در جلسه نقد و بررسی فیلم «ایستاده درغبار» مطرح شد؛

«ایستاده درغبار» خط شکن است /متوسلیان؛ متفاوت تراز کلیشه‌های مرسوم جنگ

هفتادوهشتمین برنامه سینما روایت با حضور محمدحسین مهدویان به نقد و بررسی فیلم «ایستاده درغبار» پرداخت.
کد خبر: ۸۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱ - 02May 2016

«ایستاده درغبار» خط شکن است /متوسلیان؛ متفاوت تراز کلیشه‌های مرسوم جنگ

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، دراین مراسم محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» در مورد اینکه آیا این فیلم یک فیلم مستند است یا داستانی، گفت: این فیلم یک فیلم دوگانه است. یعنی هم مستند و هم داستانی است. البته فیلمسازانی که سابقه مستند سازی دارند این فیلم را مستند نمی دانند و فیلمسازانی که سبقه داستانی دارند این فیلم را مستند می پندارند! ولی نظر من این است که «ایستاده درغبار» فیلمی است که برای نمایش روی پرده سینما هم به لحاظ سبک هم به دلیل امکانات فنی و نحوه روایت طراحی شده است.

تحقیق و پژوهش فیلم 3 تا 4 سال زمان برده است

حبیب الله والی نژاد تهیه کننده فیلم نیز گفت: این فیلم ماحصل زحمت های یک گروه جوان و با تجربه است که برای تحقیق و تولید این فیلم  حدود سه الی چهار سال زمان صرف شده است و با همه سختی هایی که این اثر به همراه داشته اما فیلم لذت بخشی بوده است.

ایده فیلم منحصر به فرد است

امیر قادری منتقد سینما نیزدراین نشست، ایده فیلم را منحصر به فرد عنوان کرد و گفت: من تاکنون ایده این فیلم را در جایی ندیدم و برای اولین باری است که این قالب از فیلم که هم مستند باشد و هم داستانی در سینمای ایران مطرح شده است.

بحث های دراماتیک در فیلم به خوبی لحاظ شده است

وی تصریح کرد: با وجودی که معمولا ایده در هر فیلم، یک گام اولیه است اما این اجراست که ایده را به یک اثرهنری مبدل می کند و خوشبختانه در فیلم «ایستاده در غبار»، اجرا به خوبی صورت گرفته است. اینکه ما در این فیلم یک باند صوتی داشته باشیم و بعد تصاویری برای این صداها طراحی کنیم در اجرا بسیار خوب در آمده است. بنابراین، این فقط «ایده» فیلم نیست که دراین اثر، خیلی خوب درآمده است بلکه «تصاویری» که به فیلم تبدیل شدند نیز خیلی خوب طراحی شده است. ضمن اینکه بحث های دراماتیک فیلم هم خیلی خوب در این اثر لحاظ شده است.

تغییر اکران فیلم، بخشی از طراحی اکران است!

در ادامه، تهیه کننده فیلم «ایستاده درغبار» در مورد اکران فیلم که سوال یکی از حضاربود یادآور شد: ما برای اکران این فیلم در حال طراحی هستیم و اینکه قراربوده این فیلم اکران شود اما بعد این موضوع به تعویق افتاد هم یک نوع طراحی برای اکران بوده است.

بدون اجازه خانواده متوسلیان حرکتی انجام نمی دهیم

حبیب الله والی نژاد در مورد اعلام نارضایتی یکی از خانواده احمد متوسلیان از ساخت فیلم گفت: همان طوری که گفتم تحقیق این فیلم حدود 3-4 سال زمان برده است و ما سعی کردیم فیلم را براساس مستندات تاریخی و صحبت هایی که همرزمان احمد متوسلیان داشتند تولید کنیم. بنابراین مطمئن باشید با خانواده متوسلیان هم برای تولید، صحبت کردیم اما همیشه در ساخت فیلم در مورد زندگی نامه رزمندگان، بحث هایی مطرح می شود اما جواب این بحث ها در خودِ فیلم ما موجود است. این درحالی است که ما بدون اجازه خانواده متوسلیان هیچ حرکتی را انجام نخواهیم داد.

پرهیز از رفتارهای طبیعی در فیلم های جنگی

محمد حسین مهدویان در مورد خاکستری بودن شخصیت احمد متوسلیان که سوال یکی دیگر از حاضرین در سالن بود و اینکه کارگردان در نشان دادن چهره ای متفاوت از یک سردار، شجاعت زیادی به خرج داده است اظهار داشت: من این موضوع را شجاعت نمی دانم چرا که من در مورد شخصیت پردازی احمد متوسلیان، فقط یک کار خیلی معمولی انجام دادم و شاید تعجب بیننده به این دلیل باشد که تاکنون ما در سینمای جنگ، شاهد رفتارهای طبیعی از سوی شخصیت ها نبودیم. اما من فقط سعی کردم یک تصویر درست از ابعاد  شخصیت احمد متوسلیان را نشان بدهم و متاسفانه آنقدر کارهای طبیعی را در فیلم های جنگی ندیدیم که کار طبیعی این فیلم، خیلی شگفت انگیز به نظر می رسد!

شاید فیلم بعدی من یک فیلم کوتاه باشد! / در سینما روحیه تجربه گرایی دارم

مهدویان در مورد فیلم آینده و پرهیز از تکرار گفت: من خیلی برنامه مدونی ندارم تا مشخص شود در آینده چه کاری  خواهم کرد. شاید یک فیلم کوتاه ساختم !  چرا که خیلی اصراری ندارم حتما کارهای عجیب و غریبی  بسازم. لذا اگر ایده ای برای کار تازه داشته باشم حتما آن را تجربه خواهم کرد چرا که روحیه من در سینما، یک روحیه تجربه گرا است.

احمد متوسلیان ؛ متفاوت تراز کلیشه های مرسوم جنگ

کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده درغبار» در پاسخ به این سوال که آیا این فیلم یک فیلم سفارشی است یا ایده خودتان بوده یادآور شد: بعد از تولید فیلم «آخرین روزهای زمستان» به من سفارش ساخت چند شخصیت جنگ داده شد اما من آن زمان احساس کردم ساخت این فیلم ها من را به تکرار خواهند کشید. بنابراین از ساخت این نوع فیلم ها استقبال نکردم. ولی به خاطر اصرای که برخی از دوستان قابل اعتماد من  داشتند من بحث تحقیق و پژوهش کار را شروع کردم اما به شرطی که اگر در طول پژوهش، به کار علاقه مند شدم ادامه خواهم داد. لذا من در طول تحقیق، با شخصیت احمد متوسلیان انس گرفتم و هر چه جلوتر رفتم دیدم که احمد متوسلیان خیلی متفاوت تر از کلیشه های مرسوم جنگ است و حتی با تعاریفی که ما از فرماندهان در جنگ داریم متفاوت است و احساس کردم که چقدر نشان دادن این شخصیت می تواند برای مردم جالب باشد. چرا که متوسلیان آدمی با کنش های عجیب و غریب شخصیتی بود و ساخت فیلم بر اساس شخصیت وی می تواند خیلی جالب باشد.

نظر شما
پربیننده ها