سید هادی افقهی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ملت عراق کمک‌‌های مستشاری ایران را فراموش نمی‌کنند/ هدف جریان «نفوذی» ایجاد شکاف بین ملت ایران و عراق است

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر هوشیاری مردم عراق گفت: افراد سود جو و منفعت طلب هرگز نمی‌توانند نماینده مردم عراق باشند. عراقی‌ها کمک‌های مستشاری ایران در مبارزه با داعش را هرگز فرامواش نخواهند کرد.
کد خبر: ۸۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ - 03May 2016

ملت عراق کمک‌‌های مستشاری ایران را فراموش نمی‌کنند/ هدف جریان «نفوذی» ایجاد شکاف بین ملت ایران و عراق است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، اتفاق عجیب و ناگواری که در پی تجمع در پارلمان و میدان رژه منطقه سبز افتاد، شعارهایی بود که در آن میان، عدهای علیه مقاومت سر دادند و پلاکاردهایی را بالای سر بردند که بهانهای برای سوء استفاده رسانههای جریان سعودی و موج سواری بر این اتفاقات شد.

در همین خصوص سید هادی افقهی کارشناس مسائل بینالملل در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس اظهار داشت: مردم عراق نسبت به فساد و بیتوجهی مسئولان به نیازهای معیشتی آنها، باند بازیهای سیاسی و رقابتهای منفی مبنی بر جلب منافع گروهی، حزبی و شخصی حق اعتراض دارند و کسی هم مخالف این مسائل نیست.

کارشناس مسائل بینالملل گفت: نمیتوان هر آنچه که در چند روز اخیر در عراق اتفاق افتاد را کاملا توطئه آمریکاییها، سعودیها، انگلیسیها و صهیونیستها دانست، ولی آنها به خوبی توانستند سوار بر موج احساسات مردم عراق شوند و مردم بدون اینکه خود مردم متوجه شوند آنها را هدایت کردند.

وی با بیان اینکه اگر تجمعات و تحصنها شعارهای احساسی داده شود، طبیعتا موج احساسات همه را فرا میگیرد، خاطرنشان کرد: بدون شک از بستری که «مقتدی صدر» ایجاد کردهاست و معلوم هم نیست که خودش تا آخر میتواند مهار کند یا نه، برخی بدنبال تسویه حساب با جمهوری اسلامی ایران بودند لذا بطور سازمان یافته و با خرج بترو دلارها در میان برخی اقشار نفوذ کردند و بهره برداری سیاسی خودشان را بردند.

افقهی با تاکید بر هوشیاری مردم عراق تصریح کرد: افراد سود جو و منفعت طلب هرگز نمیتوانند نماینده مردم عراق باشند. مردم عراق کمکهای مستشاری ایران در مبارزه با داعش را هرگز فرامواش نخواهند کرد؛ آنها از کمکها، دلسوزیها، همکاریها و همگراییهای مردم ایران آگاه هستند و در کنار آنها تا ابد باقی خواهند ماند.

وی گفت: این اولین بار نیست که مزدوران و نفوذیها در عراق علیه مردم ایران شعار میدهند و خیال میکنند که میتوانند بین مردم ایران و عراق شکاف ایجاد کنند. مقتدی صدر هم از این مسئله ناراحت است به همین دلیل رسانههای وابسته یا نزدیک به این حزب بلافاصله کلیپی که علیه ایران درست شده بود را از خروجی خود حذف کردند.

کارشناس مسائل بینالملل با بیان اینکه کل اعتراض مردم عراق را نباید توطئه دشمن دانست، اظهار داشت: مردم عراق نباید در مربع دشمن بازی کنند، تظاهرات حق مردم است. ما از مبارزه با فساد اداری حمایت میکنیم ولی حرکت آنها را قبول نداریم و ورود به پارلمان را نیز یک حرکت هنجارشکنی میدانیم.

افقهی گفت: باید بین اصل تظاهرات و مطالبات مردمی فرق قائل شویم و به مسئله نفوذ هم توجه داشته باشیم که نفوذیها مردم را فریب دادند تا در راستای تامین منافع خودشان که همان مقاصد ضد ایرانی و تضعیف جبهه محور مقاومت است، آنها را هدایت و فرماندهی کنند. امکان ندارد مردم عراق با این توطئهها در مقابل مردم ایران قرار گیرند، چراکه آنها با مردم ایران منافع مشترک و پیوندهای تاریخی و فرهنگی دارند.

وی گفت: مردم عراق باید در چهارچوب قانون اقدام به اعمال اصلاحات در کابینه دولت کنند چون شکستن هیبت دولت و مجلس باعث فروپاشی این دو نهاد شده و در نهایت منجر به خلاء قدرت و مقدمه چینی برای تجزیه عراق میشود که آمریکا بدنبال همین مسئله است.

کارشناس مسائل بینالملل در پایان خاطر نشان کرد: تحولات اخیر عراق هیچ تاثیری در روند مبارزه با داعش نخواهد داشت، چراکه ما شاهد آزاد سازی مناطق مهمی مثل کرکوک و البشیر از لوث تکفیریهای داعش بودیم که این نشان دهنده این است که مردم عراق جبههها را خالی نمیکنند و در عین حال هم در پی تغیرات هستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار