به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، «سید رضی موسوی» دبیر علمی کنگره بینالمللی «مکتب هنر رضوی» در نشست خبری این کنگره که صبح امروز (چهارشنبه) در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد، اظهار داشت: در تاریخ جهان، بسیاری از قصرها و آثار پادشاهان از بین رفتهاند، اما آثار آیینی غالباً ماندگار شدهاند. حتی در دورههایی که کشورها سرزمینهای دیگر را فتح میکردند، معمولاً مسجد یا کلیسا را نابود نمیکردند؛ بلکه تنها کاربری آن را تغییر میدادند. مانند نمونههایی که مسجد به کلیسا تبدیل شده یا بالعکس؛ همچون مسجد خُردوار، مسجد جامع دمشق یا ایا صوفیه.

وی ادامه داد: در تاریخ فرهنگ ایران، بیتردید امام رضا(ع) محوریت دارد و بسیاری از مؤمنان در طول تاریخ به محبت ایشان آثاری خلق کردهاند. متأسفانه بخش قابلتوجهی از این آثار در کشور ما تبارشناسی نشده و حتی بسیاری تشخیص نمیدادند که مثلاً قالیای که زنی در خانه با عشق امام رضا(ع) میبافد، میتواند بخشی از یک میراث کهن باشد.
موسوی افزود: با توجه به زحمات فراوانی که برای این همایش کشیده شده، معتقدم محوریت امام رضا (ع) میتواند بخشی از تبارشناسی تاریخ هنر اسلامی را احیا کند. ویژگی یک همایش در این است که ادبیات علمی جدیدی تولید کند. به تعبیر میشل فوکو، جمع خلاق جمعی است که ادبیات دارد. این همایش نیز میتواند چنین ادبیاتی تولید کند و در سالهای آینده نتایج آن را خواهیم دید. همانگونه که آقای دکتر نواب گفتند، موزه آستان قدس آثاری فاخر دارد که هر کدام از آنها اگر بهصورت تکنگاری در اختیار دانشجویان ارشد و دکتری قرار گیرد، میتواند فرهنگ تاریخ هنر را غنی کند.
وی با اشاره به تعلق خاطر تاریخی ایرانیان به امام رضا(ع) گفت: وقتی فالنامه شاه طهماسب ـ که کاملاً اثری ایرانی است ـ را بررسی میکردم، دیدم بیشترین تصاویر متعلق به امام رضا (ع) است. در این مجموعه سه تصویر از حضرت وجود دارد، در حالی که درباره دیگر پیشوایان شاید تنها یک تصویر دیده شود. این نشاندهنده پیوند عمیق ایرانیان با حضرت است.
موسوی تأکید کرد: برگزاری این کنگره در سالهای آینده قطعاً نتایج ارزشمندی خواهد داشت و همه آثاری که منتسب به حضرت هستند، محوریت پژوهشها قرار خواهند گرفت. ممکن است برخی ایراد بگیرند که چگونه میتوان حول محور امام رضا(ع) کنگره یا مکتبی ایجاد کرد؛ اما بیتردید بر محور شخصیت یک قدیس یا انسان مقدس میتوان آثار فاخر آفرید. بهترین آثار تاریخ، مذهبیاند. اگر مجسمه بودا در دل کوه ساخته شده یا اگر میکلآنژ بدون دغدغه دینی سه سال بر داربست دراز نمیکشید تا سقف نمازخانه سیستین را نقاشی کند، این آثار هرگز خلق نمیشدند. امروز این مکان سالانه میلیونها گردشگر را به ایتالیا میکشاند.
وی افزود: در موزه آستان قدس و موزه حرم حضرت معصومه (س) آثار ارزشمندی وجود دارد که اگر تحلیل شوند، گاه قدمتی بیش از فرش اردبیل دارند. روزی که به موزه ملی آمدم، دیدم بسیاری از آثار به دلیل جنبه آیینیشان ماندگار شدهاند؛ در حالی که مثلاً کاخهای عباسیان تخریب شدهاند اما آثار آیینی باقی ماندهاند. به دوستانی که پایهگذار این همایش بودهاند، خستهنباشید میگویم و مطمئنم اگر این نوع کنفرانسها مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد، در سالهای آینده آثار فاخر بسیاری با محوریت شخصیت امام رضا (ع) خلق و معرفی خواهد شد.
انتهای پیام/ 121