واکنش مراجع به عدم رعایت عزت و کرامت انسانی توسط سعودی؛

به نظر بسیاری از مراجع حج امسال ضروری نیست و بهتر است برگذار نشود

اقدام عربستان صد عن سبیل الله است و شروط مغایر سعودی برای رفتن حجاج ایرانی به حج با عزت و کرامت زائران تضاد دارد و این موضوع انتقادات و اعتراضات نخبگان در جهان اسلام را در پی داشته است.
کد خبر: ۸۲۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷ - 14May 2016

به نظر بسیاری از مراجع حج امسال ضروری نیست و بهتر است برگذار نشود

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس،بر این اساس است که مراجع به دلیل عدم رعایت کرامت انسانی حج امسال را ضروری نمی دانند و بهتر است حج امسال برگزار نشود.

 سیاست ها و عملکرد مقامات سعودی در مسدود سازی مسیر زائران ایرانی در ادای تکلیف شرعی شود در حالی صورت می گیرد که عربستان ادعاکرده است که ایران صورتجلسه توافق را امضا نکرده و دیگر کشورها امضا کرده اند.

ادعای عجیب سعودیها در حالی است که عربستان برای هیچ کشور دیگری شروط عجیب و غیر قابل اجرا از جمله عدم اجازه ورود پروازهای ایرانی، عدم ارائه ویزا در داخل ایران و محدودیت های فرهنگی و دینی نگذاشته اند.

سعودیها در حالی در اعزام حاجیان ایرانی به حج کارشکنی می کند که توافقنامه حج با ایران باید علاوه بر اینکه معادل توافقنامه سال گذشته باشد، دارای تضمین های کافی از سوی سعودی برای تامین امنیت زائران و عدم تکرار شرایط سال گذشته نیز باشد.

این اقدام عربستان در واقع «صد عن سبیل الله» است و شروط مغایر سعودی برای رفتن حجاج ایرانی به حج با عزت و کرامت زائران تضاد دارد و این موضوع انتقادات و اعتراضات نخبگان در جهان اسلام را در پی داشته است.

بر این اسا است که مراجع به دلیل عدم رعایت کرامت انسانی حج امسال را ضروری نمی دانند و بهتر است حج امسال برگذار نشود.

به اعتقاد علی جنتی، شرایط حج امسال فراهم نیست. سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت نیز که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این دیدارها همراهی کرده، گفته است: عربستان هیچگونه میلی برای حضور ما در حج ندارد و فضای سیاسی را نیز بهانه این کار کرده است.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه - 23 اردیبهشتماه - با آیات عظام سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی و عبدالله جوادی آملی دیدارهایی داشت که ظاهرا به منظور اتمام حجت حج تمتع 95 صورت گرفت.

پس از چندماه مصالحهی ایران برای به سرانجام رساندن حج امسال، مراجع تقلید که تا کنون بر حضور زائران ایرانی در حج با حفظ شأن و تامین امنیت تاکید داشتند، اینبار مواضع صریحتری را متناسب با برخورد سعودیها اعلام کردند که شاید صریحترین موضع متعلق به آیتالله مکارم شیرازی باشد که اعلام کرد، باید فکر حج امسال را از سر بیرون کرد.

این مرجع تقلید در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: طالب حجی عزتمندانه هستیم. وقتی در حال حاضر در منطقه به اذعان دشمنان، حرف اول را میزنیم، دلیلی ندارد سر ذلت در مقابل دشمنان به زیر بیاندازیم.

وی همچنین اظهار کرد: مردم ما از نرفتن حجی که عزت آنها حفظ نمیشود، به خصوص حج امسال ناراضی نیستند، بلکه با این مساله موافقت میکنند و اظهار هم کردهاند؛ نباید برخی زائران با ذلت بخواهند از طریق کشورهای دیگر به حج بروند، زیرا عزت آنها حفظ نخواهد شد.

آیتالله مکارم شیرازی بیان کرد: حج امر عبادی مهمی است، ولی امروز امری عبادی و سیاسی است که با عزت و کرامت و دین و مذهب ما پیوند خورده است.

وی افزود: آنها (عربستان) خود را مالک حرمین شریفین میدانند و میخواهند انتقام یمن و سوریه و عراق و... را در حج بگیرند و در حال حاضر به دنبال برخورد سیاسی و انتقامی هستند، چنین حجی نه با رضایت خدا همراه است و نه با رضایت بندگان خدا. با این رویکرد حتی توان سرویسدهی وجود ندارد.

مکارم شیرازی معتقد است: اگر عربستانیها در این مدت با حضور ما موافقت کنند، قطعا اتفاقاتی خوبی منتظر ما نخواهد بود و آنها همه کارها را به شکلی چیدهاند که نتوانیم به راحتی امورات را ساماندهی کنیم. در این زمان حتی اگر پیشنهادی ارایه دادند نباید بپذیریم.

از سوی دیگر آیتالله حسین نوری همدانی گفت: وقتی امنیت و عزت حجاج در خطر است، دیگر حج واجب نیست.

این مرجع تقلید در دیدار با علی جنتی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما برای امنیت و عزت و کرامت اسلامی بوجود آمد و نمیتوانیم با کسانی که با صهیونیستها همراه هستند همکاری کنیم، اظهار کرد: اگر آنها شرایط ما را نپذیرفتند قطعا نباید اعزام داشته باشیم. نباید اجازه دهیم که هیچ ایرانی به هیچ ترتیبی به حج برود تا دشمنان بیان کنند که در ایران اختلاف وجود دارد و این موضع، موضع دولت ایران است.

آیتالله عبدالله جوادی آملی هم در دیداری که علی جنتی با همراهی رییس سازمان حج و زیارت با او داشت، گفت: شرایط به گونهای است که از نظر شرعی کسانی که امسال از نظر مالی مستطیع شدهاند، حج بر گردنشان نیست.

این مرجع تقلید بیان کرد: دودمان ابوسفیان پیش از اسلام کافر بودند و پس از اسلام نیز کافر شدند و این مسایلی که امروز در آنجا رخ میدهد، غیر قابل پیشبینی نبود.

اما آیتالله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید نیز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواضع دیگری گفت: اگر موانع وجود دارد، باید همه راهها را طی کنید و به حداقل شرایط قائل شوید که با حفظ عزت و امنیت زائران، حج را برگزار کنید.

او معتقد است: اعزام نشدن زائران به حج هم در داخل موجب ناراحتی مردم میشود و هم ممکن است باعث شود برای افرادی که به صورت جداگانه میروند گران تمام شود. عدم حضور ایران اسلامی در حج برای ما یک ضعف است.

این مرجع تقلید گفت: آنها اراده جدی در این مسیر ندارند، زیرا اگر داشتند این مشکل را حل میکردند، ولی بازهم مسوولان نباید مایوس شوند و سعی کنند از راههای دیگر وارد شوند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار