سالگرد شهادت شهید عبدالحمید دیالمه؛

دیالمه دین مدار بود/ افشاگری هایش در زمان بنی صدر زبانزد همه بود

یکی از ویژگی های شهید دیالمه داشتن دغدغه دین بود. انسان های مذهبی اصولاً بر دو گونه اند: عده ای دین دار و عده ای دین مدار هستند.
کد خبر: ۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۴ - 04July 2013

دیالمه دین مدار بود/ افشاگری هایش در زمان بنی صدر زبانزد همه بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سالگرد فاجعه هفتم تیر را بهانه ای شد تا یاد یکی از جوانترین شهدای این واقعه بزرگ، یعنی شهید دکتر عبدالحمید «وحید» دیالمه را گرامی داشته و به ثبت خاطرات ایشان بپردازیم. به همین جهت سراغ مهندس جمال آریایی یکی از نزدیکان و همرزمان شهید دیالمه رفتیم. این گفت و گو را به نظاره می نشینیم.

آریایی در ابتدای این گفت و گو ضمن بیان زمان و نحوه آشنایی خود با شهید دیالمه گفت: بعد از اینکه شهید دیالمه در سال 52 وارد دانشگاه شد، یکی از دوستان بنده که ساکن تهران بود، عبدالحمید دیالمه را به من معرفی و توصیه کرد با ایشان ارتباط بیشتری داشته باشم. لذا بنده به سفارش این دوست به سراغ ایشان رفتم و آغاز دوستی من با شهید دیالمه از اینجا بود.

وی ضمن بیان برخی خصوصیات اخلاقی شهید دیالمه، ادامه داد: یکی از ویژگی های ایشان داشتن دغدغه دین بود. انسان های مذهبی اصولاً بر دو گونه اند: عده ای دین دار و عده ای دین مدار هستند.

این هم رزم شهید دیالمه با بیان برخی ویژگی های دین داری و دین مداری وی، افزود: دین دار، دین را به دنبال خود می کِشد و رفتار خود را توجیه دینی می نماید و دین را تبدیل به ابزاری برای کسب شهرت، موقعیت و قدرت می کند و لذا اقدام به تظاهر و ریاکاری و انحراف از مبانی می نماید.

آریایی تاکید کرد: عده ای نیز دین مدارند و به دنبال دین می روند. اینان می نگرند که دین چه می گوید تا بدان عمل کنند. این عده تلاش می کنند رفتارشان دینی شود، نه اینکه دین را با رفتار خود منطبق سازند. در این نوع از تفکر، انسان ابزار تبلور خواسته های دین می شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: شهید دیالمه از نوع دوم این افراد بود. او برای خدا زندگی می کرد، برای خدا مبارزه می کرد، حب و بغضش برای خدا بود. ایشان به دلیل توکل راسخی که به خدای متعال داشت از شهامت در گفتار برخوردار بود. افشاگری های شهید دیالمه در روزگاری که بنی صدر بر سر قدرت بود، نمونه بارز این شجاعت در شهید دیالمه بود.

داماد خانواده دیالمه ضمن بیان خصوصیات رفتاری عبدالحمید دیالمه گفت: یک تفکر ناصحیح در میان گروه ها و مبارزین قبل از انقلاب و حتی اوایل انقلاب حاکم بود که اغلب متأثر از فرهنگ مارکسیستی بود و انقلابی بودن معنای ژنده پوشی، بی نظمی و کثیفی داشت، در صورتی که شهید دیالمه در همان زمان به تبع دستورات دینی و سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) بسیار ساده زندگی می کرد اما در عین حال خیلی منظم و مرتب و همچنین آراسته و خوشبو بود و برای او اهمیت نداشت که دیگران در موردش چه می گویند چرا که گروه های چپ و منافقین در مورد ایشان شایعه کرده بودند این شهید بزرگوار بچه بورژوا و مرفه بی درد است.

آریایی با بیان علاقه شهید دیالمه به شهید مطهری، تصریح کرد: این ویژگی ها در شهیدان مطهری و بهشتی نیز متبلور بود و شاید یکی از دلایل محبت و ارادت فراوان دکتر دیالمه نسبت به شهید مطهری، همین ویژگی و دغدغه دین داشتن شهید مطهری بود و این موضوع را در رفتار، کردار و نوشته های آن شهید به وضوح می توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: البته آشنایی ایشان با شهید مطهری منحصر در این نبود و سابقه دوستی و آشنایی ایشان به جلسات قبل از انقلاب و شرکت در جلسات انجمن اسلامی مهندسین و انجمن اسلامی پزشکان برمی گردد. و متناسب با شرایط، جلسات سخنرانی هفتگی و یا ماهیانه برگزار می گردید. در این جلسات، آقایان مطهری، بهشتی، مفتح، باهنر و از جمله پدر شهید دیالمه نیز حضور داشتند.

داماد خانواده دیالمه ضمن بیان چگونگی حضور شهید دیالمه در این جلسات افزود: مرحوم دکتر حمید دیالمه پدر شهید دیالمه عموماً در جلسات انجمن شرکت می کرد و شهید دیالمه را نیز با خود به این جلسات می برد. لذا آشنایی شهید دیالمه با آقایان مطهری، بهشتی و سایر دوستان از همین جلسات آغاز شد و به مرور عمیق تر گردید.

جمال آریایی با بیان برخی فعالیت های سیاسی و مذهبی دوران دانشجویی شهید دیالمه افزود: برای دینی یا غیر دینی نشان دادن یک جامعه نیاز نیست که دائماً از آن نظام و حکومت انتقاد گردد، بلکه کافیست ویژگی های یک جامعه دینی و سالم بیان گردد و جامعه مورد نظر با این ویژگی ها مقایسه شود. اینها همه کار سیاسی است. یعنی اگر دین و رفتار دینی در عمل نشان داده شود خود به خود رفتار غیر دینی از دینی تمیز داده می شود لذا به تعبیری می توان هر کار فرهنگی را یک نوع کار سیاسی دانست و بدین جهت جمله شهید مدرس در اینجا تبیین می گردد که دین از سیاست جدا نیست.

وی ادامه داد: شهید دیالمه نیز بر این اساس عمل می کرد و اصل را بر شناخت و یافتن معرفت نسبت به مبانی اصیل دینی و عمل به آن گذاشته بود. لذا در ظاهر وجه غالب فعالیت های ایشان مذهبی بود. شهید دیالمه از بدو ورود به دانشگاه اقدام به تأسیس انجمن اسلامی تحت عنوان کتابخانه در خوابگاه دانشگاه کرد و در آنجا به تبیین مبانی فکری و دینی برای افراد می پرداخت.

این هم رزم شهید دیالمه از نحوه اداره جلسات شهید دیالمه گفت و افزود: مثلاً یک هسته 6 نفری تشکیل می شد و هریک از این 6 نفر خود موظف به تشکیل جلسات دیگر می شدند که اعضای آن برای افراد دیگر شناخته شده نبودند و در این هسته ها همانطور که عرض شد، تبیین اندیشه و افکار دینی در اولویت بود.

آریایی درباره محتوای این جلسات افزود: از جمله مطالبی که در این جلسات به بحث و گفت و گو گذاشته می شد، بحث "حکومت اسلامی" امام خمینی (ره) بود و همچنین در این جلسات مباحث ولایت فقیه نیز مطرح و به تبیین آن پرداخته میشد.

وی در مورد مبارزات خیابانی شهید دیالمه نیز گفت: شهید دیالمه در سازماندهی و انجام مبارزات خیابانی دانشجویی و مردمی نیز فعال بود. البته با توجه به تبعیت دکتر دیالمه از امام خمینی(ره) و اعتقاد ایشان مبنی برغیر مفید بودن مشی مسلحانه و چریک شهری، دیالمه نیز متمرکز بر روی کارهای فرهنگی و بسترسازی برای یک خیزش عمومی بر اساس اصول و مبانی دینی تحت لوای ولایت فقیه و هدایت روحانیت بود.

داماد خانواده دیالمه ضمن بیان اعتقاد شهید دیالمه به روحانیت افزود: دیالمه به شدت تز اسلام منهای روحانیت که از سوی برخی گروه های سیاسی-التقاطی و سخنرانان مذهبی مطرح شده بود را مورد نقد قرار می داد و با آن مخالفت می کرد. طبق اعتقاد او درک و شناخت دین از منابع و افراد اصیل و بی شبهه و بی پیرایه و حرکت تحت لوای مرجعیت و روحانیت اصیل بود. این عملکرد شهید دیالمه هم جاذبه داشت و هم دافعه. جاذبه آن از سوی مردم و عموم بود و دافعه آن نیز مربوط به گروه های پرشبهه جنبش مسلمانان مبارز، سازمان مجاهدین خلق، گروه فرقان، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و امثالهم می شد که حساسیت و عداوتهای آنها را برمی انگیخت.

در ادامه جمال آریایی از استفاده شهید دیالمه از محضر اساتید و علمای برجسته گفت: شهید دیالمه در محضر آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله میرزاجواد آقای تهرانی در مشهد، آقای مطهری حاضر می شد و با آنان ارتباط داشت. همچنین در جلسات امام خامنه ای در مسجد کرامت نیز شرکت می کرد.   

آریایی به همین منظور در مورد شهید دیالمه گفت: وظیفه او در این زمان به عنوان یک فرد جوان بسیار مهم و حساس بود. شهید دیالمه با وجود بی نیازی ولی بسیار ساده بود. لباس ساده می پوشید. غذای ساده و کم می خورد. شهید دیالمه دائماً در حال تکاپو و فعالیت بود و بیشتر توان خود را بر روی کارهای فرهنگی می گذاشت. بیشتر از همه گوش به حرف های دیگران می داد یعنی شنونده فهیمی بود.

 

داماد خانواده دیالمه از چگونگی ورود این شهید به مجلس شورای اسلامی گفت: او خیلی تمایل برای ورود به مجلس نداشت و علمایی از قبیل میرزا جواد آقای تبریزی، آیت الله مروارید، آیت الله فلسفی و آیت الله شاهرودی و آیت الله نوغانی از او برای ورود به این عرصه دعوت کردند. شهید دیالمه حتی در مجلس نیز جلساتی به همراه شهید آیت، سایر دوستان مجلس شبیه به جلسات خودمان در خارج از مجلس تشکیل داده بود.

نظر شما
پربیننده ها