علی مردانی:

مردمی بودن جشنواره عمار حفظ شود

نویسنده و کارگردان مستند "سمیه کردستان" گفت: جشنواره عمار محفلی است برای شکوفا شدن اندیشه ها و استعدادهای انقلابی و مهم‌ترین شاخصه آن نیز مردمی بودن آن است.
کد خبر: ۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷ - 20December 2013

مردمی بودن جشنواره عمار حفظ شود

علی مردانی که در سومین دوره جشنواره عمار برای تولید فیلم مستند "سمیه کردستان" در بخش تاریخ انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: مدت این مستند 64 دقیقه است و به زندگی شهید ناهید فاتحی کرجو می پردازد. این شهید بزرگوار در سال گذشته از طرف سازمان بسیج کشور به عنوان شهید شاخص مطرح شد.

وی افزود: پدر این شهید اهل تسنن و مادر وی شیعه و از سادات بوده است. وی از سن شانزده سالگی مبارزه علیه کومله های کردستان را آغاز و در شناسایی و دستگیری آنها نقش مهمی را ایفا می کند. کموله ها با نامه هایی که درون خانه او می اندازند او را تهدید و از او می خواهند که فعالیت هایش با سپاه و بسیج را متوقف کند اما این شهید بزرگوار دست از مبازره برنمی دارد و به راهش ادامه می دهد.

وی تصریح کرد: در یکی از روزها که این شهید به طرف دندانپزشکی می رفته توسط کموله ها دستگیر می شود وپس از گذشتن از کوهها و مسیر های صعب العبور به روستای "هشنیز" منتقل و در آنجا زندانی و شکنجه می شود.

کارگردان فیلم مستند "سمیه کردستان" ادامه داد: زندانی و شکنجه شدن این شهید بزرگوار یازده ماه به طول انجامید تا اینکه بالاخره در یک شب زمستان او را از خانه ای که درآن زندانی بوده بیرون می آورند و در همان اطراف روستا زنده به گور می کنند.

وی خاطرنشان کرد: چون تصویری از این شهید نداشتیم مجبور شدیم که بسیاری از صحنه ها را بازسازی کنیم، به عنوان مثال صحنه دستگیری این دختر توسط کموله ها بازسازی شد و همین طور صحنه های مربوط به شکنجه و زنده به گور کردن وی.

علی مردانی در مورد نقش جشنواره عمار و تاثیر آن در سینمای ایران اظهار داشت: بسیاری از آثاری که در قالب مستند یا داستانی توسط نیروهای انقلابی و علاقمندان انقلاب تولید می شدند جایی برای عرضه نداشتند که خوشبختانه با شکل گیری جشنواره عمار این خلاء پر شد. جشنواره عمار محفلی است برای شکوفا شدن اندیشه ها و استعدادهای انقلابی. مهمترین شاخصه جشنواره عمار مردمی بودن آن است که این خصوصیت مهم نباید از بین برود.

نظر شما
پربیننده ها