سعدالله زارعی مطرح کرد؛

تروریست‌ها از فرصت آتش‌بس برای تجهیز قوا و سلاح استفاده کردند/ پاسخ دندان شکن حق طبیعی ارتش سوریه است

کارشناس ارشد مسائل غرب‌آسیا با بیان اینکه پاسخ دندان شکن حق طبیعی ارتش سوریه است، گفت: بعد از برقراری آتش‌بس در سوریه تروریست‌ها توانستند تجهیزات نظامی پیشرفته از تانک گرفته تا موشک‌های متنوع آمریکایی و غیرآمریکایی را به منطقه خان‌طومان منتقل کنند و 3 هزار نیروی انسانی از مکان‌های مختلف سوریه جمع و در منطقه خان‌طومان متمرکز کردند.
کد خبر: ۸۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸ - 08May 2016

تروریست‌ها از فرصت آتش‌بس برای تجهیز قوا و سلاح استفاده کردند/ پاسخ دندان شکن حق طبیعی ارتش سوریه است

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتوگوی خبر 21 در خصوص علل سقوط مجدد شهرک راهبردی «خان طومان» در حومه جنوبی حلب اظهار داشت: گروههای تروریستی در روزهای اول توافق آتشبس عملیاتهایی را اجرا کردند و اسم جدیدی بر این گروهها گذاشتند و مدعی شدند که این گروهها غیر از گروههایی هستند که به عدم نقض آتشبس تعهد دادهاند این درحالی است همه میدانند «جیشالفتح» همان «جبهه النصره» است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه با بیان اینکه تکلیف دولت سوریه مشخص است، افزود: آتشبس نمیتواند یکطرفه باشد، وقتی یکطرف آتشبس را نقض میکند و خود را در معرض تهاجم طرف مقابل قرار میدهد مسلم است که طرف مقابل (سوریه) نیز میتواند به آن پاسخ دهد.

زارعی تصریح کرد: خانطومان اوایل ماه محرم به دست دولت سوریه افتاد، تروریستها سه سال در این شهرک استقرار داشتند که با تلفات بیش از 500 نفر مجبور شدند آنجا را ترک کنند ولی هماکنون از فرصت آتشبس استفاده کردند و دوباره این شهرک را تصرف کردند.

وی با بیان اینکه سقوط مجدد خانطومان برای ارتش سوریه ضعف به حساب نمیآید، خاطرنشان کرد: امیدواریم طی روزهای آینده ارتش سوریه بتواند این شهرک را از دست تروریستها آزاد کند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در هدف تردید ایجاد میشود، اظهار داشت: قطعا در نتیجه نمیشود تردید کرد. وقتی آتشبس اعلام شد آزادی عمل برای تروریستها بیشتر فراهم شد. آنها توانستند تجهیزات نظامی پیشرفته از تانک گرفته تا موشکهای متنوع آمریکایی و غیرآمریکایی را به منطقه خانطومان منتقل کنند. 3 هزار نیروی انسانی از مکانهای مختلف سوریه جمع و در منطقه خانطومان متمرکز کردند. همه این اقدامات تروریستها زیر چشم آمریکاییها صورت گرفت، این در حالی بود که آمریکا قرار بود آتشبس را کنترل و بر آن نظارت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اتفاقی که در خانطومان رخ داد، نتیجه را به نفع تروریستها و به ضرر دولت سوریه رقم زد، تصریح کرد: باید در خصوص بحث سیاسی توجهی جدی و تجدید نظر صورت گیرد، ارتش سوریه مورد تهاجم قرار گرفته و حق طبیعی دارد که به آن پاسخ دهد.

زارعی در خصوص موضع روسیه نسبت به نقض آتشبس از سوی تروریستها گفت: روسیه در کنار دولت سوریه قرار دارد. با توجه به اینکه پیشنهاد اولیه آتشبس از سوی روسیه بوده است، و این آتشبس بین آمریکا و روسها بوده و دولت سوریه هم آنرا پذیرفته است لذا بطور اخلاقی روسها باید تا حدی پاسخگو باشند. روسیه قطعا با تعهد بیشتری مسئولیت خود را در قبال سوریه انجام خواهد داد و موضع محکمتری از خود نشان خواهد داد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار