به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعپرس، «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی، در دومین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تبریک فرا رسیدن هفتهی مجلس و گرامیداشت یاد آیتالله مدرس و شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، اظهار داشت: خرداد امسال زمان نشست خبری ما اعلام شد؛ اما با تجاوز ظالمانه رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شدیم. خداوند بزرگ را شاکریم و سر تعظیم در برابر ملت عزیزمان دارم و تقدیر و تشکر میکنم از ملتی که با محبت، گذشت و بزرگواری از هر کوتاهی مسئولان گذشتند و همه ملت یکپارچه در دفاع ایستادند. اگر قبلاً صحبت از هسته سخت چند میلیونی بود، امروز ملت ایران با بزرگواری نشان داد که هسته سخت ما ۹۰ میلیون نفر است.

قالیباف با اشاره به عملیات نیروهای مسلح و واکنش کشور در جنگ ۱۲ روزه افزود: در این جنگ غافلگیر نشدیم؛ هرچند نوع طراحی و عمل دشمن یک تجاوز تروریستی وقیحانه بود که توسط رژیم صهیونیستی با کمک آمریکا طراحی شده بود، اما با درایت، شجاعت و تصمیمهای دقیق و هوشمندانه مقام معظم رهبری، همه سرداران و فرماندهان منصوب شدند و در همان ساعات اولیه اقدامات لازم انجام شد. اگرچه تأخیر چند ساعته وجود داشت، ولی در حدود پنج روز تسلط کافی بر آسمان و زمین دشمن پیدا کردیم. دشمن در روز ششم و هفتم بهدنبال توقف آتش و آتشبس بود. این موفقیت نتیجه درایت، شجاعت، فرماندهی کل قوا و حضور ملت در میدان بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قدرت ما تنها در توان نظامی و موشکی نیست؛ قدرت اصلی ما بعد از خدا، قلب یکایک ملت است. ملت ما نشان دادند که صادقانه در خدمت ایران عزیز، اسلام و عزت کشور هستند و انسجام آنان این پیروزی را زیباتر و مؤثرتر کرد.
وی در ادامه به چالشهای اقتصادی پرداخت و گفت: مهمترین چالش امروز ما مسائل اقتصادی است. برای حل ریشهای مشکلات باید کیک اقتصادی بزرگتر شود و تولید و درآمد کشور افزایش یابد. دو شاخص روشن برای این کار داریم: بهرهوری و سرمایهگذاری. در برنامه هفتم، برای رسیدن به رشد هشت درصد، این دو عامل باید به حرکت درآیند. سهم بهرهوری امروز از سرمایهگذاری بیشتر است؛ ما میتوانیم سهمها را تغییر دهیم و با اصلاح انرژی، حوزه معادن و حضور فعال مردم، درآمد کشور را دو برابر کنیم.
قالیباف درباره برنامههای کوتاهمدت و میانمدت افزود: در کوتاهمدت میتوانیم با تمرکز بر کالاهای اساسی، کالا برگ الکترونیک و مسکن، قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و در حوزه سلامت و درمان هزینهها را کاهش دهیم. در میانمدت تا پایان برنامه، کشور میتواند در مسیر پیشرفت قرار گیرد و با اقتدار داخلی و مقابله با تحریمهای یکجانبه آمریکا، مسائل ملی را پیش ببرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حقیقت، حل مسائل اقتصادی، انسجام ملت و مدیریت درست منابع کشور نشاندهنده قدرت واقعی ایران است و باید با تلاش و بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی و حضور مردم، کشور را در دهه آینده به ریل پیشرفت بازگردانیم.
وی سپس در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره تفاوت کالابرگ الکترونیک با کمکهای نقدی و سبد کالا توضیح داد و گفت: در کمک نقدی یا سبد کالا که به حساب مردم واریز میشد، یک مبلغی پرداخت میکردیم و مردم با آن خرید میکردند، اما این شیوه مشکل مردم را حل نمیکند؛ چون تورم بهگونهای است که قدرت خرید دائماً کاهش مییابد. روزی که ۴۵ هزار تومان یارانه میدادیم، معادل ۴۵ دلار بود؛ امروز همان مبلغ ۴۵ سنت شده است؛ بنابراین وقتی میخواهیم به مردم کمک کنیم، باید قدرت خرید آنها را حفظ کنیم.
قالیباف افزود: مردم باید اطمینان داشته باشند که در سال ۱۴۰۴ قیمت کالاهای اساسی ـ چه ۹ قلم باشد، چه ۱۰ یا ۱۱ قلم ـ تا پایان سال برای آنها ثابت است و سال آینده هرچقدر حقوق افزایش پیدا کرد، قیمت کالاهای اساسی هم به همان نسبت تغییر کند. الان ما بیش از ۸ میلیارد دلار ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی پرداخت میکنیم و حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار هم در حوزه سلامت یارانه ارزی میدهیم. اشکال کار این است که این ارز در ابتدای زنجیره و به واردکننده داده میشود، آنهم در شرایطی که واردات در انحصار تعداد محدودی افراد قرار میگیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من معتقدم باید اجازه دهیم ۲۰۰ نفر واردکننده فعال باشند، نه چهار یا پنج نفر. اگر کسی تعهد ارزی دارد، بانک مرکزی نظارت کند؛ اگر ندارد، هرمنشأ ارزی دارد بتواند وارد کند. ممکن است کالایی را با ارز صدهزار تومانی وارد کند، اشکالی ندارد، چون رقابت ایجاد میشود و بازار انحصاری نخواهد بود.
وی برای توضیح دقیقتر بیان داشت: ۳۵ درصد تولید مرغ و تخممرغ ما در استانهای شمالی انجام میشود. میتوانیم نهادههای دامی را از کشورهای حوزه دریای خزر با هزینه کمتر، مسیر کوتاهتر و حملونقل ارزانتر وارد کنیم. وقتی نهادهها با قیمت پایین وارد شود، تولید هم ارزانتر تمام میشود. اما امروز با وجود ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، مرغی که باید حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان باشد، به ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده و اگر تکهتکه شود حتی ۲۵۰ هزار تومان! این انصاف نیست.
قالیباف درباره مزیت کالابرگ الکترونیک تأکید کرد: در کالابرگ الکترونیک ما قدرت خرید مردم را حفظ میکنیم. اگر قیمت مرغ ـ برای مثال فرضی ـ ۱۸۰ هزار تومان شد، اما قیمت مبنا ۱۰۰ هزار تومان است، مردم همان ۱۰۰ هزار تومان را پرداخت میکنند و آن ۸۰ هزار تومان مابهالتفاوت در لحظه خرید از حساب یارانهای پرداخت میشود. این با سبد کالا متفاوت است؛ چون در آنجا مردم مجبورند مبلغ را بگیرند و هرطور خواستند خرج کنند، اما اینجا قیمت واقعی و قدرت خرید ثابت میماند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشینه قانونی موضوع گفت: این موضوع در قانون بودجه (تبصره ۵) و ماده ۳۱ برنامه هفتم آمده است. حتی از سال ۱۴۰۰ وزارت رفاه و سازمان هدفمندی موظف شدند پنجره واحد اطلاعات خانوار را راهاندازی کنند تا درآمدها و دهکبندیها دقیق مشخص شود. بر اساس قانون، دولت باید فقر مطلق را به صفر برساند و پنج دهک اول را بهطور ویژه حمایت کند. قرار نیست همه یکسان اعتبار بگیرند؛ کسی که در فقر مطلق است باید بیشتر دریافت کند، نه به اندازه دهک هفتم.
وی افزود: در قانون امسال ۱۰۲ همت برای کالابرگ پیشبینی شده و این موضوع یکی از مطالبات جدی ماست. آقای رئیسجمهور هم به این مسئله اعتقاد دارند و در جلسات سران قوا و دولت تأکید کردند که حتی درآمدهای دیگر مثل بنزین یا تعرفه واردات خودرو—که بالای صد درصد است—اولویت اولش باید حفظ قدرت خرید مردم باشد.
قالیباف در پاسخ به پرسشی درباره استیضاح وزرا گفت: بحث استیضاح یا ترمیم کابینه، ابتدا وظیفه دولت است. دولت محترم، بهویژه رئیسجمهور، حتماً بهصورت مستمر عملکرد وزرا را ارزیابی میکند. از طرفی مجلس نیز کار نظارتیش را انجام میدهد و از ابزارهایی مانند تذکر شفاهی و کتبی و سؤال استفاده میکند. یکی از ابزارها هم استیضاح است، اما استیضاح آخرین اقدام مجلس است؛ زمانی که نمایندگان به جمعبندی برسند که باید انجام شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه مهم است این است که چه دولت و چه مجلس، در این فرآیند به کارآمدی توجه کنند و خداینکرده نگاه سیاسی در تصمیمات دخیل نشود. هدف باید این باشد که گرهای از مشکلات مردم باز شود.
وی با اشاره به وجود «چهار استیضاح اعلام وصولشده» در هیئت رئیسه مجلس گفت: اینها اکنون در مجلس وجود دارد، اما در دولت سیزدهم یک روش مشخص داشتیم. من شخصاً معتقدم همان روشی که در مجلس یازدهم دنبال شد، اکنون هم باید ادامه پیدا کند. حتی به آقای رئیسجمهور هم گفتهام که مناسبتر آن است که دولت و مجلس با گفتوگو جلو بروند. اگر درباره وزیری به جمعبندی رسیدیم که اشکالی وجود دارد یا فرد مناسبتری هست، بهتر است دولت خودش تصمیمگیری کند. به نظرم این روش کارآمدتر است.
قالیباف افزود: استیضاح حق مجلس است و اگر نمایندگان به جمعبندی برسند، آن را انجام خواهند داد، اما همه ما بهدنبال حل مشکل مردم هستیم. کسی دنبال این نیست که یک وزیر را بهدلایل غیرکارآمدی کنار بگذارد. اگر دولت تشخیص دهد و خودش جابهجایی انجام دهد، کار ظرف ۱۵ روز تمام میشود؛ دولت وزیر جدید را معرفی میکند و مجلس ظرف ۱۰ روز بررسی میکند و رأی میدهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما اگر استیضاح آغاز شود، کل ساختار وزارتخانه برای مدتی دچار اختلال میشود. از زمان طرح استیضاح تا رأیگیری، مشکلات چند برابر میشود. اگر وزیر برکنار شود، از آن روز به بعد رئیسجمهور ۹۰ روز فرصت دارد فرد جدید معرفی کند، که معمولاً تجربه نشان داده در هفته آخر معرفی میشود. وزیر جدید هم حداقل سه ماه زمان میخواهد تا در وزارتخانه مستقر شود. یعنی عملاً یک سال از چهار سال یک وزارتخانه صرف یک استیضاح میشود. در دولت قبل هم دیدید که دو یا سه وزیر و چند معاون رئیسجمهور با همین روش تفاهمی جابهجا شدند.
وی در پایان این بخش تأکید کرد: البته اگر مجلس به این نتیجه برسد که راهی جز استیضاح نمانده، حتماً اقدام میکند.
قالیباف درباره علت توقف مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن و همچنین عملکرد آژانس بینالمللی انرژی اتمی عنوان کرد: مشکل اصلی، زیادهخواهی آمریکاست. آمریکا دنبال مذاکره نیست؛ میخواهد خواستههایش را تحمیل کند و ما را تسلیم کند. اما ما در جنگ ۱۲ روزه نشان دادیم که نه تسلیم میشویم و نه تحمیل را میپذیریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: زمانی که بر سر میز مذاکره بودیم، روز یکشنبه ۲۳ خرداد به ما حمله و بمباران کردند؛ یعنی میز مذاکره را بمباران کردند. با این حال ما ۲۵ خرداد بعدازظهر در عمان دور جدید گفتوگو را ادامه دادیم. این نشان میدهد مشکل از طرف آمریکا است. آنها حرف مذاکره میزنند، اما در عمل دنبال چیز دیگری هستند.
وی تأکید کرد: ما اهل مذاکره هستیم، اما در شرایط برابر و درست. آنها باید بپذیرند که اگر مذاکره واقعی میخواهند، در چنین شرایطی باشد. رفتار اخیر آمریکا نشان داد که آنها دروغ میگویند و اهل توطئهاند.
قالیباف با اشاره به موضوع محدودیت برد موشکی گفت: الان میگویند موشک ۳۰۰ کیلومتری را کنار بگذارید. یعنی شما تجاوز کنید به سوریه، عراق، آسمان منطقه را زیر پا بگذارید، قوانین بینالمللی را نقض کنید و ما هم بنشینیم مذاکره کنیم؟ این روشن است که وظیفه ما نیست. ما با لطف الهی در این جنگ پیروز شدیم و با اقتدار ایستادیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شکل مذاکره، مستقیم یا غیرمستقیم بودن، بحث بعدی است؛ اصل ماجرا این است که باید در شرایط برابر مذاکره شود. آمریکاییها نشان دادند که در این مذاکرات اخیر، صداقت ندارند.
وی در ادامه، درباره همکاری مجلس و قوه قضاییه گفت: در مجلس گذشته، بین قوه قضاییه و قوه مقننه تفاهمی شکل گرفت، بهویژه در حوزههای انتخابیه، شهرستانها و مراکز استانها. لازم بود که هماهنگی نزدیکی بین دادستانها، رؤسای دادگستری و نمایندگان برقرار شود. نمایندگان، محل مراجعه مردم هستند و گاهی در فرایندهای قضایی احساس میکنند حق مردم رعایت نشده و نیاز به پیگیری وجود دارد؛ برای این منظور، تفاهمنامهای بین دو قوه امضا شد.
قالیباف افزود: در سطح عالی در مرکز، شورایی بین کمیسیونها و یک سازوکار مشترک بین وزارت دادگستری و قوه قضاییه در تهران، و سازوکارهایی در استانها و شهرستانها ایجاد شد. طبق گزارشی که چند وقت قبل دریافت کردم، بیش از ۱۴۰ جلسه در استانها برای رسیدگی به مشکلات مردم برگزار شده بود که تأثیرات بسیار مثبتی داشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه قانونگذاری نیز همکاری خوبی با قوه قضاییه داریم. کمیسیون قضایی یکی از فعالترین کمیسیونهاست و بسیاری از قوانین مهم در آنجا دنبال میشود. اکنون یکی از قوانین مهم، بازنگری در آیین دادرسی کیفری است که با آمادگی کامل دو طرف در حال بررسی و پیگیری است.
وی تأکید کرد: همکاری و هماهنگی میان سه قوه اکنون در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد؛ البته ممکن است نمایندگان در برخی مسائل نقدهایی داشته باشند، اما این نقدها در چارچوب اخلاق و ادب است. بهطور کلی نسبت به گذشته سرعت و هماهنگی بیشتری ایجاد شده است.
قالیباف در پاسخ به پرسشی در رابطه با استیضاح گفت: استیضاح یکشبه اتفاق نمیافتد. مسیر طولانی دارد؛ از گفتوگوها گرفته تا جلسات رسمی و غیررسمی. وزیر هم حتماً فرصت دفاع دارد و موافق و مخالف صحبت میکنند؛ یعنی استیضاح بدون شاخص و علت نیست؛ اما همانطور که گفتم، اگر دولت و مجلس بتوانند در فضایی تفاهمی ـ که به معنای حل مشکل مردم باشد ـ مسائل را حل کنند، بهتر است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ناکارآمدی وجود داشته باشد، باید مطابق آن عمل شود؛ اما اگر میشود با هماهنگی و تغییر از سوی دولت مشکل را حل کرد، مسیر استیضاح را نرویم، بهتر است. این روش را در مجلس یازدهم دیدیم و آثار مثبتش را هم مشاهده کردیم؛ لذا امیدوارم با هماهنگی فعلی دولت و مجلس، دوباره همین مسیر طی شود.
وی تأکید کرد: ما استیضاح را از سر هیجان یا مسائل سیاسی دنبال نمیکنیم؛ اما اگر به این نتیجه برسیم که راهی جز استیضاح برای بهبود امور وجود ندارد، این حق مجلس است.
قالیباف در رابطه با احتمال تکرار جنگ گفت: در جنگ اخیر، سه تجربه گرانبها برای ما بهدست آمد؛ هم در تاکتیک و هم در تکنیک. شما نگاه کنید که در یک صحنه واقعی جنگ، با وجود قابلیتهای دفاعی دشمن و تسلط هوایی آن، ما توانستیم در یک زمان محدود بیش از ۱۰۰ موشک شلیک کنیم و بالای ۷۰ درصد آنها به هدف اصابت کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در طول همان ۱۲ روز، دقت ما و نواخت آتش ما هر روز بهتر شد. امیدوارم (در میان دشمنان) عقل وجود داشته باشد و هیچ جنگی رخ ندهد؛ اما اگر تکرار شود، دشمن -چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی- قطعاً پاسخ محکمتر، دقیقتر و مؤثرتری دریافت خواهد کرد. آنها به هیچکدام از اهدافشان نرسیدند و امروز شرایط دفاعی ما بسیار قویتر از گذشته است.
وی درباره موضوع هستهای نیز گفت: ما زیر نظر آژانس فعالیت میکنیم، اما رژیم صهیونیستی که خودش بمب هستهای دارد و هیچ نظارتی هم روی آن نیست، آمد و مراکز هستهای ما را بمباران کرد. یکی از نقدهای ما به آژانس همین است؛ اینکه در برابر این اقدام خلاف قانون چه کرد؟ هیچ.
قالیباف ادامه داد: وقتی بمباران انجام میشود، طبیعی است که شرایط ایمنی و امنیتی آن مراکز نیازمند زمان و بررسی است. رژیم صهیونیستی دقیقترین بمبها را استفاده کرد؛ ۱۴ بمب با تناژ بالا؛ بنابراین پیگیری فعالیتها در این مراکز، وابسته به ارزیابیهای امنیتی و تصمیم مسئولان است و زمان خاص خود را میطلبد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری درباره حاشیههای مطرحشده پیرامون اجرای قانون عفاف و حجاب گفت: حدود ۷۲ ساعت قبل، جلسهای داشتیم که حداقل ۶۰ تا ۷۰ نفر از دوستان حضور داشتند. از ساعت پنج و نیم الی ۱۰ شب، سه چهار ساعت درباره این موضوع بحث کردیم. پس از آن هم چهار پنج جلسه دیگر در همین خصوص برگزار شد.
وی افزود: چون امروز بحثهایی مطرح شد، خواهشم از مدعیالعموم این است که به موضوع رسیدگی کند. امروز از بلندترین منبر جمهوری اسلامی -به تعبیر مقام معظم رهبری، از مناره مسجد- سخنانی گفته شده که به ملت مربوط است. گفته شده که خلاف قانون عمل شده؛ خب، یا بنده خلاف قانون کردهام، یا شورای عالی امنیت ملی، یا حرفها دقیق نیست. به هر حال باید مشخص شود که اشکال کجاست.
قالیباف ادامه داد: از شورای امنیت ملی و دبیر محترم نیز درخواست دارم که موضوع را پیگیری کنند. اگر گفته میشود دبیرخانه خلاف قانون ابلاغ کرده، حتماً آنها پاسخ و مستند قانونی دارند. من همه مستندات را در جلسات غیرعلنی و در کمیسیونها برای نمایندگان توضیح دادهام. حتی برخی موارد را به نقل از مقام معظم رهبری مطرح کرده بودند که باید روشن شود. این موضوع باید جدی دنبال شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص قانون حجاب نیز اظهار داشت: برداشت من این است که آنچه در موضوع ابلاغ قانون مطرح میشود، نشان میدهد که اصل موضوع، سیاسیکردنِ مسئله است؛ نه اصل حجاب. همه میدانند اصل حجاب برای ایرانیها یک موضوع فرهنگی و تربیتی است؛ ضمن اینکه قانون حجاب هماکنون وجود دارد و رئیس قوه قضاییه هم اعلام کرده که کمبود قانونی برای اجرای آن نداریم.
در بخش دیگری از نشست، قالیباف با اشاره به فعالسازی مکانیسم «اسنپبک» از سوی تروئیکای اروپایی گفت: به نظر من اروپا ناشیانهترین تصمیمات خود را اتخاذ کرده است. امروز اروپا در حوزه سیاست خارجی در ضعیفترین شرایط خود قرار دارد. چرا؟ چون در موضوع اسنپبک و برجام، آمریکا کار خودش را کرد و رفت، اما اروپاییها ماندند و نهایتاً برخلاف تمام بحثهایی که وجود داشت، تحت دستور مستقیم آمریکا اسنپبک را فعال کردند؛ یعنی اصلاً اراده مستقل نداشتند.
وی افزود: بهطور صریح عرض میکنم که اروپا اکنون از صحنه موضوع ایران و پرونده هستهای حذف شده است؛ خودش را با دست خودش حذف کرد. در موضوع اوکراین هم اروپا هیچ نقشی ندارد. امروز آمریکاییها دو کار را به اروپاییها تحمیل کردهاند؛ یکی اینکه پول و سلاح بدهند تا جنگ اوکراین را پیش ببرند، دوم اینکه گاز گران از آمریکا بخرند و به مردم خود بفروشند. اروپا با این دو تصمیم غلط، نقش خود را در تحولات مهم منطقه و جهان اسلام از دست داده است.
در ادامه، قالیباف در پاسخ به سوالی درباره آلودگی هوا گفت: چند روز پیش در نطق علنی، کمیسیون کشاورزی و محیط زیست را مکلف کردم که گزارش آلودگی هوا را تهیه کند تا ما کار نظارتی خود را انجام دهیم و تا این لحظه گزارشی مبنی بر ضعف قانون در این حوزه ندیدهام.
وی افزود: در دوران مسئولیتم در نیروی انتظامی و سپس در ۱۲ سال مدیریت شهرداری تهران، یکی از دغدغههای همیشگی من آلودگی هوا بود. آیا این موضوع قابل حل نیست؟ من میگویم کاملاً قابل حل است. کشورهای مختلف تجربه موفق دارند. برخی شهرهای بزرگ دنیا ظرف کمتر از یک دهه به شهر پاک تبدیل شدهاند.
وی ادامه داد: طبق بررسیهایی که حدود ۹ سال قبل انجام دادیم -و همه مراجع علمی دولت و مجلس آن را تأیید کردند- ۸۲ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل متحرکه است؛ از خودروهای فرسوده، کامیونهای قدیمی با مصرف بالا، خودروهای کاربراتوری تا موتورسیکلتها. برای حل این معضل، قانون مشخص است و اقدامات هم روشن است؛ اما اراده و اقتدار کافی وجود ندارد و این وضعیت، نوعی قتل غیرعمد است.
قالیباف تأکید کرد: آمارها نشان میدهد که در زمستان و تابستان، تعداد فوتشدگان ناشی از آلودگی هوا در تهران و شهرهای دیگر بهطور قابل توجهی تغییر میکند. از نمایندگان خواستهام که روی این موضوع متمرکز شوند. اگر در برنامه هفتم روی این مسئله تمرکز کنیم، قطعاً نتایج جدی بهدست خواهد آمد.
وی افزود: در حوزه خودرو نیز مشکلات واضح است؛ مصرف سوخت برخی کامیونها چهار برابر استاندارد است و برخی خودروها به دلیل قدمت زیاد حتی توان تردد ایمن در جادهها را ندارند؛ اینها ضعفهای مدیریتی و اجرایی است.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختلافنظرها درباره نحوه تصمیمگیری در خصوص تعلیق همکاریهای ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی اظهار داشت: اختلاف نظر در همه جای دنیا وجود دارد؛ شورای عالی امنیت ملی نیز طبیعتاً روی چنین موضوعاتی بحث میکند؛ اما تصمیمی که امروز گرفته شده، همان تصمیم اولیهای است که در دو سه روز نخست جنگ اتخاذ شد؛ مهمترین و دقیقترین تصمیمی که مجلس شورای اسلامی با مشورت سایر ارکان نظام گرفت و بر اساس آن، همکاری با آژانس تعلیق شد. طبق ماده ۱۰، مهمترین بخش تعهدات به آژانس همینجاست؛ اکنون قانون تعلیق اجرا میشود و در دو تبصره، اختیارات مشخصی به شورای عالی امنیت ملی داده شده است.
وی در ادامه با اشاره به بحث قیمتگذاری سوخت خاطرنشان کرد: هرگونه تصمیمگیری درباره حوزه سوخت طبق قانون بر عهده دولت گذاشته شده و طبیعتاً تصمیم اخیر نیز در همین چارچوب اتخاذ شده است. اگر منظور این است که نرخ پنجهزار تومانی میتواند بر قاچاق تأثیر بگذارد، من صراحتاً میگویم خیر؛ وقتی قیمت واقعی بالای ۵۰ هزار تومان است، اختلاف سه تا پنج هزار تومان اصلاً تأثیری ندارد. در مصرف داخلی هم کاهش جدی ایجاد نخواهد کرد. با این حال دولت تصمیم خود را گرفته و ما هم، هرجا که در اختیار دولت است، همکاری لازم را انجام میدهیم.
رئیس قوه مقننه با اشاره به بررسی مصوبه دولت درباره سوخت افزود: دیروز در هیئت تطبیق، یک اشکال مطرح شد؛ اینکه اختیارات قیمتگذاری که قانوناً با دولت است به یک کارگروه منتقل شده بود. این ایراد منعکس شد و باید اصلاح شود؛ اما در کل، چه در قاچاق و چه در مصرف، انتظار تغییر خاصی وجود ندارد؛ هرچند همان دو هزار تومان نیز طبق تأکید رئیسجمهور باید به سمت کالاهای الکترونیک هدایت شود.
قالیباف درباره موضوع کسری بودجه نیز گفت: در جاهایی که کسری بودجه به وجود میآید، دولت و مجلس باید کنار هم باشند. اینکه برخی درآمدها محقق نمیشود، لزوماً به معنای اشتباهبودن تشخیص مجلس نیست. گاهی شرایط جهانی -مثلاً سه دلار کاهش در قیمت هر بشکه نفت- درآمد صادرات را تغییر میدهد که خارج از اختیار دولت و مجلس است.
وی با اشاره به موضوع واردات خودرو افزود: خواست مردم و مطالبه رسانهها این بود که جلوی بیکیفیتی و رانت در بازار خودرو گرفته شود. مجلس یازدهم قانون واردات خودرو را تصویب کرد تا این فضا اصلاح شود؛ اما اکنون قریب سه سال از تصویب این قانون گذشته؛ چه تعداد خودرو وارد شده است؟ ما فقط در سال جاری بیش از ۱۲۰ همت درآمد از محل عوارض واردات خودرو پیشبینی کردهایم؛ اما تحقق نیافته است. یا در حوزه مولدسازی، ۵۰۰ همت درآمد قابل تحقق بوده، اما درصد بسیار پایینی محقق شده. اینها منشأ ناترازی بودجه است، نه تشخیص غلط مجلس؛ بلکه عملکرد دستگاههای اجرایی و گاه موانع مافیایی مانع تحقق این درآمدهاست.
قالیباف در ادامه تصریح کرد: ما حتی اجازه واردات خودروهای دستدوم پنجساله را هم دادیم. الان اگر با ارز آزاد حساب کنید، قیمت خودرو در کشورهای منطقه مشخص است؛ اما روند واردات همچنان با مشکل مواجه است. اینها ضعفهای مدیریتی و نظارتی است.
رئیس مجلس با اشاره به قوانین حوزه مسکن نیز خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم دو قانون مهم در حوزه مسکن تصویب کرد؛ یکی درباره مالیات بر خانههای خالی و دیگری درباره تنظیم بازار اجاره. درباره مالیات بر احتکار مسکن، قانونی صریح داریم: اگر ۱۸ ماه از صدور پایانکار بگذرد و خانه نه فروخته شود و نه اجاره داده شود، مالیات تصاعدی گرفته میشود؛ اما در اجرا اشکالاتی رخ داده است.
وی افزود: در قانون جهش تولید مسکن و همچنین در برنامه هفتم، تکالیف دولت مشخص شده است. من بارها گفتهام که قانون نگفته دولت باید خانه بسازد؛ بلکه دولت باید تنظیمگری کند. بزرگترین دارایی دولت زمین است. زمین در برخی شهرها بین ۴۵ تا ۶۰ درصد قیمت تمامشده مسکن را تشکیل میدهد. چرا کسی که خانه ندارد، باید هزینه زمین بدهد؟ طبق قانون، تنها دو دهم درصد از اراضی کشور -حدود ۳۰۰ هزار هکتار- باید به محدودههای شهری اضافه و برای ساختوساز واگذار شود؛ حتی میتواند ۹۹ ساله و تقریباً رایگان واگذار شود.
قالیباف با تأکید بر لزوم رعایت الزامات زیستمحیطی در واگذاری اراضی گفت: در برنامه هفتم توسعه، تصریح کردیم که توسعه نباید فقط در هشت کلانشهر متمرکز شود یا به اراضی زراعی درجه یک و دو آسیب بزند. اگر دولت در چارچوب قانون زمین واگذار کند و زیرساختها را فراهم سازد، مردم خودشان میتوانند مسکن بسازند. این کار نه وام میخواهد و نه بدهکاری ایجاد میکند؛ بلکه فقط اجرای درست قانون است.
در حال تکمیل ...