گروه فرهنگ دفاعپرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ انقلاب اسلامی ایران در حقیقت خود یک رویش و دگرگونی غیرقابل انکار به همراه داشت و آن، این بود که توانست همه مفاهیم قبل از خود را تغییری اساسی بدهد. یکی از این مفاهیم مسئله «زن» و نوع نگاه به آن بود. انقلاب اسلامی توانست زن را هویتی تازه ببخشد، هویتی که پیش از آن قلب ماهیت شده بود و نمیتوانست زن را به هدف غایی خود برساند. متاسفانه همه مظاهر رژیم طاغوت که علیالظاهر رنگ و بویی ملی داشت، علیه زنان جامعه بود.

زن ایرانی انقلابی در بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی در واقع زن «نه شرقی، نه غربی» است؛ زنی که نه شاخه در غرب دارد و نه از شرق ریشه میگیرد؛ نه زن سترون و ایستای شرقی و نه زن بیهویت و یک بعدی غربی است؛ بلکه زنی است که به خاستگاه اصلی خود، به فرهنگ غنی ملی و آموزههای متغن دینی بازگشته است. زن ایرانی انقلابی یعنی همان زن «نه شرقی، نه غربی»، زنی متعالی و متمدنی است که باید الگوی شرق و غرب باشد نه آنکه میتواند باشد. اگر این زن با این مختصات و مقیاس انسانی که دیگر تک ساحتی نیست و واجد زوایا و ابعاد متعددی است در فضای انقلاب اسلامی امکان وجود دارد چرا نباید برای زنان دنیا الگو باشد؟ و چرا باید هنوز از غرب به انحطاط رسیده در حال احتضار الگو بگیرد؟
نوشتاری که در ادامه قسمت هشتم آن را میخوانید حدود زن «زن نه شرقی، نه غربی» را در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی مشخص و ابعاد و ویژگی آن را ترسیم میکند. مطالعه این سطور کمکی است برای تربیت دخترانی که باید در گام دوم انقلاب اسلامی زنانی باشند تحول آفرین، اثرگذار و پیشرو.
حمایت حداکثری از زنان
«نکته مهم این است که در محیط خانواده دو عنصر و دو موجود، ضمن برخورداری از خصوصیاتشان، با یکدیگر هماهنگی و همزیستی دارند. لکن زن از لحاظ جسمی، ظرافت بیشتری دارد و مرد، قویتر است. با این حال، اگر قانون از زن دفاع نکند، ممکن است مرد، نسبت به او تعرض کند. لذا، قانون، در حمایت از بانوانی که خانواده تشکیل دادهاند و درون محیط خانوادگی خودشان هستند، وظایف بسیار سنگینی دارد. مطلبی که ما در کشورمان باید با جدیت دنبال کنیم، حمایت اخلاقی و قانونی از زن است.
گرچه پس از انقلاب، اصلاحات زیادی در قوانین ازدواج و حمایت از خانواده شده است، اما کافی به نظر نمیرسد؛ لذا مسئولیت همه دستاندرکاران و خود زنان، این است که چنین مطلبی را مجدانه دنبال کنند. این همان نقطهی اساسی است که اسلام مهمترین کار را در این بخش انجام داده است. اگر ما در جامعه ما کمبودی در این زمینه داریم، باید مرتفع شود و حمایت قانونی از زن، با کمال قوت و شدت انجام گیرد. البته در محیط اجتماعی، خدمات و مشارکتهایی وجود دارد که زنان در آن فعالتر هستند.»
بیانات در جمع زنان شهر ارومیه ۲۸ شهریور ۱۳۷۵
وظایف ویژه زن و مرد
«نگاه اسلام این است که زن و مرد از لحاظ ارزشهای انسانی برابرند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. وظایف مشترکی هم دارند؛ وظیفهی امر به معروف، جهاد فیسبیلالله [برای]هر کدام به نوعی مشترک است، مربوط به مرد یا مربوط به زن نیست. هر کدام هم وظایف ویژهای دارند؛ که خدای متعال به خاطر اداء همین وظایف ویژه، [خصوصیات]جسمی و روحی آنها را متناسب با آن وظیفه خلق کرده است؛ بنابراین این نگاه اسلام و نگاه [نظام]اسلامی به زن است و ما به این نگاه افتخار میکنیم.»
بیانات در ارتباط تصویری با مداحان ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
راه حل الهی
«راجع به مسئله خانواده و نگرش به دو جنس مرد و زن نارساییها زیاد و مشکلات فراوان است؛ علاج این است که ما سراغ راهحل الهی برویم و آن را پیدا کنیم؛ چون درباره مسأله زن و مرد، پیام وحی حاوی مسائل مهمی است؛ برویم ببینیم وحی در اینباره چه میگوید. وحی هم فقط به موعظه کردن بسنده نکرده، بلکه نمونهسازی کرده است. شما ببینید وقتی که خدای متعال میخواهد برای انسانهای مؤمن در طول تاریخ نبوتها در قرآن مثالی بزند [از زن فرعون مثال میزند] این ناشی از چیست؟ مسأله این است که این زن در اوج حرکت معنوی به جایی رسیده که فقط او را میشود مثال زد و لاغیر. زن فرعون، نه پیامبر است، نه پیامبرزاده است، نه همسر پیامبر است و نه در خانواده هیچ پیامبری بوده است.
تربیت معنوی و رشد و بالندگی یک زن، او را به اینجا میرساند. البته نقطه مقابلش هم هست؛ یعنی در فساد هم اتفاقا همین است. باز برای اینکه خدای متعال بدترین انسانها را مثال بزند [همسران نوح و لوط] را مثال میزند. این عنایت به جنس زن و توجه به اوجهای گوناگون و حضیضهای گوناگون زن ناشی از چیست؟ شاید از این جهت باشد که قرآن میخواهد به نگرش غلط مردم آن روز دنیا که متاسفانه امروز هم همان نگرش غلط باقی است اشاره کند.»
بیانات در دیدار اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان ۴ دی ۱۳۷۰
انتهای پیام/ 161