دولت مجاز به اعطای تابعیت ایرانی به خانواده شهدای غیرایرانی شد

مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای دولت را مجاز کرد تا به خانواده‌های شهدای دارای تابعیت خارجی (غیرایرانی)، تابعیت ایرانی اعطا کند.
کد خبر: ۸۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ - 02May 2016

دولت مجاز به اعطای تابعیت ایرانی به خانواده شهدای غیرایرانی شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه تنظیم برخی از احکام برنامههای توسعه در ماده الحاقی از این لایحه دولت را مجاز کردند تا به همسران، فرزندان و والدین شهدای دارای تابعیت خارجی (غیرایرانی) که در 8 سال دفاع مقدس و بعد از آن در راستای مأموریتهای محوله از سوی مراجع ذیصلاح به شهادت رسیدهاند حداکثر یک سال پس از تقاضای تابعیت، تابعیت ایرانی اعطا کند.

همچنین در ماده الحاقی 24 این لایحه مصوب شد هرگونه بهکارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات، بازخرید یا بازنشسته میشوند به استثنای مقامات، اعضای هیأت علمی، ایثارگران، فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر در دستگاههای اجرایی یا دارای ردیف یا هر دستگاهی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده میکنند، ممنوع میباشد و همچنین هرگونه پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان به افراد بازنشسته و بازخرید توسط دستگاههای مذکور ممنوع است.

کلیه قوانین و مقررات عام مغایر این حکم به استثنای ماده 41 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 91 قانون استخدام کشوری مصوب 31/ 3/ 1345 لغو میشود.

نمایندگان مجلس در ماده الحاقی 25 این لایحه نیز مصوب کردند تعیین و اعمال امتیازات شغل و شاغل و فوقالعادههای مربوط به ایثارگران (جانبازان، آزادگان، رزمندگان، فرزندان شهید و فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر) و اجرای سایر احکام قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد آنان باید به گونهای صورت گیرد که دریافتی آنان بابت ایثارگری کاهش نداشته و امتیازات قانونی نظیر عدم نیاز به شرکت در آزمونهای استخدامی و شرط سنی و تحصیلی کماکان اجرا گردد.

بر اساس تبصره این ماده نیز مناطق جنگزده موضوع بند 2 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری توسط هیأت وزیران تعیین میشود.

ماده الحاقی دیگری از این لایحه اینگونه مصوب شد که ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود میباشند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار