دادستان تهران خبر داد

جاذبه‌های جنسی، مطالب ضد دین و نقض حریم خصوصی مهمترین تهدیدات فضای مجازی

دادستان تهران مهمترین تهدیدهای موجود در فضای مجازی را انتشار مطالب مبتنی بر جاذبه‌های جنسی، مطالب ضد دین، مطالب و محتویات مبتذل و مستهجن در راستای افول ارزش­‌های اخلاقی و دینی در جامعه و نقض حریم خصوصی افراد اعلام کرد.
کد خبر: ۸۲۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ - 16May 2016

جاذبه‌های جنسی، مطالب ضد دین و نقض حریم خصوصی مهمترین تهدیدات فضای مجازی

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، نشست دادستان تهران با قضات نواحی 21 و 31 دادسرای عمومی و انقلاب تهران که برای رسیدگی به جرائم علیه اخلاق و خلاف عفت عمومی و جرائم رایانهای اختصاص دارند، روز گذشته برگزار شد.

ضرورت ایمنسازی فضای مجازی

جعفری دولتآبادی در ابتدای این جلسه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد وضعیت فضای مجازی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این جلسه سرآغاز اقدام دستگاههای مسئول، برای تغییر وضعیت در فضای مجازی باشد.

دادستان عمومی تهران با تأکید بر این که ایمن سازی فضای مجازی، مستلزم وجود عزم ملی است، توجه دستگاهها به انجام وظایف خود در این زمینه را امری ضروری دانست.

نکته دیگری که مورد تأکید دادستان تهران قرار گرفت، افزایش شمار و گستره تهدیدات فرهنگی و اجتماعی در جامعه بود، وی این امر را مبین تلاش دشمن برای نفوذ به این حوزه ها و بهویژه نفوذ در جوانان دانست.

جعفری دولت آبادی راهکار اصلی در مقابله با آسیبهای فضای مجازی را هوشیاری مردم و انجام وظایف دستگاههای ذیربط خواند و با تصریح به اقدامات دشمن در فضای مجازی که در جهت استفاده از جاذبه­های جنسی و مالی صورت میگیرد، اظهار داشت: دشمن با استفاده از این فضا برای تبدیل جوانان ایرانی به نسلی فاقد اراده فعالیت می­کند.

تبدیل تهدید به فرصت

دادستان تهران گزارشهای ارائه شده از سوی مسئولان حوزههای فرهنگی و اجتماعی در خصوص تهدیدات فضای مجازی و آسیبهای پیش رو را مورد توجه قرار داد و از جمله با اشاره به افزایش جرایم در فضای مجازی گفت: امروزه فضای مجازی به تهدید جدی تبدیل شده است و تدبیر و چارهاندیشی از سوی مسئولان را میطلبد.

وی مهم ترین تهدیدهای موجود در فضای مجازی را انتشارمطالب مبتنی بر جاذبه های جنسی، مطالب ضد دین، مطالب و محتویات مبتذل و مستهجن در راستای افول ارزش های اخلاقی و دینی در جامعه و نقض حریم خصوصی افراد اعلام کرد و در مقابله با این تهدیدات، اقدامات قضایی را به تنهایی کافی ندانست و اظهار داشت: اقدامات قضایی در کنار حمایت­های دستگاه­های اجرایی و انجام وظیفه از سوی دستگاههای مرتبط کارساز خواهد بود.

 

جعفری دولت آبادی اظهار امیدواری کرد که با آمادگی دادسرا و همکاری مسئولان اجرایی، تهدیدها در فضای مجازی به فرصت تبدیل شود.

وی در جهت هشدار به خانوادهها، به قتل ستایش قریشی و قتل فجیع دیگری که اخیراً در مشهد رخ داده، اشاره کرد و از خانوادهها خواست تا بر اوقات تنهایی و خلوت فرزندان و چگونگی گذران اوقات فراغت آنان نظارت داشته باشند.

این مقام قضایی اقداماتی نظیر ترویج مطالب و محتویات متضمن نفی نظام اسلامی، ضدیت با قانون اساسی، ضدیت با اسلام و ارزش­ها و موازین اسلامی، ترویج قومیت­گرایی و ایجاد اختلاف بین مردم و مسئولین القای حس بی اعتمادی نسبت به مسئولان، تضعیف مقامات رسمی و انتشار اخبار کذب و غیرواقعی را مغایر با رسالت و اهداف رسانههای مکتوب و مجازی دانست.

لزوم نظارت بر آتلیههای عکاسی

جعفری دولت آبادی به برخی پروندههای مهم در حوزه فضای مجازی از جمله طرح پروندههای موسوم به عنکبوت یک و دو در ناحیه 31 دادسرای تهران اشاره کرد و با ذکر برخی اقدامات ضابطین در جهت اشراف بر50 آتلیه عکاسی، 50 مزون و 50 آرایشگاه دارای فعالیت غیرمجاز، مسدودسازی بسیاری از صفحات متضمن تصاویر و مطالب مبتذل و مستهجن، برخورد با چنین فعالیتهای مجرمانه را امری ممکن دانست و دقت بیشتر خانوادهها در این عرصه و کنترل رفتار جوانان در کنش با فضای مجازی را ضروری خواند.

در ادامه این نشست، بابایی سرپرست ناحیه 31 دادسرای عمومی و انقلاب تهران، توضیحاتی در خصوص این ناحیه دادسرا و تعداد آمار و پرونده­های آن ارائه و کمبود کادر قضایی و اداری و آمار قابل توجه پرونده­های این ناحیه دادسرا را از اهم مشکلات موجود اعلام کرد.

بابایی بر حضور دادستان در حوزههای مختلف فضای مجازی از جمله لزوم نظارت بر محتوای بازی­های رایانه­ای تأکید کرد و افزود: امروزه 21 میلیون کاربر در حوزه بازی­های رایانه­ای در کشور وجود دارند که عموماً در رده سنی کودکان و نوجوانان هستند.

سرپرست دادسرای جرایم رایانهای با اشاره به ارتباط این دادسرا با ستاد بازیهای رایانهای، اظهار داشت: رصد این ستاد بیشتر اجتماعی محور است  و ضروری است در حوزه­های اخلاقی، امنیتی و سیاستی رصد لازم به عمل آید و نتیجه به دادسرا گزارش شود.

بابایی هم چنین به برخی اقدامات مجرمانه که از طریق فضای مجازی و شبکههای مربوطه رخ میدهد،  که از آن جمله کپی کردن کارت عابر بانک از طریق دستگاه کپی کننده اطلاعات اینگونه کارتها و برداشت وجه از حساب اشخاص اشاره کرد.

فریدون امیرآبادی فراهانی سرپرست ناحیه 21 دادسرای تهران که به جرائم علیه اخلاق و برخلاف عفت عمومی رسیدگی می­کند، جرائم مربوط به صلاحیت این ناحیه دادسرا را خرید و فروش، تهیه و توزیع سیدیهای مبتذل و مستهجن، قاچاق مشروبات الکلی، مزاحمت برای بانوان و کودکان در معابر و جرایم مرتبط با قاچاق انسان اعلام کرد.

دراین جلسه هم چنین یک زن داوطلب که سابقه فعالیت در عرصه فضای مجازی از طریق انتشار تصاویر مبتذل در قالب مدلینگ فعالیت داشت، به تشریح چگونگی گرایش به این اقدام مجرمانه پرداخت و ضمن ابراز ندامت، مراقبت خانوادهها نسبت به فعالیت فرزندان خود در این حوزه و اجتناب جوانان از اغوای نسبت به درآمدهای کاذب و نامشروع ناشی از این فعالیت­های مجرمانه را ضروری دانست.

در پایان جلسه، دولتآبادی دادستان تهران به جمع­بندی مطالب پرداخت، از جمله درخواست­های مطرح از سوی برخی قضات زن برای انتصاب آنها به سمت بازپرسی فضای فعلی را موافق با این درخواست ارزیابی نکرد و اعلام کرد مبنای دادستانی تهران برای ارتقای قضات زن احراز شایستگی برای تصدی برخی سمتها است.

جعفری دولتآبادی مشکل ساختمان نواحی دادسرا را محدود به دادسرای جرائم رایانهای ندانست و با اعلام شروع عملیات احداث چندین ساختمان برای دادسرای تهران، ابراز امیدواری کرد که مشکلات موجود تا پایان سال آینده، تا حدودی مرتفع شود.

وی همچنین ایده ادغام دو دادسرای ارشاد و جرائم رایانهای را مطرح کرد و با عنایت به این که امروزه بیشتر فضای مجازی، در حوزه­های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی مورد سوءاستفاده قرار میگیرد، اجرای این ایده را قابل بررسی و عملی دانست.

این مقام قضایی خروج نیروهای دارای سابقه قضایی بالا از دادسرای تهران را مشکلی اساسی خواند که ضروری است در جهت رفع آن تدابیر لازم اتخاذ گردد.

وی پیشبینی کرد تا پایان مردادماه سال جاری، جلسات مشترک با نواحی دادسرا به انجام رسد تا پس از آن بتوان به تحلیل وضعیت نواحی دادسرا بر اساس موجودی پروندهها و سایر شاخصها پرداخت.

تدبیر دیگری که در برنامه دادستانی تهران به منظور تأمین نیروی قضایی قرار گرفته و جعفری دولتآبادی به آن اشاره کرد، ارتقای سطح دادیاران واجد شرایط و دارای حداقل پنج سال سابقه قضایی به سمت بازپرسی است.

لزوم کاهش پروندهها و نظارت بر زندان

دادستان عمومی تهران در برخورد با پدیده شرکتهای هرمی و پیشگیری از جرایم این حوزه، ورود ضابطان تخصصی به این عرصه را امری ضروری خواند و ضمن اشاره به اقدام مناسب وزارت اطلاعات در این خصوص، به  لزوم همکاری این وزارتخانه در این عرصه اشاره کرد.

جعفری دولتآبادی به مشکل زندانیان بلاتکلیف و اقدامات دادستانی در این راستا پرداخت و از حضور تعدادی متهم زندانی تحت قرار وثیقه یا کفالت خبر داد و از سرپرستان خواست که  یکی از دادیاران را برای نظارت بر زندانیان و متهمان تحت قرار منصوب کرده و باید وضعیت متهمانی که بیش از یک سال به صورت بلاتکلیف در زندان به سر میبرند را رصد و پیگیری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران ارتباط قضات دادسرا با محاکم را راهکاری مؤثر برای صدور احکام متقن در دادگاهها دانست  و ضمن تأکید بر ضرورت مستدل و مستند بودن کیفرخواست­های صادره، اظهار داشت: این که با وجود صدور کیفرخواست­های متقن و مستدل و مستند، حکم به برائت متهم از سوی محاکم صادر شود، مانع این امر نخواهد بود که سرپرستان دادسرا مطابق مقررات درخواست تجدیدنظر خواهی کنند.

وی هم چنین نظارت سرپرست بر دادیاران و بازپرسان را زمینه صدور کیفرخواست های متقن از دادسرا اعلام کرد و ارائه تعلیم به بازپرس از سوی سرپرست ناحیه را اقدامی ضروری دانست که از صدور دستورات قضایی غیرمؤثر که اطاله دادرسی را در پی دارد، جلوگیری میکند.

دادستان تهران افزود: ما به معاونان و سرپرستانی نیاز داریم که شجاع باشند، نظارت لازم را بر قضات و کارکنان اعمال کنند و در پرونده ها قلم بزنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دادستانی تهران،وی خطاب به قضات بهویژه قضات جدید گفت: صاحبان قدرت و ثروت تمایل دارند که قضات بلغزند، لذا توجه داشته باشید که اگر مسیر صحیح را در پیش نگیریم، شیاطین جن و انس در کمین هستند تا ما را گمراه سازند.

در پایان این جلسه، از چهار نفر از قضات و کارکنان نمونه این دو ناحیه دادسرا تقدیر به عمل آمد.

نظر شما
پربیننده ها