سماوی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس مطرح کرد؛

جزئیاتی از اختراعات شهید پازوکی برای تفحص استخوان‌های شهدا

"عبدالله سماوی" از همکاران شهید پازوکی به تشریح کارکرد اختراعات این شهید برای تفحص استخوان‌های شهدا پرداخت.
کد خبر: ۸۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ - 14May 2016

جزئیاتی از اختراعات شهید پازوکی برای تفحص استخوان‌های شهدا

"عبدالله سماوی" از دوستان و همکاران شهید تفحصگر نور "محمد پازوکی طرودی" در گفتوگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس در خصوص نحوه آشنایی خود با این شهید گفت: آشنایی بنده با این شهید در همکاریهای فنی صورت گرفت. شهید پازوکی در بحث الکترونیک و فرکانس یک نخبه بود و مسائل این حوزه را به صورت ذهنی تجزیه و تحلیل میکرد.

وی اضافه کرد: در سفرهایی که برای عملیاتهای تفحص داشتیم، شهید پازوکی این اختراع خود را برای نمایندگانی که از ارتش آمده بودند به نمایش گذاشت بدین صورت که یک گرم استخوان به صورت ثابت و متحرک را موقعیت یابی میکرد.

سماوی تصریح کرد: شهید پازوکی به دلیل علاقهای که به شهدا و تفحص پیکرهای آنان داشت وارد این کار شد و در چندین عملیات تفحص حضور داشت که در پنجمین سفر خود بر اثر انفجار مین در پنجوین عراق به شهادت رسید.

وی در خصوص این اختراع توضیح داد: این دستگاه رادیویی میتواند با فرستادن امواج و فرکانس استخوانهای شهدا را تفحص کند به طوری که پس از بازگشت فرکانسها، دستگاه آن فرکانسها را تجزیه و تحلیل میکرد. بعد از تکمیل شدن این دستگاه میتوانست تا شعاع یک و نیم کیلومتری وجود استخوان را اعلام کند.

سماوی خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این دستگاهها، دستگاههای دیگری بودند که میتوانستند عمق قرارگیری استخوانها را شناسایی کند که حداکثر عمق قابل شناسایی 14 متر بود. همچنین پلاک شهدا را شناسایی کند. در حالی که گاهی وقتها بر اثر خاک گرفتن پلاکها و یا به دلیل عدم خاکبرداری دستی، این پلاکها گم میشد.

وی ادامه داد: در تفحصهای نخست، تعدادی استخوان پیدا میشدند که بعد از تفحص مشخص میشدند که باقیماندههای استخوانهای شهدا است. لذا شهید پازوکی با تکمیل کردن طرح خود توانست وزن استخوانها را نیز تخمین بزند.

همکار شهید پازوکی گفت: در عملیات اخیر تفحص که ایشان به همراه سردار شمسیپور به شهادت رسیدند، 15 پیکر شهید یافت شد.

در ادامه تصاویری از این شهید تفحصگر نور در آخرین عملیات تفحص که چندی پیش در پنجوین عراق انجام شد را میبینید:

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار