اردوغان:

۳۰۰۰ نفر از داعشی‌ها را کشته‌ایم

رئیس جمهوری ترکیه با انتقاد از عملکرد اتحادیه اروپا در قبال پناهجویان و مشخص نبودن چگونگی پرداخت سه میلیارد یورو به ترکیه گفت: ما این کمک مالی را نه برای بودجه خود بلکه برای حمایت از پناهجویان می‌خواهیم.
کد خبر: ۸۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴ - 11May 2016

۳۰۰۰ نفر از داعشی‌ها را کشته‌ایم

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در میان روسای ارتش 10 کشور حوزه بالکان، با اشاره به درگیریهای گذشته در این حوزه گفت: متاسفانه امروز جامعه بینالمللی از تجربههای تلخ رخ داده در دهه 1990 درس عبرت نگرفته است. در سوریه کشور همسایه ما و دیگر کشورهای دیگر درگیریها ادامه دارد. نزدیک به 600 هزار نفر بدون اینکه حتی گامی برای حل بحران سوریه برداشته شود کشته شدهاند. در عراق، یمن و اوکراین شرایط امیدوار کنندهای حاکم نیست. بحران پناهجویان در حال گسترش است.

به گزارش روزنامه حریت، وی ادامه داد: مساله سوریه و اتفاقات رخ داده در این کشور دیگر از حالت یک مساله منطقهای خارج شده و به یک مساله بینالمللی تبدیل شده است. ما هم برای خود و هم به خاطر مظلومان سوریه برای حل پایدار این مساله بسیار تلاش کردیم، در همین راستا میزبان سه میلیون عراقی و سوری بودیم. هیچ نمونهای همانند این وجود ندارد. به این که به ما پول خواهد رسید یا نه فکر نکردیم. از بودجه کشورمان خرج کردیم، حتی هزینهها را محاسبه نکردیم.

اردوغان اضافه کرد: به این مساله فکر نکردیم که این پناهجویان را به سمت غرب سرازیر کنیم یا نه. تنها درهای خود را به سوی کسانی که به کشورمان میآمدند نبستیم. در واقع نیروهای امنیتی خود را علیه آنها گسیل نکردیم زیرا ما بر این باور بودیم که بستن درهای کشورمان بر روی کسانی که برای رهایی از بمبارانها به سمت کشور ما آمدند، ظلم است. بر همین اساس تمام مایحتاج و مشکلات آنها را برطرف میکنیم. اتحادیه اروپا که تصمیم گرفته است سه میلیارد یورو در سال به ترکیه کمک کند هنوز کاملا مشخص نکرده است که این کمک به چه شکل خواهد بود. ما این پول را برای بودجه خود نمیخواهیم بلکه برای حمایت از پناهجویان خواستار دریافت آن هستیم. اما متاسفانه غرب اصل این مساله را درک نمیکند.

رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه متاسفانه کشورهای اصلی در مبارزه با داعش حتی یک گام رو به جلو بر نمیدارند، گفت: در حالیکه این کشورها حتی به اشتراک اطلاعات نمیپردازند ترکیه به مبارزه با داعش ادامه داده است. حتی در این راه برخی اعلام کردند که ترکیه به داعش کمک میکند. باید مساله سوریه به گونهای حل شود که در بردارنده مطالبات مشروع مردم باشد.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس ناتو در ورشو بر مشارکت هرچه بیشتر کشورهای جنوب شرق اروپا در ناتو تاکید کرده و گفت: همه قبول داریم که امنیت مشترک تنها با همکاری نظامی فراهم نمیشود، باید روابط تجاری و اقتصادی را تقویت کنیم. میراث مشترک فرهنگیمان را به نسل بعد منتقل کنیم، از شورای همکاری مشترک حمایت کامل میکنیم و در همین راستا پیشنهاد میکنیم در راستای ارتقای همکاریها دبیرخانه دائمی میان کشورهای جنوب شرقی در استانبول تاسیس شود.

اردوغان در همین نشست همچنین مدعی شد، نیروهای نظامی ترکیه بالغ بر 3000 عضو گروه تروریستی داعش را در سوریه و عراق کشتهاند. وی همچنین گفت: تلاشهای هیچ کشوری با تلاشهای ترکیه برای مبارزه با داعش برابری نمیکند.

اردوغان در عین حال کشورهایی که ترکیه را متهم به حمایت از داعش میکنند "بدطینت" خواند.

این در حالی است که اردوغان در ابتدای همین نشست تعداد داعشیهای کشته شده توسط کشورش در عراق و سوریه را 1300 نفر خوانده بود.
منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار