به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعپرس، آیتالله حسینعلی سعدی عضو مجلس خبرگان رهبری امروز (چهارشنبه) در همایش حقوق ملت و آزادی مشروع در منظومه فکری آیتالله خامنهای درباره چالشهای پس از دوران مشروطه اظهار داشت: با بررسی مسائل پس از مشروطه مشاهده میکنیم که نظریهپردازان داخلی نتوانستند مفاهمهای صحیح با گفتمان رقیب ایجاد کنند و این ارتباط شکل نگرفت. حتی درباره مفهوم مهم و بنیادین آزادی، نائینی در تنبیهالامه تصریح میکند که مبانی فکری تولیدشده امروز ما باید بهمثابه تحفهای از تمدن غرب تلقی شود و این موضوع، آسیب جدی نظام حکمرانی در ممالک اسلامی بوده است. این نکته، سخن بسیار مهمی است که نائینی بیان میکند.

وی افزود: در اینجا باید تأکید کنم که مقام معظم رهبری بهعنوان یک اندیشمند، گفتمان غالبِ تمدنیِ عصر جدید را با همه پیچیدگیهای آن بهدرستی فهم و تحلیل کرده و در برابر این نظام تمدنی، مواجههای علمی اتخاذ کردهاند. آنچه در منظومه فکری ایشان مورد اشاره من است، ناظر بر همین امر است. ایشان نکات را با دقت و ظرافت مطرح میکنند.
آیتالله سعدی ادامه داد: در این سخنان، بیانیه گام دوم انقلاب و سند حوزه پیشرو مبنای استدلالهای من بوده است. بر این اساس، انتظار میرود اساتید حقوق، فیلسوفان حقوق و فیلسوفان سیاست نسبت به این دستاوردهای علمی توجه ویژهای داشته باشند. امروز بهصورت جدی میتوان از تعارض ذاتی لیبرالیسم و دموکراسی سخن گفت؛ چه زمانی که از آزادی صحبت میکنیم و چه هنگام بحث از حقوق ملت. فضای بینالمللی نیز بهگونهای است که امکان طرح روشنِ ناسازگاری اندیشه لیبرالیستی با دموکراسی و حقوق عامه فراهم شده است.
وی با اشاره به نظریه مردمسالاری دینی تصریح کرد: پیوند نظریه ولایت و حقوق ملت در اندیشه مترقیای که مقام معظم رهبری تحت عنوان مردمسالاری دینی مطرح کردهاند، بسیار قابل توجه است. مردمسالاری دینی به معنای صیانت از نخستین و اساسیترین حق عامه، یعنی تحقق اراده ملی در اداره عمومی جامعه است. این، اصل بنیادین حقوق عامه است. هرگاه اراده ملی نتواند مبنای تصمیمگیری قرار گیرد یا در مسیر تحقق آن مانع ایجاد شود، اساساً نمیتوان سخن از صیانت از حقوق عامه به میان آورد.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه درباره سیره عملی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز سکانداری نظام جمهوری اسلامی بر عهده معظمله قرار دارد و این موضوع بهعنوان عضوی از مجلس خبرگان رهبری مورد تأکید من است که صیانت از حقوق عامه در سیره عملی ایشان جایگاهی ممتاز دارد. اگر نظریه مردمسالاری دینی را مطرح کردند، در عمل نیز بر حفظ صندوق رأی مردم پای فشردند؛ تا آنجا که حتی با تأخیر در انتخابات نیز موافقت نکردند، چه رسد به هرگونه تعرض یا مصادره صندوق رأی. این میزان از صیانت یک فقیه از رأی مردم، در تاریخ کهن ایران و با سابقه بیش از دو هزار سال حکمرانی بیسابقه است.
وی افزود: ایشان همچنین تأکید دارند که اگر آزادی را در مقیاس ملی بررسی کنیم، آزادی بهعنوان اساسیترین حق عامه، معادل استقلال است. تاریخ باید ثبت کند که صیانت یک فقیه در عرصه حکمرانی از آزادی ملی و استقلال مردم در برابر قدرتهای خارجی چگونه رقم خورده است.
آیتالله سعدی با اشاره به مواضع فیلسوف آلمانی، یورگن هابرماس، گفت: هابرماس، فیلسوف برجسته مکتب فرانکفورت، پس از وقایع هفتم اکتبر بیانیهای صادر کرد. قصد داشتم محورهای این بیانیه را تحلیل کنم؛ اما باید گفت صدور چنین بیانیهای مایه تأسف برای نظام حقوقی و اندیشهای بینالمللی است. امروز جهانیان از یک سو با بیانیه هابرماس مواجهاند و از سوی دیگر با مدیریت ترامپ که مدعی رهبری قدرت است. هابرماس در آنجا سخن از رهبری جنگ با چشمانداز صلح میگوید.
وی ادامه داد: این نکته یعنی اگر قرار است از حقوق مردم صیانت شود، ابتدا باید در حوزه نظری باشد؛ و اگر قرار است تعرض به حقوق ملت صورت گیرد، نخست در حوزه نظریهپردازی رخ میدهد. چنین رویکردی در بیانیه همان فیلسوف مکتب فرانکفورت مشهود است که عملاً تعرض به حقوق ملی در سطح جهان را نشان میدهد و همزمان مدیریت ترامپ نیز قابل مشاهده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در برابر این رویکرد، مقام معظم رهبری دکترینی را مطرح کردهاند که دفاع برای احقاق حقوق را بهعنوان پرچم جمهوری اسلامی در دنیای امروز بر دوش میکشد. مردم آگاه و بصیر ما نیز بهخوبی در این مسیر حضور داشتند.
انتهای پیام/381