مهدی محمدی عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای:

برجام پروژه انقلاب زدایی از افکار مردم و تغییر معادله قدرت است

محمدی در جمع مسئولین بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی گفت: امروز هیچ شرکت بیمه گذار بزرگی در اروپا محموله های ما را نه بیمه اولیه و بیمه مجدد نمی کند ،امروز هیچ بانک بزرگ اروپایی قراردادهای کشور را تامین مالی نمی کند.
کد خبر: ۸۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶ - 01May 2016

برجام پروژه انقلاب زدایی از افکار مردم و تغییر معادله قدرت است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، مهدی محمدی در جمع مسئولین بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استانهای کشور با بیان اینکه در شرایط امروز سیاسی کشور طرف خارجی  یعنی آمریکا دیگر یک طرف خارجی به معنای مصطلح و کلاسیک نیست، اظهار داشت: امروز آمریکا شریک سیاست داخلی برخی جریانهای سیاسی کشور است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در این شرایط امروز واژه  سیاست داخلی و سیاست خارجی  مفهوم خود را از دست داده است، گفت: اکنون با جریانی سیاسی مواجه هستیم که در طرح ریزی های استراتژیک خود برای سیاست داخلی در اشتراک نظر راهبردی و حتی برنامه ریزی عملیاتی با طرف خارجی به سر می برد،یعنی می نشینند باهم برنامه ریزی و تفاهم می کنند که چه زمانی ،بر سر چه چیزی و چگونه توافق کنند که هر کدام از طرف مقابل بیشترین نفع را در سیاست داخلی خودش ببرد.

برجام جزیی از یک پازل و تفاهم بزرگتر برای شتاب دادن به تغییرات داخلی ایران است

محمدی با تاکید بر اینکه  اساس آن چیزی که امروز به آن توافق می گوییم تفاهم بزرگتری است که تا آن تفاهم بر سر موضوع بزرگ رخ نداد توافقی هم رخ نمی داد بیان داشت: طرفین مذاکرات ابتدا بر سر پروژه و پازل بزرگی به تفاهم رسیدند که ما از این پازل بزرگ فقط برجام را فعلاً دیده ایم،این پازل بزرگ چیست؟ آمریکایی ها مدعی هستند که "تغییرات اجتماعی امروز جامعه ایران به سود آنهاست و آنها این را شانس بزرگ برای خود می دانند،یعنی تغییرات از منظر سبک زندگی،الگوی سیاسی، روابط و ... خود به خود به نفع ما است، اما باید با دو رویکرد شتاب دادن به تغییرات و سازمان دادن به این تغییرات در راستایی مناسب به یک شبکه و سازمان تغییری در ایران برسیم." لذا از منظر آنها برجام شتاب دهنده ی این تغییرات است.

وی با بیان اینکه امروز در تهران با یک طبقه مرفه مشارکت جوتر در عرصه سیاسی و اجتماعی طرفیم و با یک طبقه محروم منزوی تر گفت:امروز دشمن خارجی شریک سیاست داخلی است چرا که برجام روزی اجرا شد که دشمن بتواند بیشترین بهره سیاست داخلی را از آن ببرد.

محمدی ادامه داد: نگرانی غرب از عدم نتیجه اقتصادی پس از برجام نیست که اگر دولت ایران نتیجه مناسبی از لحاظ اقتصادی پس از برجام نگیرد بگوییم در انتخابات 96 با چالش مواجه است، نظر آنها این است که اگر پروژه روابط دوجانبه آمریکا ایران به نتیجه برسد کسی یارای مقابله با شخص روحانی را در انتخابات نخواهد داشت.
 
به دنبال ایجاد دوقطبی برای فراموشی شرایط اقتصادی و کسب منافع سیاسی خود هستند

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان عنوان داشت: برآورد غربی ها این است که از ژوئن 2016 وارد مذاکره جدیدی با ایران پیرامون منطقه خواهند شد و  تا سپتامبر راجع به سوریه و یمن به توافق می رسند،سپتامبر و در حاشیه اجلاس سازمان ملل با تماسی که با ایران برقرار می کنند، تا نوامبر تحریم های تروریستی را تعلیق می کنند و در نوامبر هیلاری کلینگتون برنده انتخابات می شود ، سپس بعد از آن تا انتخابات ریاست جمهوری ایران تحریم های یک جانبه تعلیق می شود تا نتیجه انتخابات 96 آن چیزی باشد که مد نظر دوطرف است. یعنی یک بده بستان سیاسی در حوزه مسائل منطقه و تحریم ها تا هر دو طرف نتیجه مطلوب خود را در انتخابات کسب کنند.، یعنی متاسفانه در چنین مرحله ای از پیوستگی برخی جریانات حاکم در داخل کشور با آمریکا به عنوان دشمن نظام هستیم.

وی تصریح کرد: مفروض جریان اصلاحات و اعتدال این است که هر کاری در کشور انجام دهند از حمایت اجتماعی برخوردار هستند و جریان انقلابی قادر نیست به دوقطبی های اجتماعی ورود کند و اگر ورود کند هم کاری از پیش نخواهد برد، لذا پروژه دولت اصلاً رفع محرومیت و ایجاد رفاه در جامعه نیست، چون ایجاد رفاه زحمت زیاد و برنامه ریزی سنگینی نیاز دارد، پروژه مد نظر خلق دوقطبی هایی است که بدون اینکه برای مردم کاری انجام شود جریان حاکم، فضای سیاسی را به نفع خود هدایت کند و مورد اقبال مردم واقع شود. یعنی شرایطی بوجود بیاورند که جامعه فراموش کند اصولاً از لحاظ اقتصادی کاری در این چند سال انجام نشده است.

محمدی افزود:با این استدلال از آمدن احمدی نژاد موجود استقبال می کنند،احمدی نژاد فعلی که هیچ تفاوتی با آن احمدی نژادی که از طرف جریان انقلابی طرد شده است ندارد.یعنی دوقطبی انتخابات 96 باید در این پارادایم که بین برگشت به دوران قبل از برجام  و دوران پس از برجام  یکی را انتخاب کرد، شکل بگیرد.

این روزنامه نگار با اشاره به اینکه بنیان های ایدئولوژیک انقلاب با سرعت خیره کننده ای در حال تخریب است گفت: این تخریب و تغییر همان چیزی است که به نظر آمریکایی ها روح برجام است. یعنی انقلاب زدایی از رفتارها.

پروژه برجام پروژه انقلاب زدایی از افکار مردم و تغییر معادله قدرت است/ظریف تحریم دلاری را به طرف آمریکایی بخشید

وی گفت: دو سال و نیم است که به دوستان و برادرانمان گوشزد می کنیم که پروژه برجام پروژه انقلاب زدایی از افکار مردم و تغییر معادله قدرت است،پروژه وارد کردن ایران به تعریف های دوجانبه راجع به همه برنامه های امنیت ملی آمریکا است.به این علت است که مدعی هستند که لغو تحریم معاملات دلاری در برجام نیامده است. به نظر بنده درست هم می گویند، این تحریم جزیی از تحریم های هسته ای بوده است ولی جناب ظریف لطف کردند و آن را به طرف آمریکایی بخشیدند و در برجام آن را مطرح نکردند. به این علت است که می گویند خوب در مورد تحریم دلار صحبت و مذاکره می کنیم ولی به بهایی به نام مذاکره  در بحث موشکی، یعنی به هر میزان در موشکی امتیاز بدهید مبادلات دلاری را نیز تسهیل می کنیم.

محمدی با تاکید براینکه مذاکره کنندگان این مساله را در مذاکرات جدی نگرفته بودند گفت: هنوز هم عمق خطر را جدی نمکی گیرند و تا عمق خطر را جدی نگیریم تکانی هم نخواهیم خورد، وقتی کسی فکر می کند وضع خوب است یا به این بدی که عده ای تندرو می گویند نیست اصلاً به دنبال رفع نگرانی نمی رود.

پروژه ای به نام مدنی سازی پروژه های امنیتی و سیاسی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمن برای بسیاری از بخش ها و حوزه های اجتماعی جامعه همچون،بهداشت ،سلامت،IT ، گردشگری، محیط زیست و... برنامه ریزی وسیعی با ایجاد زیرساختهای عظیم کرده است، اظهار داشت:سیامک نمازی به همراه پدرش،علیرضا امیدوار،پارسی و نایاک و باقی این شبکه در حال انجام چه کاری در این کشورهستند؟مهمترین کارشان با پوشش دولت، وزارت خارجه، معاونت علمی ریاست جمهوری،وزارت بهداشت و محیط زیست و ...در قالب پروژه ای به نام مدنی سازی پروژه های امنیتی و سیاسی است.تحت عنوان کلینیک های ترک اعتیاد، موسسه های خیریه ای مثل محک،کلاس های کنکور، موسسه هایی که بهانه تسهیل سفر فعالیت می کنند و چندین نمونه از این دست همه و همه در این راستا فعالیت می کنند. آیا خانم ابتکار به فکر محیط زیست این مملکت هست؟در همین سازمان محیط زیست باید بپرسیم که چرا و چگونه چندین NGOبه نام محیط زیست تشکیل شده است و این NGOها شب انتخابات مشغول چه کاری بوده اند؟

نمازی  پروژه کنترل نسل و تحدید جمعیت و بهینه سازی زاد و ولد را هدایت می کرد

محمدی افزود:برادران علایی که دستگیر شدند در ظاهربه نام فعال ایدز بودند،خانواده نمازی که در زندان هستند، پروژه کنترل نسل و تحدید جمعیت و بهینه سازی زاد و ولد را هدایت می کردند. از این  نمونه ها بسیار است، کشور با فعالیت هایی مواجه است که ظاهراً پوشش مدنی  دارند و نمی شود هم با آن ها برخورد کرد،می گویند فلانی روزنامه نگار بود در حالی جاسوسی کار اصلی این فرد بوده است،اگر تروریست را دستگیر کنید به عنوان فعال قومیتی معرفی می کنند،فاسدها را هم به عنوان فمنیست و فعال حقوق زنان معرفی می کنند با یک فردی به نام احمد شهید که کارش ایجاد پرونده حقوق بشری است برای مواقعی که حکومت به این افراد دست دراز کند.

وی با اشاره به اینکه افکار عمومی جامعه  در چنین محیطی در حال شکل گیری است گفت: سند داریم که دشمن از سال 2006 شبکه ای ایجاد کرده است تا افراد را درقالب این فعالیت ها سازماندهی کند.کسی که فعال محیط زیست است را هدایت می کنند به سمت و سویی که خودشان مدنظر دارند، تولید رأی می کنند برای جریان سیاسی که متبوع خودشان است.استارتاپ هایی که در دانشگاهها با ظاهری شیک  به بهانه شنیدن ایده های نوین و باروری آنها برگزار می شود ، در اصل با هدف شناسایی مغز ها ، خروج از کشور و هدایت آنها به داخل بعد از چند ماه که مورد تربیت قرار گرفتند است.

محمدی ادامه داد: زمانی اوج مهاجرت از داخل به خارج داشتیم ولی اکنون موج تقاضا برای  ورود به داخل کشور داریم. چرا که ماموریت اصلی این تربیت شده ها در داخل کشور است ، اگر هم راهشان ندهیم به تعبیر آمریکایی ها بازگشت دیجیتالی رخ خواهد داد،سایت و تلگرام و ... بستری برای حضور دیجیتالی افراد در جامعه است.

وی اظهار داشت: شبکه تغییر بخشی از تلاش خود را وارد بستری به نام شبکه های موبایلی مثل تلگرام برده است که به هیچ وجه قابل رصد و دیدن توسط هیچ نهاد امنیتی نیست.

محمدی در تحلیل شرایط سیاسی  حاکم بر انتخابات  اخیر در کشور گفت: دلیل رشد 100 درصدی مشارکت در انتخابات مجلس در برخی مناطق مرفه نشین تهران چیست؟اصلی ترین دلیلش این است که پدیده ای مثل برجام به این طبقه نشان داد که از صندوق رای هم می شود نتیجه گرفت.در 88 از روش دیگری به دنبال مطالبات خود بوده اند، حضور در کف خیابان و فضای امنیتی که به نتیجه ای نرسیدند ، ولی در 92 با حضور در صندوق رای به همین مطالبات رسیده اند پس این روش بهتر است.زمانی وکیل الدوله بودن نمایندگان مجلس بد بود، ولی اکنون با افتخار اعلام می کنند به کسی رای دهید که به دولت کمک کند.

مهمترین اولویت جریان انقلاب بازسازی اجتماعی تفکر انقلابی است

 این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی مهمترین الویت جریان انقلاب بازسازی اجتماعی تفکر انقلابی است بیان داشت: این عملکرد ما است که باعث می شود این تفکر به عنوان یک اقلیت در کشور شناخته شود یا به آن چیزی که حقش است برسد؛یعنی یک اکثریت و حاکمیت .البته نمی توانند تفکر انقلابی را حذف کنند فقط  به دنبال تبدیل آن به یک اقلیت هستند که از طریق ایجاد دوقطبی با این اقلیت بدون اینکه برای مردم و کشور کاری انجام دهند به دنبال پیشبرد پروژه های سیاسی بروند و کشور را به تاراج ببرند.

سوئیفت باز است ولی یک بانک اروپایی و آسیایی در حد یک تراکنش هم با ما کار نمی کند

محمدی  ضمن بیان این مساله که هیچ مبادله ارزی نه به دلار، نه به یورو و نه حتی به ارزهایی آسیایی  در بانک های بزرگ پس از برجام انجام نشده است گفت: من به جرأت میگویم حتی یک بانک اروپایی و آسیایی در حد یک تراکنش هم با ما کار نمی کند،.بله سوئیفت باز است ولی این ابزار  فقط برای انتقال پیام است ، وقتی پیام ارسال شد برای مبادله طرف مقابل پیام که باید پاسخ بدهد پاسخی نمی دهد.امروز هیچ بانک بزرگ اروپایی حاضر به انجام حتی یک تراکنش دلاری برای کشور نیست.بانک «ب ان پ پاریبا» در فرانسه فقط به خاطر تسهیل یک مجموعه تراکنش دلاری 9 میلیارد دلار توسط  وزارت خزانه داری آمریکا جریمه شد .

وی ادامه داد:امروز هیچ شرکت  بیمه گذار بزرگی در اروپا محموله های ما را نه بیمه اولیه و بیمه مجدد نمی کند بعد از توافقی که دیگر هیچ برنامه هسته ای برای ما باقی نگذاشته است.امروز هیچ بانک بزرگ اروپایی قراردادهای کشور را تامین مالی نمی کند،همین قرارداد اخیر هواپیمایی که با این همه سر و صدا صورت گرفت،بانکی که به عنوان واسط باید حضور داشته باشد جهت تامین مالی پروژه وجود ندارد، یعنی حتی قراردادی وجود داشته باشد به اجرا نخواهد رسید.

عدد نقدینگی بر اساس آمار روز گذشته بانک مرکزی به هزار هزار میلیارد ریال رسیده است
 
محمدی افزود: عدد نقدینگی بر اساس آمار روز گذشته بانک مرکزی به هزار هزار میلیارد ریال رسیده است،عددی حیرت آور وارد چرخه پولی شده است. به رابطه ما با دولت سعودی انتقاد داشتند و می گفتند دولت سعودی دوست ما است ، دولت سعودی قیمت نفت را عمداً به جایی رسانده است که حتی اگر  پنج برجام دیگری هم داشته باشیم و پنج برابر هم نفت بفروشید به درآمد نصف درآمد قبلی هم نمی رسیم.وقتی سوال می پرسیم که پس جریان چیست ،مگر با آمریکایی ها با هم به توافق نرسیدید، در پاسخ آزمایش موشکی و نوشته ضد اسرائیلی آن را بهانه می کنند، این تمسخر مردم هستند.
 
آمریکایی ها باید احمق باشند که تحریم ها را لغو کنند

وی اظهار داشت: چند روز پیش به یکی از دولتی ها گفتم آمریکایی ها باید احمق باشند که تحریم ها را لغو کنند، وقتی رفتار شما را می بیند و می بیند تحریم جواب داده است چرا باید این استراتژی را کنار بگذارد؟مگر دولت آمریکا  در قبال عدم انجام تعهدات خود هزینه ای پرداخت می کند که بخواهد به تعهدش عمل کند؟اصلا نیازی نیست آمریکا اینجا سفارتخانه ای باز کند وقتی جریانی بزرگ در این مملکت تبدیل به سخنگوی دولت آمریکا شده اند.

امروز دشمنان در ضعیفترین و شکننده ترین وضع از لحاظ بنیاد های نظری و ایدئولوژیک هستند
 
محمدی در آخر با بیان اینکه باید ریشه یابی شود که چرا این سخنان ما توسط جامعه شنیده نمی شود گفت: ادبیات ما با ادبیات مردم همخوانی ندارد.باید انرژی خود  صرف تغییر شیوه مواجهه با کسانی کنیم که حرف ما را نمی شنوند، امروز در حالی که دشمنان در ضعیفترین و شکننده ترین وضع از لحاظ بنیاد های نظری و ایدئولوژیک هستند و کشور ما در بهترین شرایط از لحاظ رهبری منطقه قرار دارد ولی نتوانسته ایم این اقتدار را به بدنه جامعه القا کنیم لذا باید چاره ای این بیندیشیم.البته ممکن است در عمل با خطا انجام شود، و آن هم خطای راهبردی دست برداشتن از آرمانها است، نباید دست از آرمانها برداشت، نباید مثل حرکت غلط صدا و سیما برای مواجهه با پدیده ماهواره  به سمت کپی برداری  برویم. این خطای مهلکی است، ادبیات انقلابی سرمایه و همه دارایی ما است، باید این ادبیات ر ابا مفاهیم وشیوه های جدیدی مطرح کنیم که این مفاهیم با زندگی غیرانقلابی و عادی مردم قرابت پیدا کند. بازسازی ادبیات انقلابی بر اساس این ضابطه مهمترین وظیفه ما است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار