رییس سازمان بازرسی کل کشور در اجلاس بین‌المللی مبارزه با فساد:

جلوگیری از تابعیت افراد فاسد روشی کارآمد در مقابله فراملی با پدیده فساد است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نهمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی مبارزه با فساد در چین با تاکید بر جلوگیری از تابعیت مضاعف مفسدان اقتصادی فراری توسط کشورهای مختلف، از آن به عنوان یک تدبیر موثر و روشی کارآمد در مقابله فراملی با پدیده فساد نام برد.
کد خبر: ۸۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴ - 11May 2016

جلوگیری از تابعیت افراد فاسد روشی کارآمد در مقابله فراملی با پدیده فساد است

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،«ناصر سراج» که روز چهارشنبه در آیین گشایش این اجلاس در شهر «تیان جین» چین سخن می گفت، اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم به مراتب کم هزینه تر و اثر بخش تر از چاره جویی های بعد از وقوع آن است، به همین دلیل در بررسی روش های مقابله با فساد در سطوح مختلف بحث های مرتبط با پیشگیری همواره از جایگاه بالاتری برخوردار می شوند.

وی اظهار داشت :بحث پیشگیرانه برای وقوع فساد، از نگاه نظری در ارتباط با عناصری سه گانه مطرح می شود که من آن را «مثلث تکرار فساد» از سوی مفسدان دارای تابعیت مضاعف می نامم.

او عناصر موجود در سه راس این مثلث را «انگیزه بالقوه»، «سابقه عمل» و «محیط جدید» دانست و گفت: زمانی که یک مقام فاسد، موفق به اخذ تابعیت از کشوری دیگر می گردد، مثلث تکرار فساد هم فعال می شود چرا که در حقیقت دو راس این مثلث یعنی انگیزه بالقوه برای عمل مفسدانه و سابقه عمل مفسدانه، هر دو از پیش وجود دارند و راس سوم مثلث یعنی «محیط جدید» است که با اعطای تابعیت، شکل مثلث را کامل و آن را فعال می نماید.

نماینده ایران در نهمین اجلاس بین المللی سالیانه و مجمع عمومی مبارزه با فساد در کشور چین ادامه داد: از آنجایی که دو راس این مثلث مربوط به افراد و مقامات فاسد از پیش وجود دارد لذا موضوع تابعیت و دستیابی این افراد به محیط جدید یعنی راس سوم مثلث باید با دقت و وسواس بیشتری از جانب کشورها مورد توجه قرار گیرد.

او همچنین تاکید کرد: آنچه به عنوان ممانعت از شکل گیری مثلث تکرار فساد رخ می دهد، با حاکمیت ملی کشورها و اراده دولت ها تعارضی ندارد، چرا که اولا کشورها در توافق جمعی با یکدیگر به پذیرش این رویکرد اقدام می کنند و ثانیا هیچ دولتی حاضر نیست اعمال اراده خود را مقدمه ای برای شکل گیری فسادی قرار دهد که خود نیز از آن متضرر خواهد شد.

سراج در ادامه سخنان خود به جنبه های عملی و کاربردی رویکرد مقابله با شکل گیری مثلث تکرار فساد اشاره و تاکید کرد که اجرای این بخش نیازمند سه بخش مهم و اساسی «لزوم وجود اراده واقعی بین المللی»، «لزوم تهیه اسناد بینالمللی الزام آور و تصویب آن از سوی اعضا» و «ضرورت ایجاد سامانه الکترونیکی کنترل تقاضای تابعیت پاک زیر نظر دفتر سازمان ملل متحد» است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشورمان همچنین ضرورت ایجاد محدودیت در مسیر پویایی فساد را به حاضران یادآور شد و گفت که همه کشورها وظیفه دارند با قرار ندادن محیط های امن و اعطای تابعیت به مفسدان مالی، در ریشه کن کردن این پدیده شوم تلاش کنند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: در پایان این اجلاس سه روزه، شرکت کنندگان و کشورهای عضو به نتایجی دست یابند تا ضمن برخورد قاطعانه و عملی با پدیده فساد مالی؛ راههای تحرک، پویایی و گسترش آن نیز محدود شده و شاهد فواید آن در سال های آتی باشیم.

همچنین قرار است رئیس سازمان بازرسی کل کشورمان در این اجلاس موضوع میزبانی دهمین دوره اجلاس سالیانه و مجمع عمومی مبارزه با فساد را مطرح کند تا در صورت موافقت اعضاء میزبانی این رویداد بین المللی به کشورمان سپرده شود.

اجلاس سالیانه و مجمع عمومی مبارزه با فساد که بیش از یکصد عضو دارد، هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود.

کشور روسیه سال گذشته میزبان این اجلاس با حضور بیش از 135 کشور بود و شهر «تیان جین» چین نیز از امروز میزبان نهمین دوره آن با حضور جمهوری اسلامی ایران است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار