یادداشت؛

تولید ژانری به نام "خورشید کاروان" در بستر زمان

تغییراتی که در مدت این بیست و سه سال روی این نمایش انجام شده توانسته آن را به اثری موفق و تاثیر گذار تبدیل کند.
کد خبر: ۸۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹ - 27December 2013

تولید ژانری به نام

خبرگزاری دفاع مقدس: نمایش "خورشید کاروان" به مدد متن قوی و عناصر تکنیکی ایرانی به کارگرفته شده در اجرا توانسته اثری ارزنده و شاخص را در راستای ارائه ژانری جدید شکل دهد. انتخاب افراد و چیدمان صحنه ها در این نمایش آن قدر دقیق انجام شده که در نوع خود بی نظیر است و کمتر اثری را می توان یافت که استفاده از عناصر روایتگر در آن  به این دقیقی انجام شده باشد.

به وجود آمدن ژانری جدید در آثار نمایشی همیشه با سختی ها و مشکلات بسیار زیادی همراه بوده و در وقت اجرا بحث ها و گفتوگوهای بسیاری را راه انداخته که این بحث ها در برخی موارد به متوقف شدن اکران اثر نمایشی منجر شده است، اما نمایش "خورشید کاروان" توانسته است با ایستادگی، استمرار، تلاش، تجربه و رفع نقصان ها و نقاط ضعفها و بهره گیری از عناصر حرفه ای در تمام بخش های نمایش، توانسته در یک پروسه ۲۳ ساله، ایجاد و شکل گیری این ژانر را به معنای واقعی کلمه تحقق بخشد.

تغییراتی که در مدت این بیست و سه سال روی این نمایش انجام شده بیشتر تکنیکی بوده و توانسته با حذف جزئیات و موارد ناکارآمد، بهره گیری بهتری را ازامکانات انجام دهد و تمرکز بیشتری را روی پرورش بهتر اثر و ساختار دراماتیک آن داشته باشد.

این اثر با بهره گیری از بازیگران حرفه ای، طراحی دکور، نور، موسیقی و لباس و گروه حرفه ای توانسته اثر فاخری را برای مخاطب آماده کند و تا بدانجا پیش برود که هر سال به جای از دست دادن تماشاگرانش، بر تعداد آنها افزوده شود و برای اجراء به تالار بزرگ تری نیاز داشته باشد.

"خورشید کاروان" در مدت این ۲۳ سال، ۱۰۰۰ اجرا در تهران و دیگر استانهای کشور داشته، و هم زمان با آن در کشورهایی مثل هلند، انگلیس و دوبی روی سن رفته است. اجرای این تئاتر در شهر لاهه هلند، که در یک تالار ۴۰۰ نفره و در ایام دهه اول عاشورا انجام شد هرروز بیش از ۴۰۰ تماشاگر را از سراسر هلند به تالار کشاند.

در لندن نیز اجرای این نمایش در ایام دهه اول محرم انجام شد و در آنجا نیز هر روز بیش از۴۰۰ نفر تماشاگر که برخی از آنها مسیحی بودند را جذب و ارتباط بسیار خوبی را با همه بینندگان خود برقرار کرد. این نشان می دهد که اجرای نمایش های مذهبی در کشورهای دیگر علاوه بر تاثیر بسیار خوبی که روی مخاطب می گذارد می تواند به لحاظ درآمد زایی و بازگشت سرمایه نیز کارکردهای مطلوب خود را داشته باشد.  

گفتنی است، "نمایش خورشید کاروان"، از اول دی ماه به مدت ۱۰ شب ساعت ۱۹ در تالار مجموعه فرهنگی هنری سرچشمه روی صحنه است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار