دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ماجراجویی شاهزاده‌های جوان سعودی در آن‌سوی مرزها

در حالیکه دولت سعودی به شدت از کسری بودجه و بی‌ثباتی سیاسی در داخل این کشور رنج می‌برد، جدیدترین اخبار حاکی از آن است که شاهزادگان جوان آل‌سعود، همچنان به ماجراجویی‌های خود در نقاط مختلف جهان و به سیاست‌های جنگ طلبانه ادامه می‌هند.
کد خبر: ۸۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸ - 10May 2016

ماجراجویی شاهزاده‌های جوان سعودی در آن‌سوی مرزها

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «رمضان قدیراف» رهبر جمهوری خودمختار چچن، شب گذشته پس از دیدار با «احمد الخطیب»، معاون «محمد بن سلمان» ولی ولیعهد و وزیر دفاع سعودی، از آمادگی مقامات سعودی برای سرمایه گذاری کلان در این جمهوری فدراسیون روسیه خبر داد. وی همچنین با انتشار پیامی در صفحه شخصی اینستاگرام خود، اضافه کرد: عربستان سعودی مایل به سرمایه گذاری در یک مجموعه تفریحی اسکی، آسمان خراشهای شهر گروزنی - مرکز جمهوری چچن - و نیز یک مرکز آموزش بینالمللی ضد تروریسم میباشد.

قدیراف ضمن اشاره به تشکیل یک گروه مشترک برای افزایش سطح همکاریهای دو طرف، افزود: روابط ما با سعودیها به بالاترین سطح خود رسیده و پادشاه سعودی اقدام به سرمایه گذاری معادل 10 میلیارد دلاری در چچن نمودهاست.
بر اساس اظهارات رهبر جمهوری خودمختار چچن، احمد الخطیب در حاشیه این سفر به بازدید از پروژه "مرکز آموزش بینالمللی نیروهای مخصوص "پرداخت و گفت: این مرکز میتواند نقش قابل توجهی در تربیت نیروهای ویژه ضد ترور شامل افرادی از عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی باشد.
 
از سوی دیگر، پایگاه خبری - تحلیلی العهد لبنان نیز پرده از روابط پنهانی سعودیها با رژیم صهیونیستی برداشته است. این پایگاه به نقل از یکی از اعضای کنست رژیم صهیونیستی فاش کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان اقدام به کمک هنگفت مالی به کمپین انتخاباتی بنیامین نتانیاهو در سال 2015 نموده است.
 
بر اساس اسناد افشا شده توسط "پاناما لیکس"از آیزاک هرتزوگ، رهبر حزب کارگر در کنست رژیم صهیونیستی خبر داد که پادشاه سعودی از طریق یک واسطه اسپانیایی- سوری مبلغ 80 میلیون دلار به حساب شرکتی واقع در جزایر ویرجین بریتانیا که متعلق به "تدی ساگی"میلیاردر صهیونیست میباشد واریز نموده و وی نیز این مبلغ را به کمپین انتخاباتی اختصاص داد.
 
این دست و دلبازیهای شاهزادگان سعودی در حالیست که عربستان طی یک سال گذشته به شدت از کسری بودجه نزدیک به 100 میلیارد دلاری رنج میبرد. خبرگزاری دویچهوله در اینباره نوشت: وزارت دارایی عربستان اعلام کرده درآمدهای این کشور در سال 2015 به حدود 608 میلیارد ریال سعودی (معادل 148 میلیارد یورو) رسید که 15درصد کمتر از میزان پیشبینیشده و 42 درصد کمتر از سال پیش از آن بود.
 
افزون بر این عربستان با دخالت نظامی در یمن و عملیات علیه مردم بی دفاع این کشور و حمایت از تروریستها در سوریه و مشارکت در سرکوب انقلابیون بحرینی هزینههای خود را به شدت بالا برده است. رقم دقیقی از این هزینهها ارائه نشده ولی قرار است یکچهارم بودجه سال آینده صرف مسائل دفاعی و امنیتی شود.
 
در خصوص هزینه سعودیها در جنگ علیه یمن «دیوید اوتاوای» محقق برجسته مرکز ویلسون در واشنگتن گفته است که ائتلاف تجاوز به یمن به سرکردگی عربستان برای حملات هوایی، زمینی و دریایی خود به یمن، روزانه 200میلیون دلار هزینه می­کند.
 
وی در گزارشی که توسط بلومبرگ از اوضاع جنگ در یمن منتشر شده بیان میکند: بیانیه رسمی در خصوص چگونگی تقسیم هزینهها وجود ندارد اما ناظران خارجی معتقدند بخش اعظم این هزینهها توسط عربستان تامین می­شود.
 
هزینههای عربستان نیز در سال 2015 حدود 975 میلیارد ریال سعودی و بیش از میزان پیشبینیشده بود. این دومین سال پیاپی است که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان با کسری بودجه مواجه میشود.
 
نشانههای این افت بیسابقه اقتصادی به سرعت با عکسالعمل جدی دولت سعودی آشکار شد. دولت عربستان تدابیر شدید ریاضتی را برای جبران کسری بودجه مطرح نمود و بهای بنزین را شدیدا افزایش و یارانههای آب و برق را کاهش داد.
 
طی یک ماه اخیر کابینه عربستان نیز شاهد زلزله سیاسی دیگری بوده است. سلمان بن عبدالعزیز حدود یک سال پس از برکناری شبانه مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد و سعود الفیصل وزیر امور خارجه، دست به تغییر وزرای حج، تجارت و صنعت، حمل ونقل، امور اجتماعی و نیز وزیر قدرتمند و باسابقه نفت، علی النعیمی زد و وزارت آب و برق را از ساختار کابینه حذف کرد.
 
محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی چند روز پیش از این گفته بود که افزایش تعرفههای مصرف آب طبق طرح های تدوینی اجرا نشده است و با توجه به کاهش درآمدهای نفتی عربستان به دلیل پایین آمدن قیمت نفت از سال ۲۰۱۴، این کشور سعی دارد یارانه اعطایی به بخش آب و انرژی را کاهش دهد. ظاهرا این مردم عربستان هستند که باید هزینهی ماجراجویی شاهزادگان آل سعود در فراسوی مرزهای این کشور را به جان بخرند.

 در این میان و درحالیکه قریب به 77 درصد از درآمدهای دولت عربستان تنها از فروش نفت تامین میشود، شاهزاده جوان و سلطه طلب سعودی اخیرا اقدام به رونمایی از طرح موسوم به "چشم انداز 2030" نیز نموده و درآن مدعی برنامهای برای قطع وابستگی به نفت شده است. طرحی که به اعتقاد اغلب صاحبنظران، تنها با هدف جلب حمایت آمریکا و در پاسخ به اصرارهای چندساله غرب تدوین شده و از واقعیتهای فعلی موجود در فضای اقتصادی این کشور بسیار دور است. تجربه نیز نشان داده که طرحهای مشابهی که پیشتر توسط حاکمان سعودی ارایه شده بود، حتی در سالهای گرانی نفت به شکست انجامیده و لذا امید به توفیق چشم انداز 2030 در شرایط بحرانی فعلی بسیار سادهانگارانه است.

با تاملی دوباره در ادعاها و رویاهای بلندپروازانه جانشین ولیعهد در این طرح درباره شراکتهای راهبردی، خصوصی سازیهای وسیع، راهاندازی پروژههایی با مشارکت کشورهای همسایه غیرخلیجی، دادن آزادی ها و فرصت های مناسب به زنان در آینده ، اصلاحات و آرزوهای غلوآمیز وی، بهتر متوجه خواهیم شد که بن سلمان بعداز شروع جنگ های نظامی و رویاروئی با جمهوری اسلامی ایران و راه انداختن به اصطلاح ائتلافهای عربی و اسلامی، با رونمایی از این طرح تنها بزرگنمایی خود را برای دستیابی به تاج و تخت شاهی دنبال میکند.

بن سلمان پیشتر نیز اعلام کرده بود که اگر سیاستهای اقتصادی در این کشور به سرعت به اجرا درنیاید این کشور در اوایل سال ۲۰۱۷ به طور کامل ورشکسته خواهد شد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار