بررسی ترکیب مجلس دهم؛

تغییر 75 درصدی ترکیب مجلس دهم به نسبت مجلس نهم

انتخابات مجلس دهم با تمام فراز و نشیب‌هایش سرانجام به پایان رسید و مردم با مشارکت بیش از 60 درصدی نمایندگان خود را برای چهار سال به خانه ملت فرستادند تا با تصویب طرح‌ها و لوایح و تصمیم‌گیری ‌های مهم کشوری در تایید رییس جمهور و وزرا نقشی کلیدی را از جانب ملت در مجلس ایفا کنند.
کد خبر: ۸۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ - 01May 2016

تغییر 75 درصدی ترکیب مجلس دهم به نسبت مجلس نهم

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس؛ انتخابات مجلس دهم با بیش از 5000 هزار کاندیدا در سراسر کشور خود تجربهای خوب و پراهمیت بود که در سراسر کشور با موفقیت به انجام رسید و مردم نمایندگان خود را از هر گرایش سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل برگزیدند تا ترکیب جدیدی را در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی رقم بزنند.

گرایشهایی که گمانه زنیهای بسیاری را از سوی سیاسیون داخلی و خارجی از مدتها قبل از برگزاری انتخابات ترتیب داد و تلاشهای بسیاری از سوی دو طرف طیف سیاسی یعنی اصولگرا و اصلاح طلب صورت گرفت تا هر کدام بتوانند نماینده بیشتری را با توجه به گرایش خود به مجلس بفرستند.

دور اول دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 7 اسفندماه سال گذشته در سراسر کشور برگزار شد، که از 207 حوزه انتخابیه 55 حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده شد. در دور اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تکلیف 152 حوزه انتخابیه مشخص شد که تعداد 221 منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

در دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس که روز جمعه  در 55 حوزه انتخابیه برگزار شد، 68 منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند که از این تعداد 19 نفر با گرایش اصولگرایی، 33 نفر با گرایش اصلاحطلبی و اعتدالی و 16 نفر مستقل هستند.همچنین یک کرسی از حوزه انتخابیه اصفهان به انتخابات میاندورهای کشیده شد.

آمارها نشان میدهد 4 گروه عمده در مجلس دهم فعالیت خواهند داشت که اصولگرایان با 118 نماینده در صدر، سپس اصلاحطلبان با 96 نماینده، مستقلها 55 نماینده و 20 نفر هم اعتدالیون (حامیان دولت) هستند.

همچنین آنچه در این دوره از ادوار مجلس بسیار شگفتی ساز شده است حضور بانوان در مجلس دهم است؛ بطوریکه براساس نتایج نهایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون 18 نماینده زن به مجلس آینده راه پیدا کردهاند که عددی بیسابقه در ادوار مجلس شورای اسلامی به حساب میآید.

نگاهی به ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی نشان میدهد که در دوره اول تا سوم مجلس 4 زن، در دوره چهارم 9 زن، در دوره پنجم 14 زن، در دوره ششم 13 زن، دردوره هفتم 13 زن، در دوره هشتم 8 زن و در دوره نهم 9 زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند.

حال با توجه به آنچه گفته شد مهمترین مساله ای که باید به آن اشاره کرد این است که ترکیب و چیدمان مجلس دهم در مقایسه با مجلس نهم با 75 درصد تغییر همراه بوده است و تنها 73 تن از نمایندگان مجلس کنونی موفق به راهیابی به پارلمان دهم شدهاند.

آنگونه که مردم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف کردند، 216 کرسی سبز پارلمان با نمایندگان سابق خداحافظی خواهد کرد تا مجلس دهم نمایندگانی جدید را به خود ببینید، گرچه هستند برخی چهرهها که پیشتر نیز ردای نمایندگی را پوشیده بودند و بعد از وقفهای، از خردادماه امسال، دوباره به بهارستان باز خواهند گشت، چهرههایی چون دلخوش، یوسف نژاد، طاهرخانی، نوروزی و ...

از میان 73 نماینده باقیمانده از مجلس نهم که چهارسال دیگر مهمان بهارستان خواهند بود، 4 نماینده اقلیتهای مذهبی نیز ابقا شدهاند. آنگونه که در حوزه انتخابیه کلیمیان؛ سیامک مره صدق، در حوزه انتخابیه زرتشتیان اسفندیار اختیاری کسنویه، در حوزه انتخابیه مسحیان آشوری و کلدانی؛ یوناتن بت کلیا، در حوزه انتخابیه مسیحیان ارامنه شمال ایران؛ کارن خانلری در مجلس دهم حضور خواهند داشت. تنها در حوزه انتخابیه مسیحیان ارامنه جنوب ایران ژرژیک ابرامیان جایگزین روبرت بگلریان شده است.

در این میان تکلیف یکی از کرسیهای حوزه انتخابیه اصفهان هنوز مشخص نشده است و بنا به گفته شورای نگهبان سرنوشتش به انتخابات میان دوره ای موکول شده است.

بر این اساس از 289 کرسی مجلس دهم تنها  در 25 درصد آن نمایندگان مجلس نهم ابقا شده و 75 درصد ساکنین کرسیهای مجلس دهم در مقایسه با مجلس قبلی تغییر کرده است.

براساس آنچه گفته شد ترکیب جدید مجلس دهم نشان میدهد که این مردم هستند که براساس عملکرد چهارساله و یا بیشتر یک نماینده در خانه ملت تصمیم گیری نهایی را خواهند کرد و با رای مثبت خود به حضور دوبارهاش در خانه ملت و یا رای منفی خود به عدم حضورش در مجلس مهر تایید میزنند.

مطمئن باشیم مردم قاضیان خوبی هستند تا به عملکرد نمایندگان ملت مهر تایید بزنند و نمایندگان جدید حواستان باشد که در مجلس چه میگویید وچه تصمیم میگیرید تا اگر واقعا تشنه خدمت هستید و دلتان برای این مرز و بوم میتپد در دورههای بعدی نیز از جانب همین مردم به نمایندگی از آنان در مجلس حضور یابید و برای اعتلای ایران اسلامی تلاش کنید.

امید که هشتم خردادماه 95 آغاز فعالیت 289 منتخب ملت مجلس دهم سرآغازی روشن و نویدبخش برای ملت فهیم و سربلند ایران اسلامی باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار