کارگردان یا تهیه‌کننده برنامه وارد این عرصه شود؛ جز صداوسیما؛ و این اتفاق طی چند سال اخیر و به‌ویژه امسال در مرکز سیمرغ بسیار جدی‌تر دنبال شده است.

بهمن‌آبادی تاکید کرد: این مرکز جوان باید نگاه کلانی داشته باشد. ببینید؛ ما در فاز عملیاتی‌مان دو بخش داریم: کوتاه‌مدت و بلندمدت. در کوتاه‌مدت، یک‌سری از این بچه‌ها در مسیر بودند، اما فرصت تولید نداشتند. اینها استعداد‌های خوبی بودند؛ کار‌های کوتاه یا تک‌قسمتی ساخته بودند، اما هنوز به فاز عملیات جدی نرسیده بودند؛ بنابراین در مرحله اول سراغ همین بچه‌ها رفتیم. البته یک نکته هم بگویم: ما آموزش نداریم. اما تمرکز جدی‌مان روی استان‌هاست.

رئیس خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ سیما ادامه داد: با آمار و ارقام خدمت‌تان عرض کنم: همیشه تأکید می‌کنیم ایران برای ما فقط تهران نیست. اولین مینی‌سریالی که تولید کردیم، سریال «دم زندگی» بود که توسط بچه‌های کرمان ساخته شد. در استان‌ها تعریف جدی ما این است که تولید در خود استان، با موضوع استان و با عوامل استانی انجام شود. ما این تجربه را در دم زندگی داشتیم؛ در برخی قسمت‌های جایی برای همه هم همین‌طور. همین الان مجموعه «ایران همدل» توسط همین بچه‌های کرمان تولید شد. یا سریال «کلانتری» که فصل دومش کاملاً توسط کارگردان کرمانی و با موضوع و فضای کرمانی ساخته می‌شود. البته کار‌های ملی هم داریم که این بچه‌ها انجام می‌دهند، ولی نگاه ما در حوزه استان‌ها این است.

وی عنوان کرد: در فاز دوم — یعنی بلندمدت — این است که بچه‌ها چطور ما را پیدا کنند. ما فراخوان‌های مختلف داریم؛ مثلاً اوایل امسال، همان‌طور که در پشت‌صحنه دیدید، ما از دوستان دعوت کردیم. یک دوره فیلمنامه‌نویسی با عنوان آرمان برگزار کردیم که طرح‌هایشان را بفرستند. ۲۹۸ اثر از ۲۷ استان ارسال شد و اینها وارد چرخه خانه تولیدات جوان می‌شوند، آشنا می‌شوند، پاتوق شکل می‌گیرد و گسترش پیدا می‌کند. حتی در این حد هم راضی نیستیم که بچه‌ها برای پیدا کردن ما مجبور شوند به تهران بیایند. آقای دکتر دستور دادند ان‌شاءالله بتوانیم در استان‌ها فعال شویم تا این پاتوق‌ها همان‌جا شکل بگیرد و بچه‌ها با هم کار‌های متنوع انجام بدهند.

بهمن‌آبادی تاکید کرد: از لحاظ بروکراتیک و ساختاری، آمار‌هایی که اعلام کردم فقط آمار نمایشی است. در آمار غیرنمایشی — مثل مستند و برنامه‌های تلویزیونی — فعالیت استان‌ها بسیار بیشتر است. البته در تلویزیون در حوزه برنامه‌سازی کمی ضعیف هستیم، چون ارتباط مستقیم با آنتن دارد، اما در بخش غیرنمایشی، بچه‌های استان‌ها بیشترین فعالیت را دارند.

رئیس خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ سیما درخصوص نوع تعامل با فیلمسازان جوان گفت: در بخش آرمانِ تولیدات جوان، هم در بله فعال هستیم هم در اینستاگرام تا مراجعات را متوجه شویم. چون خیلی زیاد شده و بررسی کردیم که پاسخگویی به همه ممکن نیست، بنابراین دوره‌ای برگزار می‌کنیم و فراخوان می‌دهیم که بچه‌ها بیایند و ما بتوانیم پاسخگو باشیم و سراغ دوره بعدی برویم.

وی با تأکید براینکه در مرکز جوان سیمرغ «آموزش» نداریم؛ یعنی نمی‌خواهیم موازی‌کاری کنیم، اظهار داشت: شما رزومه افراد را دارید، تقسیم‌بندی می‌کنیم و بر اساس آن مدیر پروژه یا استاد راهنما می‌گذاریم. مثلاً سال گذشته یک کار در جشنواره حقیقت و عمده جشنواره‌ها جایزه گرفت به نام آلبوم خانوادگی من.

بهمن‌آبادی ادامه داد: این کار، یک کار آموزشی کم‌هزینه بود و فقط طرف برای اولین بار استعدادش را در قالب یک کار آرشیوی نشان داده بود و پنج جایزه معتبر گرفت. یعنی ما این موضوع را داریم. اما اینکه صفرِ صفر باشد که بخواهیم برایشان دوره بگذاریم، نه. در راستای توانمندسازی کار برگزار می‌شود.

رئیس خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ سیما با بیان اینکه بعضی افراد ۴۰ یا ۵۰ سال سن دارند، اما هنوز فرصت شکوفا شدن و تولید حرفه‌ای برای آنتن سراسری پیدا نکرده‌اند، افزود: کارگردان‌ها فضای تلویزیون را دنبال می‌کنند؛ این‌طور نیست که دنبال نکنند. خیلی از بچه‌ها به این حقیقت رسیده‌اند. انسانی هم اگر بخواهیم نگاه کنیم، اگر ادعا داریم برای مردم کار می‌کنیم، مردم در گستره زیادی در تلویزیون حضور دارند، نه در سینما. درست است؛ شما بروید آمار بگیرید ببینید بالاترین مخاطب یک اثر سینمایی در چند سال گذشته چقدر بوده است.

وی در پاسخ به اینکه تولیدات کوتاه مرکز جوان سیمرغ در مرحله توزیع شبکه‌ها به چه صورتی پخش می‌شوند، گفت: دستوراتی داده شده و این مسیر گسترده‌تر می‌شود. تولیدات کوتاه مرکز جوان سیمرغ در شبکه‌ها قرار است یک باکس مشخص پیدا کنند و بیشتر توزیع می‌شوند؛ یعنی باکس‌هایی داشته باشند که فیلم‌های کوتاه بچه‌های جوان بیشتر پخش شود تا بازخورد بگیریم. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار