به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، نشست خبری دومین کنگره بینالمللی «مکتب هنر رضوی» با محوریت هنرهای بهکاررفته در حرم مطهر امام رضا(ع)، امروز (چهارشنبه) در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

در ادامه حجتالاسلام «حسین نواب» عضو شورای سیاستگذاری دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی با اشاره به جایگاه جهانی فرهنگ و هنر ایرانی اظهار داشت: با وجود تمام تلاشهای غرب برای ایرانهراسی، مردم جهان همچنان ایران را مهد فرهنگ و هنر میشناسند. تخت جمشید برای جهانیان مسئلهای مهم و نقطه توجه است و حتی برای بسیاری از مردم ایران نیز نخستین تصویری که از کشور در ذهن متبادر میشود پیش از انرژی هستهای آثار بزرگ تاریخی و هنری این سرزمین است.
وی افزود: ایران دارای آثار هنری و میراث فرهنگی عظیمی است و در کنار اینها، ما در سرزمین مقدس ایران مجموعهای بینظیر و بیبدیل از هنرهای اسلامی را در حرم مطهر امام رضا (ع) داریم؛ مجموعهای که بیتردید یکی از بزرگترین گنجینههای هنری جهان اسلام محسوب میشود.
حجتالاسلام نواب تصریح کرد: حجم گسترده این آثار گاهی موجب غفلت از ارزش واقعی آنها شده است؛ درست مانند فرد ثروتمندی که از عظمت دارایی خود غافل میماند. اما امروز مطالعات نظری درباره این میراث بزرگ آغاز شده و پژوهشها در حال پیشرفت است.
عضو شورای سیاستگذاری کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی با بیان اینکه در این گنجینه، تقاطع و همپوشانی کمنظیری میان شاخههای مختلف نظریه هنر وجود دارد، گفت: فلسفه هنر، جامعهشناسی هنر، روانشناسی هنر و دیگر حوزهها در این آثار قابل مشاهده است و در طول تاریخ در حرم امام رضا (ع) حضور داشته، اما چندان مورد توجه قرار نگرفته است. امروز این مسئولیت مهم بر دوش دوستان ما در موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی قرار گرفته که با اهتمام جدی، این کنگره و فعالیتهای علمی مرتبط را سامان دادهاند.
وی ادامه داد: جامعه هنری کشور نیز با افتخار در کنار این جریان حضور دارد. نخستین هدف ما خدمت به آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) و پس از آن، تلاش برای باز کردن باب گفتوگو در جامعه هنری و فضای آکادمیک کشور درباره مبانی نظری مکتب هنری رضوی است. یقیناً تا زمانی که چارچوبهای یک مکتب هنری بهدقت تبیین نشود، نمیتوان اجزای آن را به درستی شناخت؛ و این شناخت نیازمند رفتوبرگشت مداوم میان جزء و کل است.
حجتالاسلام نواب با اشاره به نقش هنرمندان در شکلگیری هنر رضوی تصریح کرد: هنرمندان بسیاری در طول تاریخ، با عشق و ارادت به امام رضا (ع)، آثار ارزشمندی خلق کردهاند و این مجموعه بزرگ، معنای «هنر رضوی» را شکل داده است. امروز وظیفه ما است که این آثار را بهدرستی بررسی کنیم، بشناسیم، مستند کنیم و به شکل شایسته به جهان معرفی کنیم.
وی تأکید کرد: اگر برای یک قطعه جواهر، کاتالوگ مستقل تهیه میشود، این گنجینه که دارای هزاران اثر هنری است، بهمراتب نیازمند معرفی و مستندسازی جامعتر است. این وظیفه در برابر هنرمندان بزرگ کشور، در برابر ساحت بلند امام رضا (ع) و حتی در برابر فضای دانشگاهی و هنری غرب که به هنر اسلامی علاقهمند است، بر عهده ما است.
انتهای پیام/ 121